Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Servicetider och tillgång till reservdelar hos AD - dina erfarenheter?

Diskussion i 'Diskussion' startad av JL72, 9 juni 2014.

1. JL72
    Trådstartare

JL72 Bonde

Från:
    Dalarna
    Min Rolex GMT Master II (16713) är på service, och den har dessvärre befunnit sig där i tio veckor imorgon. Enligt utsago från den AD jag lämnade in den hos skulle servicen ta 7-8 veckor i anspråk (med förbehåll från urmakaren att tiden kunde bli längre). Förutom själva servicen ska visare (no lume) och glas (chipped) bytas. Har inte hört något från denna AD sedan jag lämnade in klockan, och när jag idag själv ringde fick jag veta att klockan genomgår kontroll, och att visarna restnoterats.

Denna historia ger upphov till ett påstående och två frågor:
    - Jag hade sannolikt varit nöjd om jag bara fått veta, gärna innan de åtta veckorna passerat, att visarna är restnoterade och att servicen därigenom riskerar att dra ut på tiden.
    - Är verkligen visarna till en 16713 så svåra att få tag på att tio veckors leveranstid inte räcker för en AD?
    - Hur lång tid tog din Rolex-service hos AD?

/Johan

2. Randel

Randel Friends of KS

Jag servade en Rolex 1675 hos Bergströms i Malmö för snart två år sedan. Vanlig service plus byte av rotor, glas och ett par andra delar. De gav mig ett estimat på 6 veckor, och jag fick tillbaka den efter drygt 4. Jag tycker fortfarande är att det är en bedrövlig väntetid (fast jag har inget att jämföra med), även om fördelen var att det tog kortare tid än beräknat.

calzone och JL72 gillar detta.
  3. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    10 veckor är i min värld bedrövligt. Aldrig tagit mer än 5v. för mig.

Edit: men allt beror på klocka och i ditt fall - ja då är det bedrövligt.

JL72 gillar detta.
  4. JL72
    Trådstartare

JL72 Bonde

Från:
    Dalarna
    Ja, tio veckor känns onekligen som mycket lång tid. Hoppas nu på ett strålande serviceresultat som kanske väger upp :dead:

5. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    mitt trackrecord hittills:

Corum - 10 veckor (byte enstaka del)
    Breitling - 5 veckor (nytt verk, glas, bezel, tryckttest, polering o nytt band)

/Daniel

JL72 gillar detta.
  6. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Grabbar lugna Er nu, jag väntade 16v :D

Ernesto, eriksson850 och JL72 gillar detta.
  7. JL72
    Trådstartare

JL72 Bonde

Från:
    Dalarna
    Fifan. Här beklagar jag mig för en spik i foten :)

Bojke gillar detta.
  8. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Jag vill serva min DD. Jag vill inte vara utan min DD i 8 veckor. :mad: får väl se om det blir till vintern...

JL72 gillar detta.
  9. Sond

Sond Friends of KS

5-10 veckor för Rolex. 7 veckor för JLC(semesterperiod) och 4 veckor för Omega. Allt hos AD i Stockholm. Tycker allt över 5 veckor är tråkigt och dåligt.

JL72 och Boris Balkan gillar detta.
  10. Belic

Belic Stadsbo

10v för min 16570 hos Rob E. Inga samtal under tiden och heller inget ursäktande vid betalning. Sagt tid var 6-8v men antagligen mindre.

JL72 gillar detta.
  11. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Hade en 1675 hos Bergströms i Göteborg i 3 månader.

Det var inte så kul.

yonsson, JL72 och ErikGBG gillar detta.
  12. fc2

fc2 Borgare

Mitt rekord är sisådär 6 månader men sedan skickades klockan fram och tillbaka till urmakaren på grund av att märkets reservavdelning i Schweiz skickade trasiga reservdelar. Om en service tar 2 månader eller 4 spelar inte så stor roll för mig men jag kan verkligen förstå de som irriterar sig. Jag är mer less på Omega och andra märkens ovilja att leverera delar till äldre modeller, såsom tex till Omega cal. 321. Sedan har jag svårt att förstå att vissa delar inte nytillverkas, såsom vissa visare och tavlor. Dessa märken har tillverkat klockor i 200 år+ och då ska man kunna tillverka en mindre serie tavlor utan att aktieägarna ska skrämmas iväg.

