• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sidensvans

KMS

Rolex
jaz_oi10.jpg


Ett märke som inte syns allt för ofta här, för att inte säga aldrig är JAZ. Jag gillar text och roliga logotyper på urtavlan, Enicar tex är ju en favorit. Sen dök jag på ett litet fransk märke som främst verkar ha fokuserat på väckarklockor o dyl. Men som också tillverkar mekaniska och automatiska klockor. Jaz började 1919. fram till 1941 hade man bara texten JAZ som logotyp. Sen spred det sig en liten rädsla att företaget skulle kopplas ihop med Jazz band som stod som symbol för USA vilket inte hade vart så uppskattat av tyskarna. Därför la man till en sidensvans (en fågel...) i loggan då ljudet i väckarklockorna skulle påminna om just en fågel (får väl köpa en väckarklocka tydligen.)

Här är den jag har just nu.






Jag har en till JAZ som ligger och väntar på Posten. Synd att kalla det en samling men en liten början i alla fall.
 

Adam-g

Breitling
Ser väldigt charmig ut, du får gärna lägga till mer info och bilder när du har lust! Var svårt att hitta något om dem på google tyckte jag.
 

KMS

Rolex
Tackar.

Det är mycket nu... Barnhämtning på förskolan, jobbet, försöka knö in lite träning, ett himla flängande! Har knappt tid att ta mig in på klocksnack...

Halvtaskig bild på nr 2 i "samlingen", gillar att det är en liten 70 tals dykarkänsla på båda klockorna. Får ta lite bättre bilder när allt lugnar ner sig lite.:)

f370a227-be44-4d17-bc6a-349722f46792_zps54d18e39.jpg
[/URL][/IMG]
 
Topp