• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sinn 556i - Första riktiga klockan

Efter ett par år av klockintresse har jag nu bestämt mig för att köpa min första "riktiga" klocka. Med bara batteridrivna klockor i samlingen är jag nu ute efter en automatisk klocka som ska användas varje dag och sedan roteras med en annan klocka. Jag är då alltså ute efter en klocka som tål mycket, dvs sportig men som samtidigt ska kunna dressas ner. De senaste veckorna har jag stirrat in Sinn 556i som verkar vara en väldigt dynamisk klocka. Dock finns det ett problem, klockan mäter in på 38,5mm. Jag har endast använt klockor som har varit 40mm-44mm och kan därför inte se mig själv använda en så pass liten klocka. Eller funkar det? Ni som äger en 556i, är det möjligt att gå från en 42mm ner till 38,5mm? En annan fråga är också ifall det är värt att köpa nytt, eller om begagnat är vägen att gå?
Om ni dessutom sitter på en Sinn 556i som ni kan tänka er att bli av med är det bara att hojta till!

Tack på förhand!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Rent storleksmässigt så är det en vanesak och verkligen individuellt hur man upplever att hoppa mellan storlekar. Bästa tänkbara scenariot är väl att du prövar klockan ifråga innan några beslut tas. Vet en AD i Stockholm iaf jag kan tipsa om superservice.
 

JayJay

Rolex
Jag hade en 556i i 1,5år. Den mest mångsidiga klockan jag ägt. Roterades mest med en Sinn U1 som är 44mm, inga konstigheter. Sålde klockan mest för att jag blev uppvaktad av en forummedlem som ville testa (o då hade jag precis köpt annat nytt). Är man orolig för storleken så finn ju alltid 856 som är 40mm (och har en massa roligt lull lull), dock är den ju inte lika clean, men fortfarande väldigt mångsidig om du frågar mig.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Jag upplever inte klockan som liten. Ett trevligt val, du blir inte besviken. Nytt är alltid kul, men visst köper du en lätt begagnad så sparar du några kronor.
Här är några bilder på min 556i, jag tycker den funkar bra både på gummi och länk. Min handled är 19,5cm
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

HYDROBOMBAX

Breitling
Köpte en ny i april men har tyvärr inte blivit helt och hållet ett med den, PMa om du är intresserad. Finns i Uppsala.

Edit: Februari var det, tiden går fort.
 

Limpas

Cartier
Jag gick från 42 mm till 556i som nu sitter på i stort sett dagligen. Den mindre storleken är absolut inget problem och jag tycker om att den är liten och smidig. Det är en stor fördel hos en vardagsklocka :)
 

MånsT

Rolex
Storleksmässigt kan du nog vänja dig vid en så pass "liten" klocka. Jag själv tyckte en 43mm dykare var perfekt ända tills jag köpte en annan klocka på 38mm. Visst känns det litet i början men man vänjer sig. Så pass mycket att jag nu funderar på att köpa en 36:a.
 
Jag hade en 556i i 1,5år. Den mest mångsidiga klockan jag ägt. Roterades mest med en Sinn U1 som är 44mm, inga konstigheter. Sålde klockan mest för att jag blev uppvaktad av en forummedlem som ville testa (o då hade jag precis köpt annat nytt). Är man orolig för storleken så finn ju alltid 856 som är 40mm (och har en massa roligt lull lull), dock är den ju inte lika clean, men fortfarande väldigt mångsidig om du frågar mig.
Känns ändå som att det borde funka då, hur är klockan annars? Är det dubbel AR på 556i?
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Tråkigt rykte? Helt missat. Berätta! Jag har köpt en av mina två Sinn där och varit nöjd.
Vid garantiärenden när klockan ska ner till Sinn har de tagit betalt för frakten. Samtidigt som Sinn betalade frakten vid mitt garantiärenden. Frågan är om denna femhundring som varje kund betalar går rakt ner i fickan på ägaren.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Skulle gladeligen betala 500;- för servicen man får där.
Vill ni få en upplevelse med inlevelse, åk till Sumpan och gå på Erikssons ur.
 

JayJay

Rolex
Vid garantiärenden när klockan ska ner till Sinn har de tagit betalt för frakten. Samtidigt som Sinn betalade frakten vid mitt garantiärenden. Frågan är om denna femhundring som varje kund betalar går rakt ner i fickan på ägaren.
Förstår att du blev frustrerad/besviken. Dock vet jag inte om det är samma som att de har fått ett dåligt rykte på stan. Tycker vi i möjligaste mån ska stödja våra svenska handlare om det inte finns särskilda skäl mot (vilket det i ditt specifika fall kanske gör). Försökte du ens påtala att frakten i det här fallet borde vara kostnadsfri då klockan var under garanti?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Förstår att du blev frustrerad/besviken. Dock vet jag inte om det är samma som att de har fått ett dåligt rykte på stan. Tycker vi i möjligaste mån ska stödja våra svenska handlare om det inte finns särskilda skäl mot (vilket det i ditt specifika fall kanske gör). Försökte du ens påtala att frakten i det här fallet borde vara kostnadsfri då klockan var under garanti?

Tror möjligen att det är mitt ärende som @StrawberryFields avser. Läs gärna hela tråden, då det finns en mailkonversation mellan mig och Erikson Urhandel (Richard) på slutet:

https://klocksnack.se/threads/garanti-innebär-inte-kostnadsfri-åtgärd.39775/
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Förstår att du blev frustrerad/besviken. Dock vet jag inte om det är samma som att de har fått ett dåligt rykte på stan. Tycker vi i möjligaste mån ska stödja våra svenska handlare om det inte finns särskilda skäl mot (vilket det i ditt specifika fall kanske gör). Försökte du ens påtala att frakten i det här fallet borde vara kostnadsfri då klockan var under garanti?

Tror möjligen att det är mitt ärende som @StrawberryFields avser. Läs gärna hela tråden, då det finns en mailkonversation mellan mig och Erikson Urhandel (Richard) på slutet:

https://klocksnack.se/threads/garanti-innebär-inte-kostnadsfri-åtgärd.39775/

This
 

WatchIT

Panerai
Tror möjligen att det är mitt ärende som @StrawberryFields avser. Läs gärna hela tråden, då det finns en mailkonversation mellan mig och Erikson Urhandel (Richard) på slutet:

https://klocksnack.se/threads/garanti-innebär-inte-kostnadsfri-åtgärd.39775/
Ja herregud, ska det börja gråtas om detta ärende igen? Eriksons ur har aldrig gjort mig besviken och då har jag gjort många affärer genom åren kan jag säga. Köpte min första "riktiga" klocka där 1992. Gå dit och bilda dig en egen uppfattning @StrawberryFields .....
 
Jag har en 556i som jag varvar med ett par andra klockor. Storleken är perfekt i mina ögon och dessutom är det en grymt snygg och allsidig klocka. Kör den med både länk, gummi, läder och nato och den funkar med alla.

Hade min ute till försäljningför en tid sedan men drog tillbaka annonsen. Efter det har jag använt den mer än innan säljtankarna och nu tror jag den får stanna en lång tid framöver.
 
Topp