• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Serviceproblem av Omega Seamaster Cosmic 2000

Källis

Breitling
Hallå!
Detta blir mitt första inlägg på forumet, även om jag smugit omkring här en tid.

Hur som, jag lämnade in min avlidne farfars gamla Omega för att troligen, för första gången sedan ny, servas. Med tanke på att jag tror den är från mitten av 70-talet är behovet stort, klockan är dock knappt använd av skickat att döma. Urmakaren som är auktoriserad och har tillgång till originalverktyg lyckas inte öppna klockan utan säger att den måste skickas till Omega Stockholm och sedan högst troligt vidare till Omega själva för att hoppas på resultat. Han indikerade att detta kunde bli väldigt kostsamt men vågade inte säga hur dyrt. Jag är inte jättesugen på att betala massa frakt hit och dit för att sedan få reda på att det kostar 10k att serva klockan.
Så vad säger panelen som har mer erfarenhet än mig? Är det bara lägga ner klockan i en låda igen och vänta på bättre tider?

455791_140505100935_front_5.JPG

Bild från google.
IMG_1450.JPG

Foto på min.
Mvh Marcus
 

Källis

Breitling
Sök runt lite i Hemslöjds delen . Har för mig någon har servat en Cosmic innan . Krävs ett speciellt verktyg eller press för att montera ur innerdelen av boetten . Något som en duktig urmakare bör ha kanske . Kolla med Mollstedt ur annars?

Det är dessa specialverktyg/press som urmakaren har försökt med.
 

rogart-63

Patek
Klart att du ska fixa den men skicka den inte till Omega. Då tror jag det blir dyrt . Ring runt och fråga lite. Eller skicka ett mail.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Kolla med Antikurmakaren i Malmö, såg ut som om de hade kunnat serva vad som helst. Tom urverket på rådhuset i München!
 

Källis

Breitling
Efter lite funderande bestämde jag mig för att öppna klockan själv. Så efter lite CAD och någon timma framför svarven var mina verktyg klara. Att sedan öppna klockan gick på nolltid och utan minsta problem med hjälp av ett skruvstäd. Så nu ska klockan tillbaka till urmakaren för service.
image.jpeg

I pressverktyget användes mjukt emballageskum för att fånga upp glas och urverk. Även en tunn bit användes för att inte skada baksidan på klockan.

Edit. Omega skulle ha runt 8k för att serva klockan.
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Efter lite funderande bestämde jag mig för att öppna klockan själv. Så efter lite CAD och någon timma framför svarven var mina verktyg klara. Att sedan öppna klockan gick på nolltid och utan minsta problem med hjälp av ett skruvstäd. Så nu ska klockan tillbaka till urmakaren för service.
image.jpeg

I pressverktyget användes mjukt emballageskum för att fånga upp glas och urverk. Även en tunn bit användes för att inte skada baksidan på klockan.

Edit. Omega skulle ha runt 8k för att serva klockan.

Valde du att gå vidare till Omega för att serva den eller blev det hos någon annan urmakare och vad skulle han ha för kalaset? Har en likadan som också har servicebehov :)
 

Källis

Breitling
Jag öppnade den som sagt själv då omega blev för dyrt. Nu lämnar jag in den hos min lokala Omega-urmakare, Lidéns urteknik, som till en början inte lyckades få upp den med original verktyg. Jag planerar att lämna verktygen till honom så i framtiden kommer det inte bli några problem för honom.
 

Zalath

Panerai
Jag öppnade den som sagt själv då omega blev för dyrt. Nu lämnar jag in den hos min lokala Omega-urmakare, Lidéns urteknik, som till en början inte lyckades få upp den med original verktyg. Jag planerar att lämna verktygen till honom så i framtiden kommer det inte bli några problem för honom.
Oh, en lokalis! Följ gärna med på GTG nån gång, den där såg fin ut!
 

jabla

Sarlacc
Jag öppnade den som sagt själv då omega blev för dyrt. Nu lämnar jag in den hos min lokala Omega-urmakare, Lidéns urteknik, som till en början inte lyckades få upp den med original verktyg. Jag planerar att lämna verktygen till honom så i framtiden kommer det inte bli några problem för honom.
Snyggt jobbat!
 

Källis

Breitling
Ja, jag är riktigt nöjd! Svårt att tro att den är över 40 år gammal och fortfarande inte är polerad.

Jag är fortfarande nybörjare, men vad är det som gör den annorlunda?

Vad tycks om armbandet? Blev det rätt stuk på? Fanns inte så många att välja på tyvärr.
 

Palle86

Breitling
image.jpg
Hej!
Jag har precis köpt samma klocka som du och är lite nyfiken vart du har köpt armbandet samt om du lämnade kvar verktygen hos urmakaren, behöver nämligen serva min också!
Mvh
 
Topp