• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service/Reperation av Vintage Certina DS2 Certidate Turtleback

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Ja, jag har här min pappas gamla Certinadykare. En fin DS-2 med sköldpadda på baksidan, med både dag och datum (en ovanligare version, från vad jag har förstått) vet inga årtal och liknande, så info om detta skulle uppskattas. Finns väl någon Certinanörd på detta forumet med.. eller är det bara rolex? ;) Men, problemet är bara att den stackarn inte går. Man kan inte ställa tiden och verket dras inte upp under rörelse. Min fråga är om det är någon som vet en urmakare/frilansare som kan återställa klockan till användbart skick till en vettig peng, då det är en klocka jag gärna vill behålla och framförallt ha under de badbara tiderna! Det skulle dessutom vara trevligt att ha en fungerande vintagedykare i samlingen :) Tack på förhand!

Bilder:
 

Bilagor

  • IMAG1296.jpg
    IMAG1296.jpg
    63.6 KB · Visningar: 283
  • IMAG1297.jpg
    IMAG1297.jpg
    64.9 KB · Visningar: 273
  • IMAG1298.jpg
    IMAG1298.jpg
    106.5 KB · Visningar: 280

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Kolla med MacGyver eller nån annan bra hemmafixare.

Certina är underskattade och denna är ju värd att fixa upp.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har tre gamla certinor jag också behöver fixa, men det är ju svårast att hitta original glas och packningar.
 

tictac62

Cartier
Ja, jag har här min pappas gamla Certinadykare. En fin DS-2 med sköldpadda på baksidan, med både dag och datum (en ovanligare version, från vad jag har förstått) vet inga årtal och liknande, så info om detta skulle uppskattas. Finns väl någon Certinanörd på detta forumet med.. eller är det bara rolex? ;) Men, problemet är bara att den stackarn inte går. Man kan inte ställa tiden och verket dras inte upp under rörelse. Min fråga är om det är någon som vet en urmakare/frilansare som kan återställa klockan till användbart skick till en vettig peng, då det är en klocka jag gärna vill behålla och framförallt ha under de badbara tiderna! Det skulle dessutom vara trevligt att ha en fungerande vintagedykare i samlingen :) Tack på förhand!

Bilder:

Hej!
jag har mycket delar till vintage Certina, jag kan hjälpa dig om du vill få i gång klockan.
lägg ett PM till mig
Hälsningar Anders
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hej!
jag har mycket delar till vintage Certina, jag kan hjälpa dig om du vill få i gång klockan.
lägg ett PM till mig
Hälsningar Anders


Tack för svaret, och tack för svaren ni andra! Ska ha detta i åtanke, men det lär ta ett tag innan service, tror jag ska önska mig det i födelsedagspresent av mina föräldrar. (Är ju bara 17 så..) Men är hemmafixare bäst, eller ska man lämna in den hos nån större firma? Bor i Södra Skåne så farfars klocka blir lite svårt.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Det är väl lite fel att kalla just den där modellen för "dykare". Det finns några här på forumet som säkert kan hjälp dig med en service annars har du följande:

Farfars klockor (Stockholm) http://www.farfarsklocka.se/
ABC Werner (Stockholm) http://rudolphkoch.com/websites/abc-service-centrum/

Här har du en bra sida om vintagecertinor:
http://www.vintagecertinas.ch/en/indexeng.html

Här tror jag din modell är:
Skärmavbild 2015-04-02 kl. 15.39.31.png

Tack för info och svar :)
 

jabla

Sarlacc
Tack för svaret, och tack för svaren ni andra! Ska ha detta i åtanke, men det lär ta ett tag innan service, tror jag ska önska mig det i födelsedagspresent av mina föräldrar. (Är ju bara 17 så..) Men är hemmafixare bäst, eller ska man lämna in den hos nån större firma? Bor i Södra Skåne så farfars klocka blir lite svårt.
Per Hamrin som hänger här ibland är urmakare och håller till i Ystad.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Du kan kolla med macgyver här på KS , han verkar mellan Malmö och Lund...
 
Topp