• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjöö Sandström i Luleå! (Royal Capital-varning)

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Idag var det finbesök hos Klockslaget i Luleå, Sjöö Sandström var på plats och visade upp sitt sortiment! Perfekt att åka dit efter dagens sista föreläsning på universitetet och prova lite. Mest lockande var så klart deras nya Royal Capital. Herregud vilken klocka! Tyckte först att 40mm på en dressare lät stort, men när jag fick prova den insåg jag att den var så mycket mer än en dressare. ;) Den satt helt perfekt på handleden, skulle egentligen vara perfekt att använda som vardagsklocka.
2014-10-02 17.06.01.jpg


Svart eller silver? Riktigt svårt att välja... Gillar nog silver bättre tror jag. ;)
2014-10-02 17.21.24.jpg


Guldvarianten var även den riktigt läcker, speciellt med den "matta" tavlan.
2014-10-02 17.22.59.jpg


Men den snyggaste varianten av alla tycker jag helt klart är den med den gråa urtavlan och bruna alligatorbandet. Riktigt snygg kombo! :woot:
2014-10-02 17.08.48.jpg


Vaucher-verket med mikrorotorn ser riktigt snyggt ut på baksidan av klockan. Av någon anledning har jag blivit helt kär i mikrorotorer, svårt att förstå varför? ;)
2014-10-02 17.06.33.jpg

2014-10-02 17.23.10.jpg


Men Sjöö Sandström tillverkar ju inte bara Royal Capital, var tvungen att testa två till av deras modeller som har fångat mitt intresse lite extra. Först ut Landsort, deras dykarklocka som ser stor och klumpig ut på bild. Och visst är det en stor klocka, men när den väl satt på handleden förvånades jag över hur bekväm den var! När man drog åt gummibandet kändes det nästan som att den alltid har suttit där, även på mina läskigt smala handleder. Men utseendet? Nja. Bezeln av obehandlad tungsten tycker jag är riktigt cool, men klockan i sig känns ganska klumpig.
2014-10-02 17.10.16.jpg


Sist provade jag deras klassiska modell som även är den de säljer mest av, Royal Steel Classic. Nu blev jag helt såld. Kände först på 37mm varianten, trodde den skulle passa bättre på min handled. Jag bär för tillfället nästan bara klockor som är 35-37mm, så på något sätt blev kändes den för bekant och tråkig. När jag sedan vågade mig på att testa 41mm varianten med vit tavla var det något helt annat. Den kändes helt fantastiskt! Den satt grymt bra och nästan lika bekvämt som Landsorten (Landsorten satt RIKTIGT bekvämt). Den "fyllde ut" handleden på ett riktigt snyggt sätt. Jag gillar verkligen den klassiska looken med "trappan" på boetten runt urtavlan och kronan klockan 2. En sån här får det bli någon gång! :)
2014-10-02 17.12.40.jpg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Kul med ett reportage från norr, bra jobbat AdmAndrssn! Synd man inte kunde ta sig dit för att klämma på lite SS.

Jag tycker ju de gör lite stora klockor men om det är något jag kom till insikt om på Luleå GTGn är det att man inte ska stirra sig blind på millimetrar. :)
 

R0B

Panerai
Tack för ett grymt reportage!

Jag var förbi och blev väldigt förtjust i deras kronograf, riktigt fin - och byter man ut länken mot grå alligator blir det en helt ny klocka. Mycket möjligt att det blir nästa köp!

image.jpg


Sen testade jag såklart royal capital, favoriten är helt klart den i rosé. Jävlar vad tjusig den var! Men mycket pengar..

image.jpg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för ett grymt reportage!

Jag var förbi och blev väldigt förtjust i deras kronograf, riktigt fin - och byter man ut länken mot grå alligator blir det en helt ny klocka. Mycket möjligt att det blir nästa köp!

image.jpg


Sen testade jag såklart royal capital, favoriten är helt klart den i rosé. Jävlar vad tjusig den var! Men mycket pengar..

image.jpg
Chronon var fin, pris på den?
 
Man är väl lite jävig i frågan, stockholmare som man är, men har alltid haft ett gott öga till Sjöö.
Tyvärr så när man får klämma på en känns det inte som kvaliteten lever upp till prislappen. Dock inte hållit i någon av de som syns på bild här ovan så där kan jag inte uttala mig.

Hursomhelst, Royal Capital ser riktigt bra ut, föll för rosé-modellen speciellt. Även Royal Steel Classic gick jag igång på.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hade jag inte behövt bry mig om pengar så skulle jag skaffa den i guld - en av de få guld-klockor som jag verkligen skulle vilja ha.

I övrigt så är jag inte så förtjust i de runda datum-hålen i deras klockor, det ser väldigt trångt ut för tex. den 20:e. De har varianter med fyrkantiga hål. Mycket bättre.
 

hedbrg

Panerai
Vet någon förresten om SS har någon annan stållänk som skulle gå att montera på den här?
Väntar nog tills priserna faller 30% innan ja slår till på en.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Royal Capital är alldeles för stor. 36mm MAX! Då hade den funkat. Tycker SS skulle hållit sig inom ramen för klassiska mått för dressur.
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Royal Capital är alldeles för stor. 36mm MAX! Då hade den funkat. Tycker SS skulle hållit sig inom ramen för klassiska mått för dressur.
Jo kände också så först, men när jag väl stod där och höll i den kände jag något helt annat. Blev osäker på om den egentligen är en dressare? Den känns som en perfekt vardagsklocka för den som gillar ren design utan några speciella komplikationer. När mannen från Sjöö Sandström sedan berättade att den var vattentät till 100m, och att de hade designat den för att tåla "det nordiska klimatet", kändes den ännu mer som en klocka man kan använda varje dag.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Jo kände också så först, men när jag väl stod där och höll i den kände jag något helt annat. Blev osäker på om den egentligen är en dressare? Den känns som en perfekt vardagsklocka för den som gillar ren design utan några speciella komplikationer. När mannen från Sjöö Sandström sedan berättade att den var vattentät till 100m, och att de hade designat den för att tåla "det nordiska klimatet", kändes den ännu mer som en klocka man kan använda varje dag.

Kanske är så. Får väl testa någon gång. Har också tidigare låtit mig vaggas in i SS-säljsnack och slukat hela konceptet med hull och hår men hostade snabbt ut det igen :D
 

Sputniq

Panerai
Vackert reportage :) Tycker att Royal Capital är rätt grym, speciellt den gråa. Gillar att sub-sekunderna tillåtits ha en förhållandevis stor yta jämfört med ex Patek.
 

RolleFC

Omega
Den har helt klart växt på mig. Guldaren och stål med grå tavla är vassast. Priset är högt, beaktat vad man kan få för samma pengar. Samtidigt så den en väldigt distinkt estetik och skiljer sig från konkurrenterna. Kan nog tänka mig att bli ägare nr 2 till den, men inte betala retail i butik.


Insta: RolleFC
 
Topp