Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Sjöö Sandström i Luleå! (Royal Capital-varning)

Diskussion i 'Diskussion' startad av AdmAndrssn, 2 oktober 2014.

1. AdmAndrssn
    Trådstartare

AdmAndrssn Stadsbo

Från:
    Luleå / Anderstorp
    Idag var det finbesök hos Klockslaget i Luleå, Sjöö Sandström var på plats och visade upp sitt sortiment! Perfekt att åka dit efter dagens sista föreläsning på universitetet och prova lite. Mest lockande var så klart deras nya Royal Capital. Herregud vilken klocka! Tyckte först att 40mm på en dressare lät stort, men när jag fick prova den insåg jag att den var så mycket mer än en dressare. ;) Den satt helt perfekt på handleden, skulle egentligen vara perfekt att använda som vardagsklocka.
    2014-10-02 17.06.01.jpg

Svart eller silver? Riktigt svårt att välja... Gillar nog silver bättre tror jag. ;)
    2014-10-02 17.21.24.jpg

Guldvarianten var även den riktigt läcker, speciellt med den "matta" tavlan.
    2014-10-02 17.22.59.jpg

Men den snyggaste varianten av alla tycker jag helt klart är den med den gråa urtavlan och bruna alligatorbandet. Riktigt snygg kombo! :woot:
    2014-10-02 17.08.48.jpg

Vaucher-verket med mikrorotorn ser riktigt snyggt ut på baksidan av klockan. Av någon anledning har jag blivit helt kär i mikrorotorer, svårt att förstå varför? ;)
    2014-10-02 17.06.33.jpg
    2014-10-02 17.23.10.jpg

Men Sjöö Sandström tillverkar ju inte bara Royal Capital, var tvungen att testa två till av deras modeller som har fångat mitt intresse lite extra. Först ut Landsort, deras dykarklocka som ser stor och klumpig ut på bild. Och visst är det en stor klocka, men när den väl satt på handleden förvånades jag över hur bekväm den var! När man drog åt gummibandet kändes det nästan som att den alltid har suttit där, även på mina läskigt smala handleder. Men utseendet? Nja. Bezeln av obehandlad tungsten tycker jag är riktigt cool, men klockan i sig känns ganska klumpig.
    2014-10-02 17.10.16.jpg

Sist provade jag deras klassiska modell som även är den de säljer mest av, Royal Steel Classic. Nu blev jag helt såld. Kände först på 37mm varianten, trodde den skulle passa bättre på min handled. Jag bär för tillfället nästan bara klockor som är 35-37mm, så på något sätt blev kändes den för bekant och tråkig. När jag sedan vågade mig på att testa 41mm varianten med vit tavla var det något helt annat. Den kändes helt fantastiskt! Den satt grymt bra och nästan lika bekvämt som Landsorten (Landsorten satt RIKTIGT bekvämt). Den "fyllde ut" handleden på ett riktigt snyggt sätt. Jag gillar verkligen den klassiska looken med "trappan" på boetten runt urtavlan och kronan klockan 2. En sån här får det bli någon gång! :)
    2014-10-02 17.12.40.jpg

jhallb, Sputniq, Camo00 och 21 andra gillar detta.
  2. par

par Friends of KS

Grått med grått band är min favorit image.jpg

jabla och AdmAndrssn gillar detta.
  3. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Kul med ett reportage från norr, bra jobbat AdmAndrssn! Synd man inte kunde ta sig dit för att klämma på lite SS.

Jag tycker ju de gör lite stora klockor men om det är något jag kom till insikt om på Luleå GTGn är det att man inte ska stirra sig blind på millimetrar. :)

wayne och AdmAndrssn gillar detta.
  4. TouchingEvil

TouchingEvil Stadsbo

Fina men inte för den pengen

ScubaKing gillar detta.
  5. watchwelder

watchwelder Friends of KS

Tycker dem är riktigt fina, kul med svenskt!:) Men håller med TouchingEvil .

6. Chuck

Chuck Friends of KS

Tack för fina bilder håller med, den bruna var klart snyggast!

7. R0B

R0B Präst

Tack för ett grymt reportage!

Jag var förbi och blev väldigt förtjust i deras kronograf, riktigt fin - och byter man ut länken mot grå alligator blir det en helt ny klocka. Mycket möjligt att det blir nästa köp!

image.jpg

Sen testade jag såklart royal capital, favoriten är helt klart den i rosé. Jävlar vad tjusig den var! Men mycket pengar..

image.jpg

nissehult, wayne, jabla och 3 andra gillar detta.
  8. wadbro

wadbro Stadsbo

Royal C med grå tavla växer nu när man ser lite wristshots...!

9. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Chronon var fin, pris på den?

10. AdmAndrssn
    Trådstartare

AdmAndrssn Stadsbo

Från:
    Luleå / Anderstorp
    Glömde förresten nämna att jag fick med mig en souvenir... Helt gratis! Riktigt vacker i den norrländska solnedgången. ;)
    image.jpg

StarMan, wayne och k0ltrasten gillar detta.
  11. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Den var du värd för att du startade den här tråden. :)

Tobbe-i-Etuna och AdmAndrssn gillar detta.
  12. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Ser väl "OK" ut men inte i närheten av 60 lax.

13. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Man är väl lite jävig i frågan, stockholmare som man är, men har alltid haft ett gott öga till Sjöö.
    Tyvärr så när man får klämma på en känns det inte som kvaliteten lever upp till prislappen. Dock inte hållit i någon av de som syns på bild här ovan så där kan jag inte uttala mig.

Hursomhelst, Royal Capital ser riktigt bra ut, föll för rosé-modellen speciellt. Även Royal Steel Classic gick jag igång på.

14. R0B

R0B Präst

Tror den listade på en bit över 30 på länk, men det verkade gå att få ner hyfsat lätt. :)

StarMan gillar detta.
  15. nissehult

nissehult Friends of KS

Hade jag inte behövt bry mig om pengar så skulle jag skaffa den i guld - en av de få guld-klockor som jag verkligen skulle vilja ha.

I övrigt så är jag inte så förtjust i de runda datum-hålen i deras klockor, det ser väldigt trångt ut för tex. den 20:e. De har varianter med fyrkantiga hål. Mycket bättre.

Molle gillar detta.
  16. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

+1 på den, runda datumöppningar är en styggelse.

Detta är mycket bättre:

17. hedbrg

hedbrg Borgare

På sniskan är aldrig bättre, ser ut som den trillat ner.

nissehult gillar detta.
  18. hedbrg

hedbrg Borgare

Vet någon förresten om SS har någon annan stållänk som skulle gå att montera på den här?
    Väntar nog tills priserna faller 30% innan ja slår till på en.

19. nissehult

nissehult Friends of KS

Håller med. Men typ den här ser bra ut - även om 12-an har en "intressant" lösning... (Ursäkta reklamen i bilden, googlade snabbt)

royal-steel-classic-41mm-bicolor.jpg

20. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Royal Capital är alldeles för stor. 36mm MAX! Då hade den funkat. Tycker SS skulle hållit sig inom ramen för klassiska mått för dressur.

21. wayne

wayne Friends of KS

Den där chronon är riktigt snygg.

R0B gillar detta.
  22. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Chronon är vacker. Älskar guld-index.

masterkiller, par, wayne och 1 annan gillar detta.
  23. AdmAndrssn
    Trådstartare

AdmAndrssn Stadsbo

Från:
    Luleå / Anderstorp
    Jo kände också så först, men när jag väl stod där och höll i den kände jag något helt annat. Blev osäker på om den egentligen är en dressare? Den känns som en perfekt vardagsklocka för den som gillar ren design utan några speciella komplikationer. När mannen från Sjöö Sandström sedan berättade att den var vattentät till 100m, och att de hade designat den för att tåla "det nordiska klimatet", kändes den ännu mer som en klocka man kan använda varje dag.

24. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Kanske är så. Får väl testa någon gång. Har också tidigare låtit mig vaggas in i SS-säljsnack och slukat hela konceptet med hull och hår men hostade snabbt ut det igen :D

AdmAndrssn gillar detta.
  25. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Tyvärr Johan, denna gången har du fel. En perfekt klocka för en manlig handled :)

image.jpg

26. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Du har en poäng där, men fyrkantigt på sniskan är bättre än runt på sniskan alla dagar i veckan.

27. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Asså, nja... Den ser billig ut. För samma pengar hade jag alla dagar i veckan köpt en PP i 37mm.

ScubaKing gillar detta.
  28. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    Vackert reportage :) Tycker att Royal Capital är rätt grym, speciellt den gråa. Gillar att sub-sekunderna tillåtits ha en förhållandevis stor yta jämfört med ex Patek.

29. RolleFC

RolleFC Bonde

Den har helt klart växt på mig. Guldaren och stål med grå tavla är vassast. Priset är högt, beaktat vad man kan få för samma pengar. Samtidigt så den en väldigt distinkt estetik och skiljer sig från konkurrenterna. Kan nog tänka mig att bli ägare nr 2 till den, men inte betala retail i butik.

Insta: RolleFC

30. par

par Friends of KS

Billig vet jag inte men jag håller med om att jag väljer en 5196 före

Jaggis gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield