Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Service rostig Corum Temps

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Margarinkungen, 16 april 2016.

1. Margarinkungen
    Trådstartare

Margarinkungen Stadsbo

Från:
    The block
    Uppvridning Automatisk
    Kaliber/Urverk ETA 2824-2
    Gångreserv 40 h
    Antal stenar 25
    Fjädring 28800 A/h
    Boettmaterial Stål
    Diameter 36 mm
    Höjd 10 mm
    Vattentät 3 ATM
    Glas Safirglas
    Urtavla Silver
    Siffror urtavla Romerska

Rostig urtavla och korrosion på bla svänghjulet.

IMG_4219.jpg IMG_4220.jpg
    IMG_4221.jpg
    IMG_4222.jpg

Senast ändrad: 16 april 2016
    mickeheterjag, Chuck, Nisus och 6 andra gillar detta.
  2. Margarinkungen
    Trådstartare

Margarinkungen Stadsbo

Från:
    The block
    Urtavlan är inte helt lätt att få rostfri.
    image.jpeg
    Men låter den ligga och dra lite så kanske det sista släpper också. Hur gör ni med rost?

Nisus, Arsius11, eriksson850 och 2 andra gillar detta.
  3. Margarinkungen
    Trådstartare

Margarinkungen Stadsbo

Från:
    The block
    image.jpeg image.jpeg Resterande delar är rena och redo att återmonteras. Men nu gör jag kväll

Nisus, Arsius11, Psykel och 7 andra gillar detta.
  4. Wettex

Wettex Stadsbo

Från:
    Umeå
    Bra jobbat! Hur rengör du delarna? Vilken tvättvätska osv.

5. Margarinkungen
    Trådstartare

Margarinkungen Stadsbo

Från:
    The block
    Tack, jag köpte en ultraljudstvätt med värme 160W på Kjell.com http://www.kjell.com/se/sortiment/h...ring/ultraljudstvatt-med-varmare-160-w-p40499 och deras rengöringsmedel som jag späder lite med Yes. Det ser bra ut men vissa delar körde jag 3X30 minuter. Jag började med bottenplattan med fjädern monterad på plattan. Sedan körde jag resterande bryggor för att avslutas med hjulen och skruvarna i sista batchen.
    Urtavlan använde jag "pegwood" med yes och kraftigt utspätt rengöringsmedel, jag är rädd att siffrorna tar stryk annars. Hoppas det var svar på din fråga. Trevlig kväll

Wettex gillar detta.
  6. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Skulle vara intressant att göra en jämförelse mellan Kjells rengöringsmedel och ett annat vattenbaserat medel uttalat ämnat för urverk. Prisskillnaden är påtaglig.

Nisus, Margarinkungen och eriksson850 gillar detta.
  7. maximuspro

maximuspro Stadsbo

Från:
    Partille
    Frågan är om detta skulle funka? Har detta till bilen och det äter ju inte bort lacken:)
    Du kan ju annars ringa Anders på nedan bolag, han brukar ha många kloka råd.

http://www.bollnasbilvard.se/1274-k...e-1l-11263.html?search_query=rost&results=118

eller denna

http://www.pingens.se/p/rostlosare/acid-clean-gel-1l.html

Margarinkungen gillar detta.
  8. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Vore intressant att se hur korrosionsbeständigt verket är efter tvätt i det där rengöringsmedlet och hur oljor reagerar med små rester av rengöringsmedlet/den tvättade ytan, även på sikt.

9. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    @Margarinkungen , sköljer du delarna i IPA efter tvätt och hur torkar du dem?

10. Margarinkungen
    Trådstartare

Margarinkungen Stadsbo

Från:
    The block
    Intressant, nej jag har sköljt detaljer i vatten bara och låtit dom torka på papper, men det står i ETAs service manual att dom ska behandlas med IPA innan montering. Tror du det kommer att bli korrosion isf är det bara att beställa IPA.
    Tack för era visa ord

11. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Ja jag tror det finns en påtaglig risk, jag skulle absolut kört en sköljning i ipa också. Ipa finns på kjell o co för 100:-/litern.

Jag sköljer först delarna i destilerat vatten efter tvätt och sedan en sköljning i ipa som suger upp eventuella vattenrester. Sedan centrifugtork med värme.

Det går att skippa destvattnet, men destvatten är ju billigare än ipa och ipan håller sig fräsch längre om du först sköljer i destvatten istället för att gå direkt från rengöringsvätska till ipa.

Camo00 och Margarinkungen gillar detta.
  12. Margarinkungen
    Trådstartare

Margarinkungen Stadsbo

Från:
    The block
    Tack, det blir definitivt en vända till Kjell &Co på hemvägen.
    Stort tack!

JLW och eriksson850 gillar detta.
  13. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Var det inte någon som tvätta tavlor i citronvatten?

14. JLW

JLW Friends of KS

Från:
    首都
    Lite citronsyra i vattnet gör under, brukar använda det för att avlägnsa ytrost på vapendelar. Mycket effektivt, @Margarinkungen !

