Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Sidensvans

Diskussion i 'Vintage' startad av KMS, 20 april 2013.

1. KMS
    Trådstartare

KMS Friends of KS

Från:
    GBG

Ett märke som inte syns allt för ofta här, för att inte säga aldrig är JAZ. Jag gillar text och roliga logotyper på urtavlan, Enicar tex är ju en favorit. Sen dök jag på ett litet fransk märke som främst verkar ha fokuserat på väckarklockor o dyl. Men som också tillverkar mekaniska och automatiska klockor. Jaz började 1919. fram till 1941 hade man bara texten JAZ som logotyp. Sen spred det sig en liten rädsla att företaget skulle kopplas ihop med Jazz band som stod som symbol för USA vilket inte hade vart så uppskattat av tyskarna. Därför la man till en sidensvans (en fågel...) i loggan då ljudet i väckarklockorna skulle påminna om just en fågel (får väl köpa en väckarklocka tydligen.)

Här är den jag har just nu.

Jag har en till JAZ som ligger och väntar på Posten. Synd att kalla det en samling men en liten början i alla fall.

easy rider och Molle gillar detta.
  2. Adam-g

Adam-g Torpare

Från:
    Linköping
    Ser väldigt charmig ut, du får gärna lägga till mer info och bilder när du har lust! Var svårt att hitta något om dem på google tyckte jag.

3. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Kul med lite udda märken på KS!

4. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Alltid lika roligt med något annorlunda. Snygg subsec :)

5. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Vilken härlig klocka och intressant story om ett udda märke, underbar logga! :)

6. Kettil

Kettil Biskop

Jättefin! Ser fram emot att se den andra. :)

7. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Kul med lite nya märken! Dessutom så var ju klockan riktigt fin!

8. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Kul historia pm loggan. Jazz var ju skräcken.

9. _jonte

_jonte Friends of KS

Mycket fin och kul!

10. KMS
    Trådstartare

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Tackar.

Det är mycket nu... Barnhämtning på förskolan, jobbet, försöka knö in lite träning, ett himla flängande! Har knappt tid att ta mig in på klocksnack...

Halvtaskig bild på nr 2 i "samlingen", gillar att det är en liten 70 tals dykarkänsla på båda klockorna. Får ta lite bättre bilder när allt lugnar ner sig lite.:)

[​IMG][​IMG][/URL][/IMG]

Scaramanga gillar detta.
  11. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Värt!