• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service Rolex

casaol

Breitling
Hej,
Skulle behöva lite råd. Har en Rolex Date, 1997, som jag har haft i två år nu och den började dra sig lite och lämnade in den hos ROB i Stockholm för en service. Fick tillbaka ett kostnadsförslag som jag inte riktigt hade väntat mig. Det löd enligt nedan:

Översyn 5300
Visare (repiga) 800 (det är datumvisaren som är repig på två datum)
Bryggor x6 (skadade) 4800
Rotor (skadad) 1100
Set med skruvar (skadade) 600
Spärrhjul (skadad) 300
Glas (repig) 1800

Allt till det fasila priset av 14 700 riksdaler

Jag har servat mina andra klockor och vet att det kostar men då jag är nybörjar på Rolex så vill jag få lite feeb back på notan ovan.

Tacksam för kommentarer från er erfarna Rolexare

//mattias
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hej,
Skulle behöva lite råd. Har en Rolex Date, 1997, som jag har haft i två år nu och den började dra sig lite och lämnade in den hos ROB i Stockholm för en service. Fick tillbaka ett kostnadsförslag som jag inte riktigt hade väntat mig. Det löd enligt nedan:

Översyn 5300
Visare (repiga) 800 (det är datumvisaren som är repig på två datum)
Bryggor x6 (skadade) 4800
Rotor (skadad) 1100
Set med skruvar (skadade) 600
Spärrhjul (skadad) 300
Glas (repig) 1800

Allt till det fasila priset av 14 700 riksdaler

Jag har servat mina andra klockor och vet att det kostar men då jag är nybörjar på Rolex så vill jag få lite feeb back på notan ovan.

Tacksam för kommentarer från er erfarna Rolexare

//mattias

Verkar som du köpt ett ras tyvärr. Har klockan använts i 17 år utan service kan den ha blivit torr och då kan delarna gå sönder. Är ju inte omöjligt heller att den varit i händerna på en amatör som pillat själv eller en klåpare till urmakare. Hursomhelst så är jag övertygad om att de som togs upp om verket är nödvändigt. Vad du kan hoppa är dagskivan...

Edit: med tanke på att skruvarna är skadade så har definitivt en idit varit inne och pillat i klockan..
 

casaol

Breitling
Tack Spencer66!

Då är julklappen till mig själv klar för denna jul i alla fall!:sorry: Är det fullserivce som gäller så är det bara att ta med dagskivan också, det var den mindre kostnaden.

En fråga som jag har är kring polering som jag är osäker på, läser olika saker. Jag tänker som så att det är väl bara att köra det, det är ju ingen vintage klocka direkt. Kommentarer/Råd kring detta?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tack Spencer66!

Då är julklappen till mig själv klar för denna jul i alla fall!:sorry: Är det fullserivce som gäller så är det bara att ta med dagskivan också, det var den mindre kostnaden.

En fråga som jag har är kring polering som jag är osäker på, läser olika saker. Jag tänker som så att det är väl bara att köra det, det är ju ingen vintage klocka direkt. Kommentarer/Råd kring detta?
Tror inte det drar värdet att polera, vi pratar ju heller inte om unikt vintage så polera du.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Ouch! Inget roligt prisförslag att få innan jul. Men om det är en klocka man tycker om får det väl ses som en investering för framtiden?
 

David

Bödeln
Trist när det blir dyrare än väntat, men det är en grym känsla att veta att klockan på armen är i nyskick trots att den är 30-40 år gammal. (Eller 17, för den delen,)

141205-1675-04.jpg
 

casaol

Breitling
Är det så att den inte är servad på många år och något klåpare har meckat med den så förstår jag det. Min cartier santor från 1980, går på 5-8 vart 5år ty och då har den varit i familjen sedna ny.
Man får jämföra med bilen, en lite piss service på min Volvo landar aldrig under 7 000 och då ska det kosta 3500 typ när man frågar.
Så för att summera så kommer det vara en härligare känsla när klockan är tillbaka i nyskick än när jag hämtar Volvon efter service och inte märker ett skit skillnad utan att kortet har ett stort hål i sig!

