• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sida vid sida bild av pappa och son

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
hq

hq


Jämförelsen är väl kanske mest för Yonssons skull som planerar köpa en MM300 snart. Sumon till vänster och MM300 till höger :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
masterkiller skrev:
Hoppas man får testa en MM nån gång...
En MM300 skulle vara en utmärkt kamrat till din 116610LN, dom har drag av varandra gemensamt med samtidigt så olika. :)
Rber skrev:
masterkiller skrev:
Hoppas man får testa en MM nån gång...
Samma här! Känns dock som om att MM ersätter Sumon snarare än att den skulle "komplettera"?
MM300 och Sumo kanske kan se lika ut vid en hastig titt, men ack så skenet kan bedra. MM300an är helt klart i en annan liga och bör inte jämföras med Sumon. Sen gör ju olikheterna att det kan vara värt att äga bägge samtidigt :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det är svårt och fota MM300, bilderna gör den nästan aldrig rätttvisa, men här är en mera närbild på den.

hq
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Känner mig smickrad! Självklart kommer jag jämföra min sumo med min mm300 när den väl kommer, men till skillnad från min fru, så tycker jag att alla mina klockor är väldigt olika. Jag kommer att få en plats för lite i min klockbox när tillskottet kommer, men sumon kommer knappast att bli den som blir utputtad.

I värsta fall får jag väl nedgradera sumon från finklocks/helgklocks -status, till vardagsklocka och ha mm300an som helgklocka. Det hade dock varit trevligare att byta jobb, så jag kan ha finklocka på varje dag :)

Sumon är ju väldigt speciell till utformningen och väldigt mycket mer toolig än vad mm300an verkar vara. Men det sjuka är ju att jag inte ens gullat med mm300an :oops: , så vem vet... De kanske är så lika att den ena blir överflödig, även om jag har svårt att tro det.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
yonsson skrev:
Känner mig smickrad! Självklart kommer jag jämföra min sumo med min mm300 när den väl kommer, men till skillnad från min fru, så tycker jag att alla mina klockor är väldigt olika. Jag kommer att få en plats för lite i min klockbox när tillskottet kommer, men sumon kommer knappast att bli den som blir utputtad.

I värsta fall får jag väl nedgradera sumon från finklocks/helgklocks -status, till vardagsklocka och ha mm300an som helgklocka. Det hade dock varit trevligare att byta jobb, så jag kan ha finklocka på varje dag :)

Sumon är ju väldigt speciell till utformningen och väldigt mycket mer toolig än vad mm300an verkar vara. Men det sjuka är ju att jag inte ens gullat med mm300an :oops: , så vem vet... De kanske är så lika att den ena blir överflödig, även om jag har svårt att tro det.

Jag tycker faktist att MM300 ser mera ut som ett instrument gentemot Sumo, kan nog bero på att Sumon är tunnare. Men att ha en finklocka? Näää.. Klockor ska användas! Och faktum är att min MM300 är snarare en beater numera, eller varje fall min vardagsklocka :)

När jag säger att man inte ska jämföra MM300 och Sumo menar jag egentligen mest att klockorna är olika på sitt egna sätt, köpa en MM300 för att "klättra upp från Sumo?" jo självklart! Den är ju ett rejält kliv uppåt men jag tycker att man lika gärna kan köpa en Sumo som MM300ägare om du förstår vad jag menar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
naggge skrev:
yonsson skrev:
Det hade dock varit trevligare att byta jobb, så jag kan ha finklocka på varje dag :)

Man vet att klocktokerierna har gått långt när man börjar snacka om att byta jobb för att kunna ha sin favoritklocka på sig :D

Och när man även planerar att fira det eventuellt framtida jobbet med en ny klocka. Härligt cirkelresonemang :D

80talisten skrev:
Jag tycker faktist att MM300 ser mera ut som ett instrument gentemot Sumo

Jo, men med en glansig vridring och blanka delar i länken så ger mm ju i alla fall ett intryck på bild.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
yonsson skrev:
Jo, men med en glansig vridring och blanka delar i länken så ger mm ju i alla fall ett intryck på bild.
Jo vridningen är otroligt vacker, den glansiga finishen men även "viridkanten" ger intryck ifrån sig. Men det roliga med MM300 är att, - fotas den i fel vinkel eller vad det nu kan vara så förstörs hela klockans intryck, den ser direkt B ut på bild isåfall. Det är en väldig svårfotad klocka.
masterkiller skrev:
Den är RIKTIGT snygg!
Det är roligt hur olika folk tycker på nätet, en del säger att den är sjukt snygg medans andra säger att det är en sjukt ful klocka. :) det kanske beror på att den inte alltid kommer överrens med kameran iofs.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det där med att den är svår att fota har jag hört även av andra. Jag tycker att det låter lite konstigt i och för sig, men som sagt, jag har ju inte sett den i verkligheten. Hade du bott nära GBG, så hade jag tjatat till mig en F2F med din MM300 IRL för länge sedan. ;)
 
Topp