Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Serviceproblem av Omega Seamaster Cosmic 2000

Diskussion i 'Diskussion' startad av Källis, 2 december 2015.

1. Källis
    Trådstartare

Källis Torpare

Hallå!
    Detta blir mitt första inlägg på forumet, även om jag smugit omkring här en tid.

Hur som, jag lämnade in min avlidne farfars gamla Omega för att troligen, för första gången sedan ny, servas. Med tanke på att jag tror den är från mitten av 70-talet är behovet stort, klockan är dock knappt använd av skickat att döma. Urmakaren som är auktoriserad och har tillgång till originalverktyg lyckas inte öppna klockan utan säger att den måste skickas till Omega Stockholm och sedan högst troligt vidare till Omega själva för att hoppas på resultat. Han indikerade att detta kunde bli väldigt kostsamt men vågade inte säga hur dyrt. Jag är inte jättesugen på att betala massa frakt hit och dit för att sedan få reda på att det kostar 10k att serva klockan.
    Så vad säger panelen som har mer erfarenhet än mig? Är det bara lägga ner klockan i en låda igen och vänta på bättre tider?

Bild från google.
    IMG_1450.JPG
    Foto på min.
    Mvh Marcus

JohnZ gillar detta.
  2. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Sök runt lite i Hemslöjds delen . Har för mig någon har servat en Cosmic innan . Krävs ett speciellt verktyg eller press för att montera ur innerdelen av boetten . Något som en duktig urmakare bör ha kanske? Eller åtminstone veta hur det funkar. Kolla med Mollstedts ur annars?
    http://www.mollstedt.se/

eriksson850 och Källis gillar detta.
  3. Källis
    Trådstartare

Källis Torpare

Det är dessa specialverktyg/press som urmakaren har försökt med.

4. Kowalski

Kowalski Torpare

Standardsvaret: Kolla med ABC service centrum, Hornsgatan, Stockholm.
    Den mannen kan antagligen serva den där med förbundna ögon.

JohnDoe, eriksson850 och Källis gillar detta.
  5. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Källis gillar detta.
  6. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Klart att du ska fixa den men skicka den inte till Omega. Då tror jag det blir dyrt . Ring runt och fråga lite. Eller skicka ett mail.

Källis gillar detta.
  7. Chuck

Chuck Friends of KS

Kolla med Antikurmakaren i Malmö, såg ut som om de hade kunnat serva vad som helst. Tom urverket på rådhuset i München!

Källis gillar detta.
  8. Källis
    Trådstartare

Källis Torpare

Tack för tipsen än så länge, jag ska höra mig för lite och se vad jag får för respons.

rogart-63 gillar detta.
  9. Omega in house

Omega in house Torpare

Du kan alltid ringa Omega (Swatch Group) och fråga vad det kostar.

10. Källis
    Trådstartare

Källis Torpare

Efter lite funderande bestämde jag mig för att öppna klockan själv. Så efter lite CAD och någon timma framför svarven var mina verktyg klara. Att sedan öppna klockan gick på nolltid och utan minsta problem med hjälp av ett skruvstäd. Så nu ska klockan tillbaka till urmakaren för service. image.jpeg
    I pressverktyget användes mjukt emballageskum för att fånga upp glas och urverk. Även en tunn bit användes för att inte skada baksidan på klockan.

Edit. Omega skulle ha runt 8k för att serva klockan.

11. InFeFe

InFeFe Friends of KS

Valde du att gå vidare till Omega för att serva den eller blev det hos någon annan urmakare och vad skulle han ha för kalaset? Har en likadan som också har servicebehov :)

12. Källis
    Trådstartare

Källis Torpare

Jag öppnade den som sagt själv då omega blev för dyrt. Nu lämnar jag in den hos min lokala Omega-urmakare, Lidéns urteknik, som till en början inte lyckades få upp den med original verktyg. Jag planerar att lämna verktygen till honom så i framtiden kommer det inte bli några problem för honom.

nissehult, laketwig, eriksson850 och 3 andra gillar detta.
  13. Zalath

Zalath Borgare

Oh, en lokalis! Följ gärna med på GTG nån gång, den där såg fin ut!

Källis gillar detta.
  14. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Snyggt jobbat!

Källis gillar detta.
  15. Källis
    Trådstartare

Källis Torpare

Nu är äntligen klockan hemma igen!
    Stort tack till Lidéns Urteknik som gjort ett kanonjobb och varit mycket hjälpsam.
    image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg

nissehult, laketwig, JohnZ och 10 andra gillar detta.
  16. Zalath

Zalath Borgare

Vad fin den blev!

Källis gillar detta.
  17. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Den är så härligt annorlunda och har riktigt schyssta proportioner.

Källis gillar detta.
  18. Källis
    Trådstartare

Källis Torpare

Ja, jag är riktigt nöjd! Svårt att tro att den är över 40 år gammal och fortfarande inte är polerad.

Jag är fortfarande nybörjare, men vad är det som gör den annorlunda?

Vad tycks om armbandet? Blev det rätt stuk på? Fanns inte så många att välja på tyvärr.

Zalath gillar detta.
  19. Samarin

Samarin Torpare

Snygg klocka, och om du frågar mig passar lädret som en smäck!

Källis gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield