Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Service Rolex 16710?

Diskussion i 'Diskussion' startad av tim.stockholm, 19 november 2012.

1. tim.stockholm
    Trådstartare

tim.stockholm Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hallå klocksnackare,

Köpte precis min första beggade klocka, det blev en Rolex GMT 16710 från 2005. Har endast köpt nya klockor tidigare och flippat (ganska snabbt) så jag har ingen erfarenhet av service. Jag har inte kollat exakt men på ca 48 timmar diffar den ca +10 sek.

Är detta ok, eller behöver den servas? Vart rekommenderar ni isåfall, helst i Stockholm.

Tacksam för all input! :)

2. tim.stockholm
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Bild? Bild!

Bifogade filer:

3. Silverminken

Silverminken Präst

Från:
    Skåne
    Jag tycker det är helt ok, du kan vänta lite med service.

4. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    5 sekunder på ett dygn är helt okej tycker jag.

5. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    +5 sek/dygn är en helt okej gångavvikelse, men säger ingenting om klockan behöver servas eller inte. Har den varit i kontinuerlig drift sedan år 2005 är det hög tid för service. Jag brukar alltid släpa fram den här länken i ett försök att förklara varför klockor alltid ska servas med regelbundet intervall och varför man ska undvika att vänta för länge (alldeles oavsett gångprecision).

http://people.timezone.com/mdisher/andr ... 3135_1.htm

Vänligen
    Forumets undersköterska

6. tim.stockholm
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Hmm, intressant läsning.. tack för tipset.

7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag trodde du skulle länka till en annan tråd där en kille visar väldigt slitna urverksdelar. Får mardrömmar varje gång jag ser den tråden. Olja torkar för övrigt även om en klocka inte används.

Den är ju 7år gammal, så jag hade servat den.

8. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

För övrigt så finns det ju urmakare som kan ge ett utlåtande. Jag brukar lämna in mina nyförvärv på inspektion hos Infinitum i Göteborg. De brukar ge ärliga svar... behövs ingen service så får man det svaret. Ibland får man "kör ett tag till men kanske inom något år" etc. Om det inte behövs så kan man ju lika gärna skjuta på det men känns bra att få ett expertutlåtande tycker jag.

Mårtenssons ur Brookfield