China och JL72 gillar detta.
  13. Rikard

Rikard Bonde

Från:
    Västerås
    3-4 Veckor är det under optimala förhållanden hos oss (Nymans) iaf. Fast om delar måste beställas så kan det givetvis ta längre tid. Semestertider under sommaren så kan det ta mellan 5-6 veckor.
    Fast Rolex går snabbt om man jämför med andra märken. Skickade ner en till Jaeger för ett tag sen för KF, de ville ha 2 år på sig att fixa :wtf:

MVH

JL72 gillar detta.
  14. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Haha ja 4 veckor var vad de sa till mig på krons när jag lämnade in min SS Chronolink på service. De sa även att det kunde gå något snabbare det har nu gått tre veckor. Och jävlar vad snabb man är på att kolla telefonen vid sms just nu.

Rikard och JL72 gillar detta.
  15. TicTack

TicTack Stadsbo

Från:
    Framtiden
    2 år? Då måste det handla om något som få urmakare gör (och de inte vill lära upp nya för) + lång väntetid?

JL72 gillar detta.
  16. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Chrisse
    Hur länge var din GP borta? Har för mig det var brutalt länge.

JL72 gillar detta.
  17. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Nästan 5 månader.
    Men då rättfärdigas priser för servicen då de verkar ta timpris :D

yonsson och JL72 gillar detta.
  18. Rico

Rico Stadsbo

Du kan även lämna till fristående urmakare. Min erfarenhet av det är god, och det har gått på ca 2-4 veckor. Min urmakare är en klippa, och det finns säkert fler!

19. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Problemet är att rolex strypt tillgången för ickeAD till delar.

JL72 gillar detta.
  20. Rico

Rico Stadsbo

Hade nyss en 5513 på omfattande service där många delar byttes (och beställdes). Men min urmakare kanske är connected.

Ako och JL72 gillar detta.
  21. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Eller har använt aftermarket delar.

Spencer och JL72 gillar detta.
  22. JL72
    Trådstartare

JL72 Bonde

Från:
    Dalarna
    Intressant att höra. Min slutsats är dels att tio veckor förefaller vara i överkant, och dels att inte heller en AD/Rolex har visare ens till "nyare" klockor(E-serie) på lager. Det senare känns både märkligt och potentiellt bekymmersamt för framtiden.

23. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Han limmade inte glaset va?

wojtecki gillar detta.
  24. Rico

Rico Stadsbo

Nej, original. Misstänker att det finns en viss töjmån när det gäller villkoren för vilka som får tillgång och inte. Kan dock inte redogöra för vilka avtal och förutsättningar min urmakare har. Är bara glad att det brukar gå att lösa!

25. Rico

Rico Stadsbo

Nej det hoppas jag innerligen :)

26. konkas

konkas Friends of KS

Finns ingen töjmån från Rolex sida, är en AD som förser dem med delar...

Spencer gillar detta.
  27. Rico

Rico Stadsbo

Kan så vara. Är själv inte så intresserad av exakt hur det går till, så länge det löser sig.

28. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    8 veckor för service av min GMT hos vår AD i Helsingborg, hämtade ut den igår.

calzone gillar detta.
  29. fc2

fc2 Borgare

2 år måste vara ett form av rekord. 1.5 år är max jag hört, det var från PP, dock skulle de ha 150k för den servicen...

30. WBergdahl

WBergdahl Präst

Från:
    Sthlm - Bxl - Lund
    Vad tusan är det dom behöver så lång tid på sig för att göra?!

Mårtenssons ur Brookfield