• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sevärt i Tokyo

Magnus

Omega
Jag kommer mellanlanda i Tokyo under två dagar om ca en vecka (nästa helg). Eftersom SARB-suget har växt avsevärt på sistone tänkte jag försöka kolla in utbudet väl på plats i Seiko-land (ev. kanske klämma å känna på en å annan GS också :) ). Tänkte därför höra om det är någon här på forumet som råkar ha något tips på rekorderligt "ur-ställe" att ta sig till? OT: Även andra sevärda tips mottages tacksamt :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Inget klockställe men toyotas showroom på Odaiba är ganska kul.

Sen om det är klart väder är ju alltid utsikten cool från metropolitan goverment center i Shinjuku. Dessutom brukar det vara lättare att komma upp där än t ex tokyo sky tree.

Klockor finns överallt, framförallt om du vill ha japanska märken som Seiko, Orient (klart som fan du vill ha en Orient Star eller Royal Orient ;) ) etc. Börja i någon av de stora kedjorna som har elektronik typ Bic Camera eller liknande.

När jag var där blev jag förvånad över hur många begagnatbutiker för klockor kameror jag sprang på, är du sugen på en vintage Rolex eller Omega kan du alltid hitta sådana där.

Men för att hitta störst koncentration av klockbutiker är väl Akihabara (så som jag upplevde det) att rekommendera (elektronikkvarteret). Där fanns butiker som säljer skräpklockor och butiker som även säljer high-end ur (japanska givetvis). Lättaste sättet är att ta tunnelbanan dit, gå runt kolla på alla prylar, glo lite på tjejerna som promotar Maid-cafeer och shoppa klocka.

Vill du ha det som ses som exklusivt (typ rolex, breitling etc) är det väl Shibuya du ska åka till, det är där alla fashionabla butiker ligger.

Men kom ihog det är inte säkert att butiken ligger på bottenplan, ibland får man ta hissen till typ 9:e våningen för att komma till butiken. Så titta uppåt vad som står på fasaden.

(Älskar Tokyo, bara varit där en gång men absolut coolaste staden jag varit i)
 

10past10

Omega
Akihabara (dvs Tokyos "teknik kvarter") är kitch-kul, har aldrig kollat specifikt efter klockor där, men är du inne på plast och batterier så fins det där - vågar jag lova. Ligger inte långt ifrån centralstationen så det är lätt att ta sig dit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Akihabara

akihabara.jpg
 

JayJay

Rolex
Seiko har ett museum som ska vara riktigt bra och öppet på förfrågan. Vet dock inte om det är i Tokyo eller ngn annan stans. Om du tycker att det låter intressant kan du ju goooogla det.
 

DrDre

Patek
Jag kommer mellanlanda i Tokyo under två dagar om ca en vecka (nästa helg). Eftersom SARB-suget har växt avsevärt på sistone tänkte jag försöka kolla in utbudet väl på plats i Seiko-land (ev. kanske klämma å känna på en å annan GS också :) ). Tänkte därför höra om det är någon här på forumet som råkar ha något tips på rekorderligt "ur-ställe" att ta sig till? OT: Även andra sevärda tips mottages tacksamt :)

Det finns ju massor av saker att göra. Var där för några år sedan och det jag kommer ihåg bäst var en sky bar med utsikt över hela Tokyo. Den är tydligen en av de ställen man "måste" besöka. Det andra är ett elektronikpalats, dvs ett ställe där främst japanska tonåringar köper extremare mode och elektronik. Känns unger som att befinna sig inuti ett flipperspel. Du kan googla båda och jag är säker på att du kan hitta dem. Har du tid och möjlighet så är sushin på järnvägsstationen också rätt trevligt mest för att se hur japanen äter snabbmat. Gott óch billigt och snabbt.
 

