• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Simulera japansk radiokontroll

Watch out

Cartier
Japanska versionen av Fröken Ur, en 40kHz radiosignal kallad JJY som skickas ut från 2st bergsstationer. En på Mount Otakadoya och från Mount Hagane. :bookworm: Ena ligger rätt nära Fukushima och gick ner när de fick trubbel med sin kärnreaktor 2011. :depressed: En del japanska klockor med radiokontrollfunktionsmekanism synkar sig mot dessa stationer så man slipper skruva nåt på den för att ställa tiden och aldrig kommer sent vid sommarskiftet. Detta funkar dock bara inom Japan, som det mesta som är ballt (köpa luft på burk, bröstformade vilokuddar, mecharobotar från Toshiba & sprutande toaletter).

JJY_1.jpg


Då började det poppa upp en del siter som simulerar radiosignalen. Så har man en klocka som är japansk "radio controlled" och är sugen på att testa det så kan man köra den mot ett par hörlurar. Vet inte om det funkar men verkar så, gjorde ont att lyssna på iallafall..
http://siio.jp/jjy/ kan man prova.

647003d1331281505-please-help-me-identify-citizen-titanium-perpetual-watch-pmd56-2952.jpg
 

frere

Audemars
2-Faktor
Tack för det tipset! Min far har ungefär en sån här i en låda och jag kan återkomma i tråden när jag testat.
saga075-a.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Eller så köper man en sån där citizen-förstärkare som fångar upp radiosignaler. Det fungerar i alla fall för folket i UK som har dålig täckning.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
RadioControl är coolt.

Bar denna för många år sedan sedan, snacka om low maintenance, radio och solladdning

AS2031ti-3.jpg
 
Topp