• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sir_F har fått en Rolex. + gästspel av en Eterna.

Sir_F

Omega
För några år sedan blev min mor medveten om mitt nyvaknade intresse för klockor. Det blev lite svårt att dölja när man kom på besök och varje gång hade olika klockor på armen. En mor märker sådana saker.
Under klockrelaterade konversationer kom det fram att hon fått en Rolex av sin far, men att den hade lagts på ett säkert ställe som hon sedan hade glömt exakt var.
Jag blev givetvis intresserad av att få se den varvid mor kom fram till att eftersom den inte gjorde henne någon nytta skulle jag få den om den dök upp.

Nåväl, som jag nämnt så gick min mormor bort nyligen och det ledde till de vanliga bestyren av bodelning och inventering av föremål som ska ärvas och tidigare givits bort. Härvidlag dök klockan upp, visserligen på ett helt annat ställe än där hon trodde den låg men ändå.

Här är den:
20151119_222615.jpg
20151119_222400.jpg
20151119_222504.jpg


Som ni ser så är det en Rolex Oyster Perpetual Datejust i guld i dammodell med en länk i 18k guld. 26mm stor, blir väl 28 med krona.

Det finns en story, vad vore väl ett vintageur utan. Morfar hade en vän som under en tid tjänade bra med pengar som han istället för att använda till att betala skatt och skulder och sådant satte sprätt på. När så bjudmiddagen var äten och klockan köpt så fanns ju skulderna kvar och här kom morfar in som
var bättre på att hålla i pengarna. Klockan är helt enkelt betalning för en skuld som den här vännen hade hos morfar. Efter några år skänkte klockan till sin dotter dvs min mor.

Fördomsfull som jag är så trodde jag att en klocka som givits som betalning av en herre till en annan skulle vara ett herrur. I efterhand tycker jag ju att jag borde ha frågat mig varför morfar skulle ha gett mor ett herrur.
När jag fick reda på att det var ett damur försökte jag få henne att behålla klockan alternativ sälja den, det skulle ju räcka till att serva den klocka hon ville ha i arv och pengarna som blev över skulle väl gå att använda till något. Mer om den nedan.
Men hon tycker inte om Rolexen, den är för tung och med plexiglaset bygger den på tok för mycket på höjden.
Istället har jag fått den, den var ju redan bortlovad och jag hade ändå fått arrangera försäljningen. "Köp något roligt för pengarna.".
Så nu har jag, en dag i gråa november fått känna på min första Rolex. Livet ger ganska udda passningar ibland.

Jag vet inte hur gammal klockan är, jag skulle gissa att den kom i morfars ägo andra hälften av sjuttiotalet. Den har nog inte burits av någon sedan dess. Vare sig mormor eller mor var/är bekväma med att bära en Rolex.
Den började gå så fort man rörde på den. Det går lätt att ställa tiden men jag har inte lyckats ändra datum.
Plexit är lite repigt, boettlocket har en rejäl ding och hela klockan bär spår av att ha används. Varifrån länken kommer vet jag inte.
Tycker ändå att den är i hyggligt skick.
Är den då äkta? Det vet jag inte, men om en fejkad Rolex startar direkt efter att ha spenderat de 3-4 senaste decennierna i diverse lådor ska den ha cred för det.

Nu till den i rubriken nämnda Eternan. Ytterligare ett damur i guld, ännu mindre och mycket nättare än Rolexen. Inga dings i glaset och bara lite repor på länken. Klockan har tillhört mormor som burit den vid särskilda tillfällen. Jag drog upp den lite på prov. Uppdraget är lätt och klockan låter "bra" i mina öron.
Jag har ändå övertygat mor om att om hon vill använda den, vilket hon vill, bör hon serva den.
Vilket givetvis gör det till min uppgift att hitta en kompetent urmakare.
Bilder:
20151119_175519.jpg
20151119_175613.jpg


Jag måste erkänna att om jag skulle välja en klocka, och helt bortsåg från det finansiella värdet, skulle jag välja Eternan.
Jag måste också säga att även om jag trycker in Rolexen i örat, vilket nästan går i och med att det är ett damur så kan jag inte höra urverket.
Bara för att dela med mig av en Noob-reaktion.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tack för att du delar med dig, storryn är ju helt fantastisk, och det är nog inget snack om saken att klockan är äkta, jag tycker den är klart värd att få sig en liten spa behandling! Kostar några tusenlappar, men den är klart värt det, har du en dotter eller om du får det i framtiden så är det ju en GRYM present att ge henne på sin 18 års dag.

Beträffande Eternan så var den också coolers, men Rolex är alltid Rolex skulle jag säga, beträffande värdet på Rolexen så skulle jag tippa någonstans 15-17k kanske.
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Skit i att serva eternan. Det är mera ett smyckesur och om det dessutom vekar som att det fungerar (tickar igång när du drar upp det) vågar jag påstå att det är onödigt att serva. Jag var inne hos rob Engström med en gammal dam-certina i samma storlek som din eterna och bad om ett kostnadsförslag på service (förutsättningarna var nästan identiska med dina, arv osv.). Certinan ska användas som finklocka av min yngre syster vid speciella tillfällen och den går hyfsat bra för att vara så gammal som den är.
Fick ett förslag på ca.6500kr för service vilket säkert är rimligt, men valde att inte gå vidare just eftersom det inte i skulle finnas något värde i att ha en klocka med precis tidhållning i de sammanhang den skulle användas.

