• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Shellac och alkohol

alexndr

Rolex
2-Faktor
Nej, det är inte förslag på fredagsgroggen.

Lite här och var läser man att man skall vara försiktig när man tvättar gånghakar och balanser i alkohol eftersom shellacen som använts för att t.ex. fästa motstenarna i gånghaken kan lösas upp.

Jag har följt detta råd ganska slaviskt vilket många gånger resulterat i att jag inte fått dem ordentligt rena och med lite tid över bestämde jag mig för att testa hur bra detta stämmer.

3 olika gånghakar fick första bada 30 min i Isopropanol och därefter i kemiskt ren bensin. Resultatet; Motstenarna sitter fortfarande fast och jag kan inte rubba dem me korntången.

Därav tycker jag följande fråga är motiverad; Är det en myt att shellac är så otroligt känsligt för alkohol?
 
C

China

Guest
Det kan ta ganska lång tid innan schellack blir upplöst i Isopropanol, även att processen startar vid kontakt. Förenklat uttryckt så är det skillnad på hur snabbt olika typer av alkohol löser upp schellack.
 

Dagoberg

Omega
Boris Balkan, varför skriva mer än vad som behövs för stunden, eller vad man känner för. Kort var vad jag ansåg räckte i detta fallet. Klara du inte detta, så trist för dig.
 
Topp