Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

SIHH 2016

Diskussion i 'Diskussion' startad av Torsten, 5 januari 2016.

1. Torsten
    Trådstartare

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Den 18/1 - 22/1 går årets SIHH av stapeln. Ser att flera intressanta tillverkare finns representerade, som IWC, Panerai, Lange, JLC, VC, AP mfl.

Tänkte att vi kunde använda den här tråden för att lägga upp nyheter som presenteras på mässan och de som redan har presenterats.

Någon som ska dit?

DrDre, meo_swe och Palenkovich gillar detta.
  2. Torsten
    Trådstartare

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    K-S och Mforce gillar detta.
  3. Torsten
    Trådstartare

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Jockinho, Anders Forsberg, Mforce och 1 annan gillar detta.
  4. Torsten
    Trådstartare

Torsten Syltan

Från:
    Orten
  5. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Jaeger-LeCoultre-Reverso-Tribute-Calendar-711x474.jpg

JAEGER-LECOULTRE REVERSO CLASSIC MEDIUM 85TH ANNIVERSARY

2016 marks the 85th anniversary of the iconic Jaeger-LeCoultre Reverso watch. The most well-know reversible wristwatch is one of the most versatile designs from Jaeger-LeCoultre. A sports watch when it was made, in 1931, at the request of British army officers who wanted to protect their watch in order to play elephant polo, it has since become the definition of sophistication and elegance. As a dress watch, it has housed every complication imaginable. But for its return, 85 years later, the Reverso will put on its most classical attire. Jaeger-LeCoultre will introduce three commemorative models which do away with the sub-seconds counter at 6 o’clock for a cleaner dial. A Small model with Quartz movement will be complemented with Medium and Large models powered by a new movement, the self-winding calibre 965.

http://www.hautetime.com/top-5-most-anticipated-launches-at-sihh-2016/72894/

Hur är det med JLC, de pumpar väl inte så mycket limiteds? Tycker den här var riktigt schysst, frågan är vad den landar på.

Andersml, David Eriksson, Torsten och 1 annan gillar detta.
  6. par

par Friends of KS

7. jazzy jeff

jazzy jeff Friends of KS

Hoppas på att den potentiella lanseringen av en ny VC Overseas innebär ny tavla och datumplacering (helst utan) och ett mindre mått på den vanliga modellen. Kronografen och dual time-varianten är grymma, men den vanliga är katastrof. Något åt 222-hållet, tack!

8. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Håller med till fullo om att Date är klart minst lyckad i serien, med kronografen på motsatta sidan, dvs. helt underbar! Dock funkar storleken ypperligt för mig. Är sjukt nyfiken på hur nya OS kommer se ut och om det blir 100% inhouse, vilket väl är troligast.

jazzy jeff gillar detta.
  9. DrDre

DrDre Friends of KS

Montblanc gör en hel del fint nu och släpper detta på SIHH. Hade man inte sett namnet på urtavlan, så hade jag gissat JLC.

bartoldous, corbendallasx, yonsson och 4 andra gillar detta.
  10. Gold

Gold Borgare

Från:
    Lund
    DrDre gillar detta.
  11. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Är man konspiratorisk skulle man kunna dra paralleller mellan den observationen och det faktum att chefen på montblanc tidigare var chef på jlc.
    Men det visste du nog.

David Eriksson och DrDre gillar detta.
  12. Hoppas på en 42mm stål AP ROO med keramisk ring....

13. Torsten
    Trådstartare

Torsten Syltan

Från:
    Orten
  14. MånsT

MånsT Biskop

Schysst klocka, men känns som något man köper för att man inte riktigt har råd med en JLC :bag:

15. Khoma

Khoma Stadsbo

Så jäkla snygg. Dock alldeles för stor. Skulle varit 46mm:(
    Gillar verkligen placeringen av subsekunden , avsaknaden av power reserven från vanliga BPn.
    Gillar dock inte att den saknar den stora snygga sekundvisaren :(

16. DrDre

DrDre Friends of KS

Den kommer faktiskt i en ngt mindre variant som "bara" är 48mm.

Torsten gillar detta.
  17. Torsten
    Trådstartare

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Tycker kronan är för stor i förhållande till boetten på båda modellerna. Kan iofs bero på kronans form.

18. Torsten
    Trådstartare

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Kände IWC att de inte fick plats med datum på 55 mm? :p

Anders Forsberg gillar detta.
  19. Khoma

Khoma Stadsbo

Såg detta ,alltid något positivt , men jag kommer nog max undan med 46mm . Även den är för stor för mig enligt de flesta här som avskyr när bandhornen hänger utanför..
    Sen har ju BPn bara glas och tavla i princip, så den upplevs större än min Panerai 372 enligt mig.

20. DrDre

DrDre Friends of KS

Montblanc släpper även en annan i liknande stil. Snyggt dresser till ett rimligt pris (2800 Euro enl Monochrome).

21. Khoma

Khoma Stadsbo

Kronan är ju halva charmen :) Hade samma krona suttit på de vanliga IWC Mark modellerna hade jag aldrig drömt om att skaffa en BP :D

22. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Denna släpps också; den första pilotklockan från IWC med årskalender. Lite mer beskedliga (i relation till 55 mm) ;) 46 mm.
    IWC.jpg
    IWC 2.jpg

Dru, Rearden, MrPlow och 7 andra gillar detta.
  23. MånsT

MånsT Biskop

Varför ska IWC envisas med enorma storlekar? Jag fattar poängen på en pilotklocka men just denna känns bara krystad, ingen pilot kommer bära en guldklocka med dag/datum/månad. Hade varit superfin i en human storlek (40-42mm).

David Eriksson, dräpdrulle och Vince gillar detta.
  24. DrDre

DrDre Friends of KS

Den är från serien Big Pilot och den är väl (tillsammans med Panerai) den klockan som gick i bräschen för hela over-size trenden vi sett de senaste 15 åren. Så i just detta fallet kan jag förstå att om man ska göra en Big Pilot, så vill man behålla den klassiska storleken. Utan att veta, förmodar jag att urverket är samma som sitter i Portuguese:rn som släpptes förra året med samma funktioner.

25. MånsT

MånsT Biskop

Men den borde inte ingå i Big Pilot-serien!! Gör om, gör mindre, gör bättre ;)

26. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Fan vad jag diggar Montblancs klockor nu för tiden! Bra.

Joakim Svensson gillar detta.
  27. DrDre

DrDre Friends of KS

Vill man ha mindre, men samma funktioner så finns ju Portugisen också.

Dixie och Lunkan gillar detta.
  28. MånsT

MånsT Biskop

Sant, denna har dessutom än snyggare tavla än pilotprylen.

29. DrDre

DrDre Friends of KS

Kolla in den här videon. Den där klockan som sitter på handleden är inte dum. Alls.

Asplund gillar detta.
  30. Torsten
    Trådstartare

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Jag tycker som sagt att den är alldeles för stor i den där formen. Känns inte som att den tillhör klockan. En rakare form, likt Rolex, hade jag föredragit :)

Å andra sidan spelar det ingen större roll vad jag tycker, de är lite för dyra för mig :(

"No final prices yet, but the IWC reference IWC510301 (48mm-wide version limited to 1000 pieces) and IWC510401 (55mm-wide version limited to 100 pieces) will be between 14,000 - 16,000 Swiss francs. "

Senast ändrad: 7 januari 2016
Mårtenssons ur Brookfield