Mr.Chang

Audemars
Jag kommer mellanlanda i Tokyo under två dagar om ca en vecka (nästa helg). Eftersom SARB-suget har växt avsevärt på sistone tänkte jag försöka kolla in utbudet väl på plats i Seiko-land (ev. kanske klämma å känna på en å annan GS också :) ). Tänkte därför höra om det är någon här på forumet som råkar ha något tips på rekorderligt "ur-ställe" att ta sig till? OT: Även andra sevärda tips mottages tacksamt :)
Ska det tittas på klockor så måste du till Ginza,där är alla märken representerade.(Tokyos huvudgata)Obs!Det finns ej några papperskorgar i hela Tokyo.
 

Magnus

Omega
Inget klockställe men toyotas showroom på Odaiba är ganska kul.

Sen om det är klart väder är ju alltid utsikten cool från metropolitan goverment center i Shinjuku. Dessutom brukar det vara lättare att komma upp där än t ex tokyo sky tree.

Klockor finns överallt, framförallt om du vill ha japanska märken som Seiko, Orient (klart som fan du vill ha en Orient Star eller Royal Orient ;) ) etc. Börja i någon av de stora kedjorna som har elektronik typ Bic Camera eller liknande.

När jag var där blev jag förvånad över hur många begagnatbutiker för klockor kameror jag sprang på, är du sugen på en vintage Rolex eller Omega kan du alltid hitta sådana där.

Men för att hitta störst koncentration av klockbutiker är väl Akihabara (så som jag upplevde det) att rekommendera (elektronikkvarteret). Där fanns butiker som säljer skräpklockor och butiker som även säljer high-end ur (japanska givetvis). Lättaste sättet är att ta tunnelbanan dit, gå runt kolla på alla prylar, glo lite på tjejerna som promotar Maid-cafeer och shoppa klocka.

Vill du ha det som ses som exklusivt (typ rolex, breitling etc) är det väl Shibuya du ska åka till, det är där alla fashionabla butiker ligger.

Men kom ihog det är inte säkert att butiken ligger på bottenplan, ibland får man ta hissen till typ 9:e våningen för att komma till butiken. Så titta uppåt vad som står på fasaden.

(Älskar Tokyo, bara varit där en gång men absolut coolaste staden jag varit i)


Tack för flera bra tips där! Blir säkerligen ett besök till Akihabara samt Metropolitan Government Building. Toyotas showroom lär ju så klart vara något alldeles extra på hemmaplan så kanske kan vara intressant även om det inte står högst upp på min bilönskelista ;-)

Har aldrig varit i Japan tidigare men butiker på typ nionde våningen in i nån trång korridor har jag upplevt många gånger i Korea och det är ju i sig en ganska speciell upplevelse :)

Har hört att tunnelbanan ska vara intressant...och endast på Japanska...Är det svårnavigerat?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1. Åk till Shinjuku station. Gå in på smågatorna "Omoide Yokocho"precis vid stationen där det säljs grillspett. Beställ "special", annars är det njurar och annat äckligt skit.
3011_27.jpg


2. Promenera till Tokyo Metropolitan Government Office. Tar cirka 15min
3011_24.jpg


Utsikten från södra tornet är grym!
På väg dit kommer du gå igenom ett litet torg. Leta efter klockskyltar. Inne i den butiken finns 5 våningar med bland annat Seiko och Sinn.

3. Åk till Ginza. Här ligger alla lyxbutiker och priserna är höga, men där ligger även Waco Center (väldigt nära tunnelbanan).
Wako-001.jpg

img_management05.jpg


På bottenvåningen ligger Seikos flaggskeppsbutik. De har ALLT. Där köpte jag min Sumo, men som sagt inga bra priser. Ta med passet för att kunna handla tax free.

Skippa svärdsmuseet. Det suger! Köp kameragrejer HEMMA. Det är mycket billigare än i Japan (konstigt nog).

Infolänkar.
http://www.tokyoarchitecture.info/Building/4094/Ginza-Wako.php
http://www.japan-guide.com/e/e3011.html
http://www.seiko.co.jp/en/csr/report/management/3.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Wako_(retailer)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tack för flera bra tips där! Blir säkerligen ett besök till Akihabara samt Metropolitan Government Building. Toyotas showroom lär ju så klart vara något alldeles extra på hemmaplan så kanske kan vara intressant även om det inte står högst upp på min bilönskelista ;-)

Har aldrig varit i Japan tidigare men butiker på typ nionde våningen in i nån trång korridor har jag upplevt många gånger i Korea och det är ju i sig en ganska speciell upplevelse :)

Har hört att tunnelbanan ska vara intressant...och endast på Japanska...Är det svårnavigerat?

