• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servicekostnadstråden

Scipio

Patek
2-Faktor
Hur länge kan en klocka fungera utan service? Hur gammal är den klockan som gått längst utan service? Det är kanske ingen som kan svara på det, men rent hypotetiskt. Hur stor del av alla klockägare servar sina klockor någorlunda regelbundet?
 
Hur länge kan en klocka fungera utan service? Hur gammal är den klockan som gått längst utan service? Det är kanske ingen som kan svara på det, men rent hypotetiskt. Hur stor del av alla klockägare servar sina klockor någorlunda regelbundet?

Av köp och sälj att döma? Ingen...

Förutom alla "förra ägare" som har servat dem men inte har några papper förstås.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Av köp och sälj att döma? Ingen...

Förutom alla "förra ägare" som har servat dem men inte har några papper förstås.
Är det så illa tror du? Lite märkligt att säljaren tycker det är naturligt att köparen ska stå för den kostnaden. Undrar hur många som insisterar på att dra av servicekostnaden eller avstå från köp?
 
Är det så illa tror du? Lite märkligt att säljaren tycker det är naturligt att köparen ska stå för den kostnaden. Undrar hur många som insisterar på att dra av servicekostnaden eller avstå från köp?

De flesta här verkar resonera så att värdeminskning är något onaturligt och serviceutgifter likaså. Jag själv skulle vägra köpa något gammal och oservat när kostnaden kryper mot nypris, Andra tänker uppenbarligen inte likadant.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
De flesta här verkar resonera så att värdeminskning är något onaturligt och serviceutgifter likaså. Jag själv skulle vägra köpa något gammal och oservat när kostnaden kryper mot nypris, Andra tänker uppenbarligen inte likadant.
Gråhandlarna verkar vara en liten men ettrig opinionsgrupp som försvarar sina revir och låter folk med mindre koll tro de har bättre koll. Jag skulle inte heller köpa något med brokig bakgrund utan att priset sjunker till anständighet. Det finns bra trådar som hjälper köpare här. Det är bra.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Någon som kan rekommendera en urmakare i sthlm som kan ta hand om calibre 1538 Quartz. Vet att Rob E är att föredra men enligt en kvinnlig urmakare som lät tysk ville dom ha 5500kr för detta (utan polering samt utan delar). Nymans ur tar cirka 3800kr, men har hört lite historier om dom (bra och dåliga).
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Vet någon servicekostnaden på Tudor Black Bay? Jag tänker på ETA, men det vore även kul att höra vad deras in-house kostar att serva.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Vet någon servicekostnaden på Tudor Black Bay? Jag tänker på ETA, men det vore även kul att höra vad deras in-house kostar att serva.

Eta borde väl vilken urmakare som helst kunna serva, vet dock inte hur mkt tudor modifierat verket. Beror väl lite hur "bra" service man vill ha. Nymans har prislistor på sin hemsida ang service :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Eta borde väl vilken urmakare som helst kunna serva, vet dock inte hur mkt tudor modifierat verket. Beror väl lite hur "bra" service man vill ha. Nymans har prislistor på sin hemsida ang service :)
Jag vill minnas att urverket är trixat med & att det rekommenderas att den ska servas hos AD.

Det dröjer ett tag innan min ska servas som tur är.
 

Sigurd

Cartier
Skakar lite liv i denna tråd och undrar om servicekostnaden hos en AD (Omega) blir billigare om man väljer att inte polera klockan?
T.ex så verkar 5.500:- vara standardpriset för en helservice på en äldre SMP med 1120-verk och då ingår polering. Vill man endast ha en polering brukar detta landa på runt 3.000:-. Om man nu väljer bort poleringen vid service så tycker iaf. jag att det vore lite konstigt att AD:n ändå skulle ta fullpris för servicen trots att en betydande del av arbetet inte utförs.
Erfarenheter?
 

David71

Rolex
2-Faktor
Skakar lite liv i denna tråd och undrar om servicekostnaden hos en AD (Omega) blir billigare om man väljer att inte polera klockan?
T.ex så verkar 5.500:- vara standardpriset för en helservice på en äldre SMP med 1120-verk och då ingår polering. Vill man endast ha en polering brukar detta landa på runt 3.000:-. Om man nu väljer bort poleringen vid service så tycker iaf. jag att det vore lite konstigt att AD:n ändå skulle ta fullpris för servicen trots att en betydande del av arbetet inte utförs.
Erfarenheter?
När jag skulle serva min Speedy så skulle Rob E ta samma pris avsett om jag valde polering eller ej. Krons tog ett lägre pris om jag valde bort polering. Det var dock några år sedan.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag vill minnas att urverket är trixat med & att det rekommenderas att den ska servas hos AD.

Det dröjer ett tag innan min ska servas som tur är.
Det är inte så mycket som skiljer Tudors ETA verk med andra s.k. "Top-Grade"-varianter av ETA verk. Du kan definitivt serva ett Tudor ETA hos en kompetent urmakare utan problem.
 

ajex

Omega
Hur ofta servar ni era klockor?
När tidshållningen börjar bli svajjig, med jämna tidsintervaller?
Anledning till frågan är att jag har en Speedmaster utplockad från svensk AD 2013 som jag funderar över om det är dags för service eller ej.
Tickar på fint, cirka 10s + per dygn. Aldrig varit något strul. Är det ändå dags för en service och smörja upp delarna?
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Hur ofta servar ni era klockor?
När tidshållningen börjar bli svajjig, med jämna tidsintervaller?
Anledning till frågan är att jag har en Speedmaster utplockad från svensk AD 2013 som jag funderar över om det är dags för service eller ej.
Tickar på fint, cirka 10s + per dygn. Aldrig varit något strul. Är det ändå dags för en service och smörja upp delarna?
Jag hade väntat. 10s är väl inget att störa sig på och allt tickar ju på fint.
 

Bruset

Panerai
Skakar lite liv i denna tråd och undrar om servicekostnaden hos en AD (Omega) blir billigare om man väljer att inte polera klockan?
T.ex så verkar 5.500:- vara standardpriset för en helservice på en äldre SMP med 1120-verk och då ingår polering. Vill man endast ha en polering brukar detta landa på runt 3.000:-. Om man nu väljer bort poleringen vid service så tycker iaf. jag att det vore lite konstigt att AD:n ändå skulle ta fullpris för servicen trots att en betydande del av arbetet inte utförs.
Erfarenheter?
Servade en SMP hos Jarl Sandin i Gbg för nåt år sedan. Minns inte siffran exakt men det blev ca 1500:- billigare utan polering.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Bra, tänker lika.
Bara undra om det finns åsikter om att man ska serva med ett visst tidsintervall även om allt rullar på för att hålla klockan fräsch.
Klart det finns åsikter :D. Vissa servar slaviskt var fjärde/femte år. Andra, som jag, servar när klockan stannar eller om den drar efter så pass mycket att det blir störande.
 
Topp