Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Serviceleveranser - Rob Engström

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mr_Jonas, 5 februari 2015.

1. Mr_Jonas
    Trådstartare

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Lämnade in min DD för service till Rob i mitten av november. Pga. julledighet skulle den bli klar senast 20:e jan. Lugnt tänkte jag, inte hela värden att den är borta i 9veckor.

Hörde inget ifrån dom efter den 20:e jan om att klockan var klar, så jag ringde och pratade med dom. Fick till svar att den var på slutkontroll, antagligen klar i slutet av veckan. Veckan gick och hörde inget från Rob. Mailade och fråga om den är klar, denna gång var det värderingsmannen som dom väntade på....
    Ringde i tisdags och pratade med en väldigt trevlig kille. Jag sa att jag ska på en GTG på tors (idag) och var angelägen om att få klockan innan. Det skulle inte vara några problem enligt honom. Gott, min DD tillbaka till GTG'n. Men så blev det inte :(

Idag fick jag ett sms av posten att ett paket är inlämnat till mig från Rob...... suck.... Ingen klocka till GTG'n.

På mitt jobb är det inget snack om att skjuta fram leveranser. En deadline håller man bara. Nu är det stor skillnad mot vad jag sysslar med, men att skicka ett mail om att leveransen blir sen räcker ofta. Speciellt när man har blivit lovad att få klockan idag.

Jag hoppas Rob läser och tar åt sig av kritiken. Anledningen varför jag valde just er, är att många jag har pratat med rekommenderar er och det sägs att ni bäst på vintage Rolex i Sverige. Vilket väger väldigt tungt när man ska serva en fin vintageklocka.

calzone, 80s, TWH och 7 andra gillar detta.
  2. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Trist att det drar ut på tiden... lång väntetid avskräcker iaf mig från att lämna in... Finns säkert en förklaring

3. demondave

demondave Borgare

Från:
    Ack Värmeland du sköna
    Kan förstå väntetider om någon udda del ska beställas. Annars är ju lite av vitsen med en auktoriserad verkstad, vilken produkt det än gäller, att skaplig lagerhållning av vanliga delar finns och att snabba kanaler från centrallager finns. Planeringsmässigt måste det ju gå att lösa så att en ledig slot bokas upp när ledig tid finns, utan att en fullt fungerande klocka ska behöva ligga och vänta på sin tur hos AD'n. Fungerar inte klockan kan man ju lämna den vid första kontakt med urmakaren, då finns ju alltid en stock att sysselsätta sig med vid dödtid, för att hålla utnyttjandegraden uppe.

Åtta-nio veckor för en service är i mina ögon dålig planering och management, hade verkstäderna jag använder mig av i jobbet arbetat med det upplägget hade jag kursat för länge sedan ;)

4. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Tråkigt och blir inte bättre av att den skickades med REK. Hoppas att du fick klockan idag.

TiE gillar detta.
  5. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Mr_Jonas,

Skickades din DD som REK? Bara försäkrat upp till 5k... Eller har det ändrats sedan jag senast skickade en klocka?

6. DanielR

DanielR Friends of KS

Jag är väldigt övertygad om att de använder sig av ett externt försäkringsbolag.

Ernesto gillar detta.
  7. nissehult

nissehult Friends of KS

Kan ju också bero på resursbrist. Såvitt jag förstår så är det snudd på brist av (kvalificerade) urmakare i Sverige/världen.

8. par

par Friends of KS

Endel har egna försökringsavtal utöver rek.

Ernesto gillar detta.
  9. cab

cab Friends of KS

Det är egentligen ganska sjukt att dessa servicetider är accepterat det skulle ju aldrig vara okej i andra branscher. Man tänker inte så mycket på det helt enkelt, det bara är så.

Vad skulle du säga om verkstaden sa att du kan hämta din bil om ca 7 veckor, kan bli 10 också :)

10. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Hur lång tid tar det att serva en klockan om man har alla delar? 8h?

11. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    Många har ju dock bilen som levebröd... :)

12. cab

cab Friends of KS

Alla tror jag förstår såklart att det är stora skillnader i detta exempel :)

DanielR gillar detta.
  13. snajgel

snajgel Friends of KS

Från:
    stockholm
    Vet inget om Robs försäkringar och så men har fått info från mitt inlämningsställe att försäkringen på Rek är höjd till 10000kr.

Ernesto gillar detta.
  14. cab

cab Friends of KS

Nog rätt svårt att säga då det lär skilja enormt mellan olika urverk. Ingen aning men har svårt att tro att en standardservice på en Sub skulle ta så mycket mer än ett par timmar. Skulle i alla fall vara intressant att veta.

Edit: Kan ju tillägga att jag inte riktar någon speciell kritik mot Rob då alla har dessa servicetider. Utan en mer allmän reflektion :)

16610 gillar detta.
  15. Limpas

Limpas Borgare

Från:
    Stockholm
    Tyckte också att det stod 10000 när jag lämnade in rek häromdagen.

16. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

17. snajgel

snajgel Friends of KS

Från:
    stockholm
  18. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Jag var på Posten Företagscenter och skickade en Bratte häromdagen (måndags), där sa de att 5k gäller.

16610 gillar detta.
  19. par

par Friends of KS

Det stämmer att de höjt. Skickade härom dagen

20. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Förvirringen är total, alltså :D

par gillar detta.
  21. snajgel

snajgel Friends of KS

Från:
    stockholm
    Men det är väl som vanligt när det gäller posten?! :D

22. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Tråkig upplevelse, påminner mig om när jag lämnade min porsche 993 tt lågmilad och superskick till porschecenter borås, det gör jag aldrig om...

par gillar detta.
  23. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Hela Borås är ett helvete;)

fredrik! och snabbmakaron gillar detta.
  24. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Det var fantastiskt fint innan gentlemannaklubben geisha garden stängdes;)

16610 gillar detta.
  25. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Håller med;) Nu har vi bara en sexbutik kvar, annars är det dött;) Tur man har kontor ganska nära den butiken;) De fina kvarteren

DanielR gillar detta.
  26. poormans

poormans Präst

väntetiderna blir nog bättre när det blir värre priser med prishöjningar och valutakurser

cheers
    christian

Mårtenssons ur Brookfield