Jag ser att jag skrev en sak fel i mitt förra inlägg, där jag skrev Shibuya menar jag givetvis Ginza.

Tunnelbanekartorna är märkta både på engelska och på japanska så det är inget problem. Det fina med den (och japan i allmänhet) är att saker fungerar som man förväntar sig att saker skall fungera. Det är logiskt och folk har vett att köa (!).

Det absolut bästa sättet att ta sig runt i Tokyo är helt klart tunnelbanesystemet.
 

Magnus

Omega
1. Åk till Shinjuku station. Gå in på smågatorna "Omoide Yokocho"precis vid stationen där det säljs grillspett. Beställ "special", annars är det njurar och annat äckligt skit.
3011_27.jpg


2. Promenera till Tokyo Metropolitan Government Office. Tar cirka 15min
3011_24.jpg


Utsikten från södra tornet är grym!
På väg dit kommer du gå igenom ett litet torg. Leta efter klockskyltar. Inne i den butiken finns 5 våningar med bland annat Seiko och Sinn.

3. Åk till Ginza. Här ligger alla lyxbutiker och priserna är höga, men där ligger även Waco Center (väldigt nära tunnelbanan).
Wako-001.jpg

img_management05.jpg


På bottenvåningen ligger Seikos flaggskeppsbutik. De har ALLT. Där köpte jag min Sumo, men som sagt inga bra priser. Ta med passet för att kunna handla tax free.

Skippa svärdsmuseet. Det suger! Köp kameragrejer HEMMA. Det är mycket billigare än i Japan (konstigt nog).

Infolänkar.
http://www.tokyoarchitecture.info/Building/4094/Ginza-Wako.php
http://www.japan-guide.com/e/e3011.html
http://www.seiko.co.jp/en/csr/report/management/3.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Wako_(retailer)


Yonsson my man!! Tar rygg på den utförligt beskrivna touren. Seiko's flagship store ser ju riktigt inbjudande ut :) Tusen tack för tipsen och yes kameraprylarna ordnar jag hemma!
 

Magnus

Omega
Jag ser att jag skrev en sak fel i mitt förra inlägg, där jag skrev Shibuya menar jag givetvis Ginza.

Tunnelbanekartorna är märkta både på engelska och på japanska så det är inget problem. Det fina med den (och japan i allmänhet) är att saker fungerar som man förväntar sig att saker skall fungera. Det är logiskt och folk har vett att köa (!).

Det absolut bästa sättet att ta sig runt i Tokyo är helt klart tunnelbanesystemet.


Låter lovande och som att vissa framsteg gjorts under senare år vad gäller engelskan. Pratade med en kollega tidigare idag som var där för drygt tio år sen och då var det tydligen inte riktigt lika enkelt... Känns ju betydligt lugnare
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Låter lovande och som att vissa framsteg gjorts under senare år vad gäller engelskan. Pratade med en kollega tidigare idag som var där för drygt tio år sen och då var det tydligen inte riktigt lika enkelt... Känns ju betydligt lugnare

Nja prata engelska med folk är fortfarande svårt ;)

Dock har de i sin kultur att vara hjälpsamma så de flesta jag försökte kommunicera med försökte verkligen hjälpa till även om vi inte förstod varandra (jag kan enbart ett fåtal hälsnings och artighetsfraser på japanska).
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Tack för alla tips! Ser fram emot en trevlig troligtvis annorlunda upplevelse nästa helg.

Du är självklart fullständigt införstådd i det faktum att du kommer göra ett bildreportage om minst 20 bilder med ingående förklaringar kring bilderna och den horologiska delen av resan, detta var en av de underförstådda premisserna för att jag skulle dela med mig av länken till dig.

Bra.
 
Topp