Trevlig jul med förhoppningar om ett litet hårt paket framför raggsockor från farmor!
 

CLT

Rolex
Tråkigt men nödvändigt... Du har ingen dokumentation på att den ska vara servad eller att någon gått igenom den?? Känns som att om det är en urmakare som pillat i den så ska han hålla sig till att byta AA-batterier på väggklockor..

Men skön känsla när den är tillbaka och nyservad!
 

casaol

Breitling
Jag ska leta lite bland kvitton och annat och se vad jag hittar.
Startade bilen i morse och vad ser jag då... Jo Dags för service i panelen..
Det är läge för en trisslott idag kanske, plötsligt så händer det! ;)
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Vad gäller bryggorna så skulle jag kolla upp om de verkligen är skadade eller endast lite repiga/skavda, alltså skönhetsfel. Är de endast lite repiga finns det ingen anledning att byta ut dem eftersom det inte är glasbaksida på klockan.
 

Minuteman

Rolex
Vad gäller bryggorna så skulle jag kolla upp om de verkligen är skadade eller endast lite repiga/skavda, alltså skönhetsfel. Är de endast lite repiga finns det ingen anledning att byta ut dem eftersom det inte är glasbaksida på klockan.
Det är ju en bra fråga vad en skadad brygga innebär. Är den repig på grund av att någon skruvat oförsiktigt, eller är den verkligen skadad funktionellt?
Vet inte vad som skulle kunna göra så stor åverkan på bryggorna (förutom t.ex en vattenskada med korrosion etc) att de behöver bytas ut för att funktionen skall säkras.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Låter klokt..tillvägagångssättet är kanske vara att fråga ROB eller något annat bra sätt?

Så här har jag fått det förklarat, om jag förstått det hela rätt överlåter jag åt andra att bedöma.

Om rotorn är skadad kan den skrapa mot bryggorna. Bryggorna blir då lite repade, detta påverkar inte klockans gång. Har man en klocka med öppen baksida vill man såklart inte se reporna så då byter man bryggorna.

Börja med att fråga urmakaren som undersökt klockan om du verkligen behöver byta eller om du kan köra vidare på de gamla.
 

casaol

Breitling
Fick svar från ROB och dom är "skadade/trasiga" så dom måste bytas. Glaset har några små nagg och en repa samt att visarna var något repiga så det kan man hoppa. Men jag tror att det blir hela schabangen så har man den ny kocka.

Tack för alla bra kommentarer! Jag kör och räknar in detta i julklappen till mig själv, ser det som en ny klocka ;)
 

CLT

Rolex
Fick svar från ROB och dom är "skadade/trasiga" så dom måste bytas. Glaset har några små nagg och en repa samt att visarna var något repiga så det kan man hoppa. Men jag tror att det blir hela schabangen så har man den ny kocka.

Tack för alla bra kommentarer! Jag kör och räknar in detta i julklappen till mig själv, ser det som en ny klocka ;)
Vet att det svider, men skulle rekommendera att göra allt. Då har du en klocka som du vet är ok och kommer funka i många år.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klart de inte byter delar för skojs skull, men om du funderar på om allt verkligen behöver bytas så får du väl ta kontakt med en annan urmakare/AD för att höra om de gör samma bedömning.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Verkar som att man ska vara försiktig med att köpa begagnade dyra klockor som inte service historik!
Absolut! Många äldre klockor här byter ju ägare rätt fort också. Det finns säkert exemplar som kastas mellan ägare som en bomb som tillslut sprängs i handen på någon. Inte kul att få en oväntad räkning på 13 papp. Inga kvitton = oservad.
 

casaol

Breitling
Grejen var det att jag köpte den för 1,5 år sedan hos en "urhandlare" med 6 mån garanti.. Men att ta diskussionen efter 18 mån och få igenom det och en hemmagjord service..
Svar ja.. Det kostar att köpa äldre klockor som inte är tagits hand om.
Mitt råd är innan köpte att lämna in för kostnadsförslag för nästa service för att få en bra uppfattning
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    143.7 KB · Visningar: 148
Topp