• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servicereferenser

RDFG

Cartier
Tänkte starta en tråd som jag tänker kan vara användbar om folk finner intresse i att dela med sig av sina erfarenheter gällande service. Enkelt uttryckt ett slags register för servicereferenser av olika klockmodeller/återförsäljare/serviceställen.
Om det redan finns nåt liknande kan vi bortse från den här tråden (har letat men inte hittat något) :)

Jag hämtade ut min 16610 från service tidigare idag så jag tänkte att jag börjar, är det något mer ni tycker man bör kommentera gör man givetvis det.

Serviceställe: Pagoldhs Ur i Skövde
Klocka: Rolex Submariner 16610 -1989
Senaste service: Oservad
Avvikelser/Problem: Förkortad gångreserv

Pris service: 5500:-
Tid: ca 7 veckor
Utfört arbete: "vanlig" service av verk (inkl byte av krona), täthetsservice, polering, trycktest (eventuellt något mer).
Upplevt resultat av polering: 4/5
Medföljande serviceprotokoll: Nej
Medföljande servicecase: Nej

Och sen är det givetvis bra med bilder om man vill belysa polering osv ytterligare, har tyvärr inte möjlighet till att lägga till några bilder just nu.

(Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men det kanske någon moderator kan avgöra.)
 

firman

Cartier
Bra tråd!!!

Här skall jag skriva in oxå, skall nämligen till service om ca 4veckor med en 1675a :)

Tack, det här blir intressant!
 

RDFG

Cartier
Fint initiativ att belysa ämnet! Funderar dock på en sak, varför fick du inget serviceprotokoll!

Jag vet faktiskt inte, tänkte inte på det förrän efteråt så jag frågade inte.. De kanske inte har som praxis att lämna ut protokoll (tror väl kanske inte att kunderna bryr sig, vad vet jag)
 

plattfot

Rolex
Jag vet faktiskt inte, tänkte inte på det förrän efteråt så jag frågade inte.. De kanske inte har som praxis att lämna ut protokoll (tror väl kanske inte att kunderna bryr sig, vad vet jag)


En liten påse bytta kugghjul och en lista vad som är bytt är ju en del av hela proceduren med att serva. Känslan av att en operation är gjord.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Vill inte vara partykiller men en bra sammanställd tråd finns redan, hittar den dock ej;)

Någon som var den är....
 

Sond

Patek
Om serviceprotokoll är vad jag menar med det så är det klart du måste få det. Ddet betingar ju ett stort värde om du ska sälja den. Och hur ska du hävda garantin? Gå tillbaka tillfängelset utan att passera gå! ;)
 

RDFG

Cartier
Om serviceprotokoll är vad jag menar med det så är det klart du måste få det. Ddet betingar ju ett stort värde om du ska sälja den. Och hur ska du hävda garantin? Gå tillbaka tillfängelset utan att passera gå! ;)

Jag fick såklart ett kvitto på servicen, dock inget papper där det stod vad som var utfört (som jag sett andra fått vid service). Klockan kommer heller aldrig säljas så i det hänseendet gör det mig inte så mycket :)
 

paradis

Audemars
När jag lämnade in min Rolex DD President till , Bergströms i Malmö fick heller inget, först. När jag skulle hämta ,betalade jag med kort ca.5.800 ock fick kvitto från kortautomaten. Frågade efter papper på service,då svarade dom att dom brukar inte ge sådant.Ringde ock frågade ,om det ska vara så,till en annan Bergström. Dom ringde mig inom 30 min.ock sa att dom kommer att skicka intyg på service,vilket dom också gjorde.Förstår inte ,VAD kostar dom ,att fylla i ett papper ......................
 

Ministern

Founder
2-Faktor
När jag lämnade in min Rolex DD President till , Bergströms i Malmö fick heller inget, först. När jag skulle hämta ,betalade jag med kort ca.5.800 ock fick kvitto från kortautomaten. Frågade efter papper på service,då svarade dom att dom brukar inte ge sådant.Ringde ock frågade ,om det ska vara så,till en annan Bergström. Dom ringde mig inom 30 min.ock sa att dom kommer att skicka intyg på service,vilket dom också gjorde.Förstår inte ,VAD kostar dom ,att fylla i ett papper ......................


Låter helt galet IOM att kvittot brukar vara intyget på att man har två års garanti på klockan..
 

firman

Cartier
När jag lämnade in min Rolex DD President till , Bergströms i Malmö fick heller inget, först. När jag skulle hämta ,betalade jag med kort ca.5.800 ock fick kvitto från kortautomaten. Frågade efter papper på service,då svarade dom att dom brukar inte ge sådant.Ringde ock frågade ,om det ska vara så,till en annan Bergström. Dom ringde mig inom 30 min.ock sa att dom kommer att skicka intyg på service,vilket dom också gjorde.Förstår inte ,VAD kostar dom ,att fylla i ett papper ......................


Samma sak hände mig På Bergströms i Gbg :D
 

RDFG

Cartier
Där är den jag tänkte på. Den är ju rätt bra så varför uppfinna hjulet igen;)

Det är onekligen en bra tråd men vad har den specifikt med service att göra? Det jag främst tänkte som syfte med den här tråden är att kunna kolla upp vad ens stundande service lär hamna på för pris.

(Är detta den rådande uppfattningen från forumledningen är det helt ok om denna tråd tas bort :))
 

card

Panerai
2-Faktor
När jag lämnade in min Rolex DD President till , Bergströms i Malmö fick heller inget, först. När jag skulle hämta ,betalade jag med kort ca.5.800 ock fick kvitto från kortautomaten. Frågade efter papper på service,då svarade dom att dom brukar inte ge sådant.Ringde ock frågade ,om det ska vara så,till en annan Bergström. Dom ringde mig inom 30 min.ock sa att dom kommer att skicka intyg på service,vilket dom också gjorde.Förstår inte ,VAD kostar dom ,att fylla i ett papper ......................

Snikade in lite på denna tråden då jag nyss lämnat in en klocka på service hos Bergströms, 5400 kr utan polering men inklusive eventuella delar som behöver bytas... Men, vad fick du efter du hämtat klockan, bara ett vanligt kvitto att du betalat?
Vilken Bergströms var det som hjälpte dig med att få ett riktigt papper på vad som gjorts? Kanske är bra att vara förberedd innan jag hämtar ut den om några veckor :)

Såg att jabla hade sitt ur på service och fick med papper och garantikort etc som såg ut att vara från Rolex. Är det bara några AD:s som lämnar ut dessa häften/garantikort efter service eller gäller det alla nu för tiden?

Lånar denna bild från Jabla för att visa vad jag menar:

wp_20140610_007-jpg.42695
 
Topp