Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Service Tudor?

Diskussion i 'Diskussion' startad av l.smallbone, 21 maj 2015.

1. l.smallbone
    Trådstartare

l.smallbone Stadsbo

Tjena!

Hoppades kunna serva min Tudor hos den lokala urmakare för att supporta lokala handlare. Problemet var dock att han inte kunde göra nått för att han inte hade fått beställa delar on det hade behövts.. Trist.

Nu får det bli Göteborg tyvärr så undrar lite vart ni rekommenderar att man vänder sig?

Tack

2. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Är väl bara Bergströms som är AD och kan få delar.

3. l.smallbone
    Trådstartare

l.smallbone Stadsbo

Bumbpar nu med lite mer info. 6000 :- skulle det landa på för en komplett genomgång med byte av allt som behövs bytas. Undanbad polering. Klockan hade stannat helt när jag skickade in den så förmodligen är det väl en del delar i verket som behöver bytas antar jag. Detta är alltså på Bergström. Känns det vettigt? Nymans tar enligt deras hemsida 5100 för service utan polering. Dock vet jag inte om det är skillnad när klockan är "defekt" eller har stannat helt liksom så att säga och inte bara skickas in på rutinservice. Någon som har några tankar/åsikter? Klockan är redan hos Bergströms nu så kanske är värt 900 kr att slippa hämta den och skicka till Nymans osv. Plus att deras 5100 kr mer kanske är riktlinje än skrivet i sten. Ska återkomma imorgon till Bergströms så uppskattar all input jag kan få.

Anders

4. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Vad är det för modell, en kronograf?

5. l.smallbone
    Trådstartare

l.smallbone Stadsbo

Framgick inte i första inlägget.. En Sub 79090.

6. nissehult

nissehult Friends of KS

Jag skulle anta att Nymans pris är exklusive reservdelar...

7. l.smallbone
    Trådstartare

l.smallbone Stadsbo

Mm min tanke med.. Att det priset är för lite uppoljning och byte av packningar typ. Min klocka behöver nog lite nya delar IOM att den stannat helt.

8. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det måste ju inte betyda att den behöver nya delar.

9. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    5100 som nämnts är normalt för en grundservice. I ditt fall har det troligenvis tillkommit detalj/er som måste bytas ut. Be om kostnadsförslaget där du ser alla detaljer och vad det ingår

10. l.smallbone
    Trådstartare

l.smallbone Stadsbo

Det var tjejen på Bergströms som sa att delarna ingick. Så antingen kunde hon se att det skulle bytas eller så visste hon att det inte skulle kosta extra antr jag. Hur som helst så verkar 6000 vara ett rimligt pris?

11. Marhoi

Marhoi Friends of KS

Från:
    Stockholm
    6000 känns inte orimligt och för 900 spänn hade i alla fall inte jag orkat kolla vidare.

l.smallbone gillar detta.
  12. solaris

solaris Torpare

Kolla med Gastons ur ute på Djävulsön (Hisingen). Han tog 2800 för att serva en Tudor. Bergströms skulle ha 6000 kr.

13. nissehult

nissehult Friends of KS

Jag har märkt att oftast här i livet så får man vad man betalar för...

Gastons et.al kan mycket väl göra ett toppjobb och Bergströms och andra ADs kryddar nog räkningen till viss del. Men man kan ju undra vad det är som gör jobbet 50+ procent billigare på ett ställe. Själv så har jag tyvärr inte kompetens att bedöma kvalitén på en service...

14. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Det breor på vilken service du behöver. Enbart verkservice bör vilken erfaren urmakare som helst klara då det är ett ETA verk i den och urmakaren är inte beroende av delar från Rolex. I en AD service ingår förutom verkservice, plexiglasbyte (för att garantera täthet), polering (som du kan avstå ifrån), tavel och visarbyte vid behov (troligen mot merkostnad). När jag verkservade min så fick jag anbud mellan 1500-2500kr för verkservice + tryckprov. Dock inget anbud från någon urmakare i Göteborg.

Senast ändrad: 25 juni 2015
  15. aleks

aleks Friends of KS

Min Snowflake 9411/0 kostade 8600:- att serva.

16. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Mkt bra pris!!!

aleks gillar detta.
  17. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Sedan har du ju Kristoffer pohblad som drev Kristoffer klockatelje, han har såld sin affär till Infinitum, men sköter servicen på deras klockor , han är utbildad på Breitling, Rolex mfl. Han jobbade i många år hos Douglas Krok Numera Bergströms Ur i Göteborg. http://infinitumsmycken.se/klockor/
    Hälsningar Anders

18. l.smallbone
    Trådstartare

l.smallbone Stadsbo

Det var ju min tanke också när jag lämnade in den tilö den lokala urmakaren med 30 års erfarenhet. Problemat var ju just delar, han får inte köpa några så då återstod ju bara AD..

19. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Men hör med Kristoffer, vet att han är billigare, och kan skaffa delar också! http://infinitumsmycken.se/klockor/

20. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Delar till verket behöver han inte köpa från Rolex. De vanligaste delarna till ETA 2824-2 borde han t.o.m. ha hemma men behöver du byta något Rolex specifikt (glas, visare etc) är det en annan sak. "Min" urmakare sa också samma sak först men när han fick klart för sig att han inte fick röra glas, tavla och visare så var det inget problem för honom.

Senast ändrad: 25 juni 2015
  21. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Så trodde jag också, men tydligen är Tudors ETA-delar rätt så modifierade (finisherade), så om du byter till standard ETA så kommer det säkert att fungera men blir då något av en franken...

l.smallbone och jabla gillar detta.
  22. Spencer

Precis, många har missförstått det och tror att det bara är att byta rakt av.

23. yonsson

Från:
    GBG
    Och även missförstått på så sätt att de tror att Tudor är så jäkla billiga att serva bara för att de har ETA-verk.

aleks, Aboynamedsue, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  24. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Visst, men alla delar är väl inte modifierade? Rotor, bryggor, möjligen något för att öka gångprecision? Det mesta är trots allt ett ETA.

25. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Nej, billigt är det inte men jag fick mitt verk fullservat till 40% av priset som en AD ville ha för att jag inte ville ha glas eller visare bytta och någon polering av boett.

26. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Däremot så finns
    Mm, så tänkte jag med. Men tydligen är de flesta delar (hjul, uppdragsmekanismen etc.) finisherade. Troligtvis går det att byta rakt av, men inte så kul. Dock lite av en tröst om 20-30 år då det kommer att gå att få tag i delar och få klockan att ticka, även om inte rolex håller med delar och utan att låta specialtillverka av en urmakare... :)

27. yonsson

Från:
    GBG
    Så är det ju alltid. AD har högre krav.

28. Spencer

Vi vet ju inte heller om den urmakaren böt allt som borde bytts.

29. yonsson

Från:
    GBG
    Precis. Det var min poäng, men orkade inte skriva mer med en hand. :D
    Vill inte antyda fusk, utan de har olika interna krav helt enkelt. Man kan ju exempelvis smörja en packning istället för att rutinmässigt byta den.

Spencer gillar detta.
  30. l.smallbone
    Trådstartare

l.smallbone Stadsbo

Eftersom jag fööörmodliiiigen kommer avyttra den relativt snart kanske det är värt de extra 2k eller vad det kan bli för att behålla den så original det går. Servad hos AD låter ju ,och är, ju trots allt lite bättre. Räknar man dessutom på pengarna jag slipper lägga på att flytta klockan från urmakare A till urmakare B osv så är det nog inte så stor vinst att göra på att byta verkstad.

Hur är det med glaset? Kan man slippa byta det? Vet att det som sitter nu är i väldigt bra skicka. Det enda jag egentligen vill byta är ju de delar som nu är orsaken till att klockan inte går som den ska. Alltså inte visare/tavla/glas osv.

Mårtenssons ur Brookfield