• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service Rolex 16710?

tim.stockholm

Cartier
2-Faktor
Hallå klocksnackare,

Köpte precis min första beggade klocka, det blev en Rolex GMT 16710 från 2005. Har endast köpt nya klockor tidigare och flippat (ganska snabbt) så jag har ingen erfarenhet av service. Jag har inte kollat exakt men på ca 48 timmar diffar den ca +10 sek.

Är detta ok, eller behöver den servas? Vart rekommenderar ni isåfall, helst i Stockholm.


Tacksam för all input! :)
 

tim.stockholm

Cartier
2-Faktor
Bild? Bild!
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1353328528.670172.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1353328528.670172.jpg
    69.8 KB · Visningar: 422
  • ImageUploadedByTapatalk1353328545.051806.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1353328545.051806.jpg
    32.7 KB · Visningar: 426
+5 sek/dygn är en helt okej gångavvikelse, men säger ingenting om klockan behöver servas eller inte. Har den varit i kontinuerlig drift sedan år 2005 är det hög tid för service. Jag brukar alltid släpa fram den här länken i ett försök att förklara varför klockor alltid ska servas med regelbundet intervall och varför man ska undvika att vänta för länge (alldeles oavsett gångprecision).

http://people.timezone.com/mdisher/andr ... 3135_1.htm

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Pleximannen

Cartier
För övrigt så finns det ju urmakare som kan ge ett utlåtande. Jag brukar lämna in mina nyförvärv på inspektion hos Infinitum i Göteborg. De brukar ge ärliga svar... behövs ingen service så får man det svaret. Ibland får man "kör ett tag till men kanske inom något år" etc. Om det inte behövs så kan man ju lika gärna skjuta på det men känns bra att få ett expertutlåtande tycker jag.
 
Topp