Margarinkungen och rogart-63 gillar detta.
  15. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Tänk bara på att shellac och IPA inte trivs så jättebra ihop. Ipa smälter shellacen. Tvättar gånghake och balans i kemisk ren bensin.

swedesoc, Minuteman och Margarinkungen gillar detta.
  16. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Jo har läst det också, jag kör dock allt i tvättmaskinen med ipa som sista sköljning och har aldrig haft problem. Vet att mark på youtube inte heller bryr sig om det.

17. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Finns nån test nånstans. Tror att det har lite betydelse på kvaliteten på shellacen oxå? Seiko t.e.x använder nåt syntetmaterial.

eriksson850 och Margarinkungen gillar detta.
  18. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Även hur lång tid de ligger i ipa, läste någonstans att shellacen löstes upp, men att det hände om den låg över natten. Mina 15 min i tvättmaskinen tror jag inte på långa vägar hinner lösa upp shelacen även om den är av äldre typ (kört allt från 30-tal till nytt i ipa).

19. Margarinkungen
    Trådstartare

Margarinkungen Stadsbo

Från:
    The block
    Fråga, kan jag bara trycka ner rubinen för escape wheel på ovan sidan? Titta noga på bilden, eller kommer den att spricka om jag börjar bruka milt margarinvåld på den? @rogart-63 @eriksson850 @JLW
    Tack
    image.jpeg

20. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Den borde vara friction- fitted så bör kunna tryckas till? Har du något lämpligt att trycka med? Har du ett stans- verktyg att tillgå?

21. Margarinkungen
    Trådstartare

Margarinkungen Stadsbo

Från:
    The block
    Hej, nej tyvärr inte, tänkte använda tex pegwood, eller något liknande som är runt, mjukt och har samma diameter?

22. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Det var så jag själv gjorde innan jag hade de rätta verktygen. Så länge du får den att sitta rakt och får den på rätt höjd tror jag det skall funka.

Sen kanske det visar sig att det finns en anledning till att den hamnat snett? Trasig juvel eller kanske vidgat hål? I så fall behöver du nog det där stans- verktyget trots allt. Är du seriöst intresserad kommer du behöva ett sådant verktyg förr eller senare ändå :)

23. Margarinkungen
    Trådstartare

Margarinkungen Stadsbo

Från:
    The block
    Sant, vad heter verktyget på Cousinsuk?

24. JLW

JLW Friends of KS

Från:
    首都
    Oh, läskig fråga! Spricka bör den inte göra om du lyckas få in den rakt. Men bra verktyg är A&O.

PS. Använd inte margarin, då måste du rengöra allt igen ;)

25. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Frågan är varför har den hamnat så snett? Har den suttit i det läget när verket gått så är den säkert snedsliten och bör bytas. Verktyget du använder heter staking set på engelska . Finns ibland gamla urmakarverktyg på Tradera.
    Men det kan gå att byta utan ? Skäms att säga den men har gjort det en gång. Tryckte ut den gamla med pegwood och återmonterade en från ett annat verk med hjälp av visarpressverktyget. Ett sånt där som pressar rakt. Funka den gången. Nu har jag inskaffat ett boley stakings set.

Margarinkungen och Arsius11 gillar detta.
  26. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Ett trick annars:

Ta en bit "stång" i lämplig diameter som trycker på ovansidan av juvelen och en bussning/bricka/mutter - någon med ett hål i - på undersidan av bryggan i viken juvelen kan pressat ut i - pressa sedan ut juvelen med hjälp av en mikrometer! ;)

Fördelen är att du vid montering nu har en skala på mikrometern så att du ganska lätt kan justera läget på juvelen!

27. Margarinkungen
    Trådstartare

Margarinkungen Stadsbo

Från:
    The block
    Verket var rostigt och hade stannat eftersom rosten byggde på. Timvisaren satt fast på urtavlan men invändigt "såg" verket ok. Endast lite rost och ärgning. Jag ska se om jag kan få ut stenen och inspektera den, annars får jag beställa en ny sten. Har inget offer verk, men det är ju ett ETA 2825-2 så det borde finnas reservdelar på cousins och då passar jag även på att beställa staking setet. Men det kan vara så att jag pressade ur stenen för det var inte helt enkelt att få hjulen i position, jag fick skruva ned skruvarna ett kvartsvarv innan jag ens fick allt på plats, men det kan ju också bero på stenen...?

28. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Egentligen är det väl bättre med ett jeweling tool än ett staking tool, lättare att trycka dit juvelen utan att den går sönder och hamnar på rätt djup?

IMG_20160420_194143_515.JPG

Minuteman, Nisus, Margarinkungen och 1 annan gillar detta.
  29. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Så sant. Kom inte på vad det hette :) Brukar finnas på tratten till bra pris ibland.

Margarinkungen och eriksson850 gillar detta.
  30. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Sssh! Säg inte det högt!

(Är själv på jakt efter ett sådant) ;)