Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Sinn 556

Diskussion i 'Diskussion' startad av Sonos, 28 oktober 2014.

1. Sonos
    Trådstartare

Sonos Friends of KS

Från:
    Sundbyberg
    Hej!

Blivit intresserad av Sinn och då gäller det främst 556 (kanske 856). Någon som har en av dessa modeller och kan skriva en rad? Antar att 556 är Sinns "entry-level" klocka? Får jag mycket mer klocka om jag betalar 500 euro mer och köper en 856 istället för 556?

2. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Sonos gillar detta.
  3. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    Är ingen expert på Sinn, men ser ingen större skillnad på modellerna (utöver den uppenbara designen). Den ena kör ett ETA-verk, den andra Sellita. Den ena tål magnetfält bättre. Är dessa två parametrar värda 500 euro extra? Inte i min bok, men jag tycker att 856:an är snyggare och hade av den anledningen övervägt den.

ScubaKing och Sonos gillar detta.
  4. Paman

Paman Torpare

Från:
    Skåne
    Har också varit intresserad av 556 en tid men oroar mig att den kommer att upplevas liten.... hur upplevs 38,5 mm? Vad säger ni som har testat den, bärs den "liten" eller "stor" på 19-cm-handleder?
    856 kanske hade varit bättre med sina 40 mm?
    Har försökt lägga de skalenligt sida vid sida på bilden, bilder tagna från sinn.de

Bifogade filer:

5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Sinn är lite luriga. Det kan skilja i ytbehandling och andra specifikationer. Kolla under respektive modell vad de använt för metoder. Hade en Sinn 104, vilken det egentligen inte var något fel på förutom att jag inte gillade känslan i vridringen. Fördelen och nackdelen med Sinn är att de är så sjukt cleana. Kvaliteten har väl ingen någonsin ifrågasatt.

6. Sonos
    Trådstartare

Sonos Friends of KS

Från:
    Sundbyberg

Det är precis det som tilltalar mig, att det är så sjukt cleana med gedigen kvalité (enligt andra). Efter att ha bläddrat igenom passaround-tråden så känns det fortfarande som ett bra köp, även fast det till och från verkar som att visa tröttnade på klockan efter ett tag (?)

7. yonsson

Från:
    GBG
    Som endaklocka tror jag man tröttnar rätt fort på en standardSinn, men som komplementklocka tror jag det funkar. Jag tröttnade efter en dag. :D

Sonos gillar detta.
  8. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Jag köpte den 556i som passerade runt i passaroundtråden. Den finns i Malmö-Lund-området om du är intresserad av att klämma på den... Skicka ett PM.

Jag har haft min i ca 1 vecka och jag är nöjd. Jag tycker inte den upplevs som för stor (eller för liten), men det beror givetvis på vad man tycker om och hur man ser ut. 856 är något större, och har en del andra funktioner/features. Som man kan se på bilderna från sinn.de så verkar skillnaden vara ganska stor...tycker jag i alla fall.

Jag kan varmt rekommendera sinn och 556i, men saknar ibland länk till den. Det är inte ofta sinn dyker upp här, och när de gör det brukar det gå snabbt. Hade jag köpt nytt hade jag varit sugen på att prova en 856S (PVD-behandlad) med länk. Ny länk till min kostar ca 2800:- från sveriges enda AD i sumpan.

Frågor? Let em come.

9. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Å så en kavalkad.
    image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

Richispice, StrawberryFields, ssl och 2 andra gillar detta.
  10. alfgren

alfgren Biskop

Vad tröttnade du på? yonsson
    Själv tycker jag de ser fantastiska ut men möjligen en aning sterila. Kanske ett tyskt drag...

11. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Notera skillnaderna mellan 556I och 556A. Min (556I) har lite större datum placerat kl 3 och en tavla utan arabiska siffror.

12. yonsson

Från:
    GBG
    Bristen på detaljer sabbade det för mig. Det skiljer ju såklart mellan olika modeller, men jag tycker inte varesig tavlan eller visarna höll någon hög nivå på finish utan jag upplevde dem som väldigt basic. En clean klocka behöver ha detaljer som väger upp tycker jag. Fina index, spännande struktur på tavlan, fint fasade visare eller logga/text med extra bra finish. Det hade inte den jag ägde (enligt mig) utan den var mest basic och tråkig. Detsamma gällde boetten vilken var helt högglanspolerad. Inga roliga fasningar eller övergångar mellan putsat och polerat.

13. alfgren

alfgren Biskop

Okay, rimligt!

(Misstänker att du inte är något större fan av Subbar och Explorers då heller)

14. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Om du vill ha en länk kan det vara värt att kolla hos onlinetyskar som t ex pointoftime.de, vet att de tar 175€ för länken till U1 och jag köpte gummiband där för 50€ istället för 900 på Eriksons.

Kejsaren gillar detta.
  15. yonsson

Från:
    GBG
    Visserligen inte, men det är en heeeelt annan finish på de klockorna vilket såklart väger upp.

Kejsaren gillar detta.
  16. alfgren

alfgren Biskop

Hmmm, du säger alltså att finishen är dålig? Jag tänkte mig att Sinn var rätt duktiga på den fronten. Eller menar du bara att det är "trist" finish?

17. yonsson

Från:
    GBG
    Trist, inte dålig. 104 hade varit roligare om fasningarna varit polerade och resten borstat (exempelvis). Det blir lätt ett platt utseende om hela boetten har samma struktur. Hur 556 är live minns jag inte då det var några år sedan jag klämde på en. Men det är ju en smaksak såklart. Vissa trivs bra med den industriella finishen. Tycker Sinn ska hålla sig till dykarklockor och kronografer. Sinn U2 upplevde jag som grym när jag klämde på den.

StrawberryFields och Kejsaren gillar detta.
  18. JayJay

JayJay Biskop

Jag har skrivit en recension om den: http://www.klocksnack.se/threads/recension-sinn-556-i.8765/

19. JayJay

JayJay Biskop

Ja du får mkt mer klocka för pengarna med en 856: tjockare länk, bättre urverk, TEGIMENT behandling och avfuktningskapsel. Lätt värt pengarna. Själv valde jag 556i på utseende.

yonsson och Kejsaren gillar detta.
  20. Sonos
    Trådstartare

Sonos Friends of KS

Från:
    Sundbyberg
    Yonsson, tack för svaret. Tanken är att det ska vara en komplimentsklocka till min sub no date.

Kejsaren, faktum är att det är bilden när du har handen på ratten som väckte mitt ha begär. Antar att du la upp den ungefär när du införskaffade klockan? :D Tack för erbjudandet, håller hus i Stockholm så lite långt att åka för att klämma lite, tyärr. Och det är 556I som jag är sugen på!

Orkar inte lägga upp en köpesannons men om någon med en 556I kikar in på denna tråd och är sugen på att sälja så PMa gärna! (jag hoppas detta inte bryter mot reglerna :angel:)

yonsson och Kejsaren gillar detta.
  21. Sonos
    Trådstartare

Sonos Friends of KS

Från:
    Sundbyberg

Ja, jag tycker 556I ser bättre ut och för mitt ändamål så behöver jag inte 856 utan kan gå på utseendet. Så trots att 856 är mer värd pengarna så känns det bättre att köpa en klocka som jag gillar att titta ner på.

Ska läsa din recension när jag kommer hem från jobbet, nu orkar jag inte vara kvar! :shifty: :)

JayJay gillar detta.
  22. yonsson

Från:
    GBG
    Du får väl knalla in på Erikssons urhandel i STHLM. De ska ju ha samma priser som Sinn nu.

Sonos gillar detta.
  23. Hoffa

Hoffa Stadsbo

Så här ska en Sinn se ut!
    Mer prylar än James Bonds klockor.
    image.jpg

Weasel, Sonos och Kejsaren gillar detta.
  24. Sonos
    Trådstartare

Sonos Friends of KS

Från:
    Sundbyberg

Den är trevlig men för mig har den ett par.. ;)... siffror för mycket.

25. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    556i är ganska tjock, så den upplevs nog som större. Haft min sen maj typ

26. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Damn right! Men U2an har ju också sin GMT, så där händer det ju lite mer på tavlan.

Du tror inte att du har blivit lite GS skadad? De är ju ändå mästare på att polering och fasning av index osv.

yonsson gillar detta.
  27. yonsson

Från:
    GBG
    Möjligt StrawberryFields , men det handlar om olika kategorier av klockor också. Dykarklockor och "militärklockor" passar med matt finish och rena tavlor. Vardagsklockoan får gärna ha lite mer liv i sig imho.

StrawberryFields gillar detta.
  28. Hoffa

Hoffa Stadsbo

Kan aldrig bli för mycket av det goda. ;)

Sonos gillar detta.
  29. _jonte

_jonte Friends of KS

556I är överlägset snyggast i alla fall, självklart på länk. Aldrig klämt på nån irl dock..

Kejsaren gillar detta.
  30. SLEEPY

SLEEPY Bonde

Från:
    Stockholm
    Jag har båda.

556i på länk och 856 på Hirsch läder.

Som någon annan skrev 556i är en klean men no nonsens dressare. Bär otroligt skönt på länk. Och är i mina ögon snyggast så.

856 är mer en toolig banger! Mer finesser men samtidigt enkelt allround.

Båda har sina sidor och är i mina ögon svåra att ignorera. Även som Sinn som märke är sexigt ohett!

Min 556i kan möjligen vara till salu inom kort. Men jag lägger ut en säljes om det blir så. Är i nyskick uttagen i somras.

M

Kejsaren gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield