• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Silvervågen sköljer över! Seikomatic.

KMS

Rolex
Det är en kul vecka det här!

Den här har jag vart på jakt länge. Oftast brukar jag hitta nån modell eller märke jag gillar av en slump, när jag då googlar fram den, visar det sig allt som oftast att det är ett himlans meck att leta upp ett sjysst ex. När man dock hittar rätt så går ju adrenalinet upp i taket. Här är en sådan modell!

Denna modell är inte alltför vanlig i Sverige inte heller speciellt vanlig i Europa. I Japan däremot är den inte heller vanlig men det händer att den dyker upp... Tålamod är ju inte min starka sida så jag hade nästan kopplat bort den här dinkan, gett mig in i supercompressor och Squales förtrollade värld.

Japanerna har jag märkt är inte alltid sugna på att skicka iväg saker utomlands. Däremot finns det en tjänst som heter japamart som i princip handlar åt en för en summa och sen skickar över det hem till Svea rike. Så jag testade det och skulle faktiskt säga att jag är helnöjd. Man får ju helt förlita sig på Google Translate när man handlar från japanska butiker om man nu inte kan japanska. Det kan inte jag... Så det blir ju lite av en chansning, men en bild är ju på ett universalt språk så det kan jag tyda i alla fall.:)

Seiko kanske några av er känner till, ett japanskt märke som hängt med rätt länge.
Innan Seikodykarna kom till, så kom Silverwave! Vissa klassar dom som Seikos första dykare, vilket kanske är att ta i.
Däremot är den säkrad till 50 m har en inner vridring och var dessutom de första att använda sig av Tsunamiloggan på baksidan av Seikodinkorna. Dessa gjordes i tre olika varianter kan man säga. De började att tillverkas 1960. De första som tillverkades var lite lyxigare, lite dyrare, lite snyggare tavlor, lite bättre urverk 20 jewels, mer påkostade boetter osv och säkrade till 50m dessa gick under namnet Seikomatic. Dessa skall vad jag har läst gått för ca 11000 yen när det begav sig. De tillverkades i vit/silver tavla/vit innering, svart tavla/svart innerring och vit/silver tavla/svart innerring oklart dock är om det finns någon svarttavlad med vit innerring.

3 år senare kom den lite billigare varianten för de hippa budgetungdomarna (8000 yen) säkrad till 30m och lite annat bakstycke, 17 jewels, lite annan tavla; gick under bamnet Seiko Sportsmatic. i samma färgkombos som 50 metarna. Min följdaktligen inte lika åtråvärda i min bok.
Den tredje varianten har en sunburst tavla utan WR märkning, men riktigt cool, den går även den under namnet Seikomatic.

Dessa klockor har ju lite supercompressor känsla över sig och som av en händelse så var det ju på 60-talet som Supercompressorna tillverkades i långa rader. EPSA fick ju sitt patent godkänt 1956. Seiko började 1960 så det finns väl en samklang här kanske.

Detta är min första och enda (för tillfället) Silverwave!
IMG_1833.JPG


IMG_1835.JPG





Här tillsammans med min Supercompressor. Gillar verkligen den japanska lite mer förfinade känslan jämfört den lite tuffare schweiziska varianten. Båda har sin charm på sitt sätt!

IMG_1838.JPG


IMG_1839.JPG


Här är veckans fångst, en haj och en silvervåg. Som någon känd figur måste ha sagt, - Det här är bara början...:)

IMG_1843.JPG
 

plattfot

Rolex
Dubbelt grattis!
Hade en svarttavlad Silverwave för något år sedan, den var dock i relativt risigt skick - till skillnad från din.
 
  • Like
Reactions: KMS

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tackar för en intressant inlägg!

Klockorna är ju udda fåglar i klockvärlden som alltid (oftast) är intressanta!
Dessa hör absolut dit!

Grattis till två höjdare!
 
  • Like
Reactions: KMS

KMS

Rolex
Snygg! Hur är det med Japamart? Tar de en procentuell avgift av varans belopp?
Typ, http://japamart.com/sspecial.php , det enda är att man betalar ju frakt gånger två. dels när säljaren skickar den till japamart och sen när man skall ha hem den till Sverige. Däremot så tog frakten 2 dagar från japamart/Japan till GBG (20$)vilket får väl anses som bra. :). Sen får man ju räkna med tull o moms. På det stora hela tycker jag ändå att det blev en sjysst affär.

Cool! Grattis, och tack för intressant info! Hur vrids den interna ringen?

mvh
theargonaut

Kronan i normalläge styr den interna ringen, drar man ut den kan man justera tiden.

Riktigt, riktigt fin klocka. Och vilken reflektion i tavlan!
Hur stor är den förresten?
I min mening perfekt storlek: 38 mm.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Snyggt jobbat! Seikon är ju också en sökning. Nu har du två spår att samla; fräna Squale och udda Seiko. Det kan ju bli hur bra som helst det här :D
 
  • Like
Reactions: KMS

KMS

Rolex
Hittade lite kul bilder. Skall enligt utsago vara tagna ur "Japan Domestic Watch Vol.5 - SEIKO Automatic watch".


Seikomatic-30m.jpg



Seikomatic-47k.jpg



Seikomatic-47l.jpg



Seikomatic-47m.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Sweet, Silverwave är en fantastiskt fin klocka - småtuff yet elegant! Stort grattis...:)
 

KMS

Rolex
Dags för nummer 2 i Silverwave samlingen. I detta fall är det Seiko Sportsmatic varianten som är skyddad till 30m.
Jagade fatt på denna av en säljare i Australien.
Kanonskick! Vad som är extra kul är att det är en riktigt välbevarad baksida med Seiko vågen intakt, vilket är förhållandevis ovanligt. Silverwave klockorna var ju först ut med vågen på baksidan.
Här är lite snabbtagna bilder.


enuzy4yn.jpg


zaqahava.jpg


umygery9.jpg


umuju4up.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Topp