Tack för att du delade din historia och lycka till med dina klockor i framtiden oavsett hur du väljer att göra :)
//Björn
 

Sir_F

Omega
Tack för svaren.
Rolexen kommer förmodligen inte att stanna. För mig har den inget affektionsvärde och jag kommer nog alltid att undra vem damen var som morfars vän ryckte klockan ifrån för att kvitta skulden.
Men det är ingen brådska.
Eternan är värderad till 4k bara skrotvärdet.
 

Sir_F

Omega
Skit i att serva eternan. Det är mera ett smyckesur och om det dessutom vekar som att det fungerar (tickar igång när du drar upp det) vågar jag påstå att det är onödigt att serva. Jag var inne hos rob Engström med en gammal dam-certina i samma storlek som din eterna och bad om ett kostnadsförslag på service (förutsättningarna var nästan identiska med dina, arv osv.). Certinan ska användas som finklocka av min yngre syster vid speciella tillfällen och den går hyfsat bra för att vara så gammal som den är.
Fick ett förslag på ca.6500kr för service vilket säkert är rimligt, men valde att inte gå vidare just eftersom det inte i skulle finnas något värde i att ha en klocka med precis tidhållning i de sammanhang den skulle användas.

Tack för att du delade din historia och lycka till med dina klockor i framtiden oavsett hur du väljer att göra :)
//Björn
Ojdå!
Om jag får ett liknande pris kommer jag att göra precis som du eftersom klockan kommer att användas precis som du beskrev.
Någon som kan rekommendera en urmakare i Göteborgstrakten som kan slå mig i ansiktet med ett kostnadsförslag. ;)
Hade det inte varit för att jag blivit klockintresserad och började hänga på klocksnack så hade jag kanske inte tagit över en burk med skrotkklockor. Då hade jag inte kunnat förmedla en gammal digitalkamera till syrran och en Tissot Seastar seven till brorsan. (Fan vad det tog emot att ge bort den.)
Med Eternan som jag övertalade mor att behålla så har jag nu intrigerat ner en arvsklocka i tre familjemedlemmars ägor.
De är inte värda några stora pengar men jag ger både mig själv och klocksnack en liten, liten klapp på axeln.
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Ojdå!
Om jag får ett liknande pris kommer jag att göra precis som du eftersom klockan kommer att användas precis som du beskrev.
Någon som kan rekommendera en urmakare i Göteborgstrakten som kan slå mig i ansiktet med ett kostnadsförslag. ;)
Hade det inte varit för att jag blivit klockintresserad och började hänga på klocksnack så hade jag kanske inte tagit över en burk med skrotkklockor. Då hade jag inte kunnat förmedla en gammal digitalkamera till syrran och en Tissot Seastar seven till brorsan. (Fan vad det tog emot att ge bort den.)
Med Eternan som jag övertalade mor att behålla så har jag nu intrigerat ner en arvsklocka i tre familjemedlemmars ägor.
De är inte värda några stora pengar men jag ger både mig själv och klocksnack en liten, liten klapp på axeln.
Det är nog lite så att det är pillrigt att serva en normalstor mekanisk klocka och att eventuellt behöva tillverka nya delar eftersom tillgången på originaldelar är liten eller obefintlig. Då kan du ju gissa hur eländigt pillrigt det blir att tillverka en del till eternan.
Ett förslag är ju att du ber urmakaren att bara rengöra klockan och verket utan att plocka isär det (kanske inte ens är möjligt men frågan är ju fri).
 

Sir_F

Omega
Det är nog lite så att det är pillrigt att serva en normalstor mekanisk klocka och att eventuellt behöva tillverka nya delar eftersom tillgången på originaldelar är liten eller obefintlig. Då kan du ju gissa hur eländigt pillrigt det blir att tillverka en del till eternan.
Ett förslag är ju att du ber urmakaren att bara rengöra klockan och verket utan att plocka isär det (kanske inte ens är möjligt men frågan är ju fri).
Eftersom klockan fungerar kanske det räcker med att öppna den och se om den är ok. Mest rädd för att oljan blivit gammal och seg eller torkat bort.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är nog lite så att det är pillrigt att serva en normalstor mekanisk klocka och att eventuellt behöva tillverka nya delar eftersom tillgången på originaldelar är liten eller obefintlig. Då kan du ju gissa hur eländigt pillrigt det blir att tillverka en del till eternan.
Ett förslag är ju att du ber urmakaren att bara rengöra klockan och verket utan att plocka isär det (kanske inte ens är möjligt men frågan är ju fri).
Eftersom klockan fungerar kanske det räcker med att öppna den och se om den är ok. Mest rädd för att oljan blivit gammal och seg eller torkat bort.

hör med någon fristående urmakare. Även om det är små delar, så handlar det om en manuell klocka utan komplikationer. Om den fungerar med hyffsad tidshållning nu borde det räcka med att en urmakare plockar isär, tvättar och oljar verket.
Om klockan används utan olja regelbundet kommer verket ta stryk relativt snabbt och då kan det vara svårt att få tag på delar.
 

Sir_F

Omega
20151204_131858.jpg

Vad små de här damuren blir när man jämför dem med moderna klockor som mina två flankerande beaters i bilden ovan.
Eternan är för övrigt servad på Pagoldhs i Skövde och besöker nu en guldsmed för kortning av länken.

Tack till @eriksson850 och @vonbahr och alla andra för visat intresse.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Rolig historia. Synd att det var ett damur så du inte kunde använda den. Du för köpa en stort bund och sätta den på =)
 
Topp