• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjöö Sandström Landsort D1 - Går det att få till datumvisning i efterhand?

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Hej alla kunniga och uppfinningsrika,

I våras köpte jag min Landsort D1 och det som fick upp mina ögon för denna pjäs var vänsterkronan samt inslagen av tungsten. Jag var då medveten om att den inte hade datumvisning men jag tänkte att det borde väl inte spela så stor roll men ack så fel jag hade. Jag lade därför ut den till försäljning för ett antal veckor sedan men då intresset har varit svalt så vänder jag mig hit istället.

Jag har ställt frågan till Sjöö Sandström om dom, mot betalning förstås, skulle kunna ordna så att datum går att utläsa men tyvärr ville dom inte det då den ingår i en limiterad kollektion.

Då klockan har samma verk (tror jag) som dom andra i landsorts-serien så gissar jag att det sitter ett datumhjul bakom urtavlan som bara väntar på att få släppas lös. Sen antar jag att man helt enkelt monterat urtavlan 180 grader "fel" för att erhålla vänsterkrona. Om man nu kan ta hål i urtavlan så antar jag att datumet kommer att visas klockan "9" vilket är helt ok för mig.

Så till min fråga:

Finns det någon här inne med kompetensen och lusten att försöka sig på detta?
Ersättning utgår givetvis.

Tack på förhand!

Här en "gammal" bild på klockan.

IMG_1178.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dra ut kronan ett hack och snurra så märker du ju om den har dold datumvisning. Det låter däremot väldigt slappt att bara byta tavla och dölja datumvisningen istället för att även byta verk så det tror jag knappast de gjort.

Ställ vridringen på dagen datum = löst.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar idén att modda. Om du tänkt ha den som är keeper så säger jag go!
Men att börja skruva med en limited? Det blir väldigt svårt att sälja vidare.

Rent tekniskt borde det funka (om det finns ett datumhjul bakom dvs, kanske värt att öppna och kolla? Eller testa som @yonsson föreslog)

Datumet upp och ner: Om du borrar vid 9an borde det väll bli rätt? OBS! När jag började meka med en seiko och flytta datumtavlan så upptäckte jag att det finns halvhack på i alla fall dom. Det kan vara så att om du gör ett hål på "rätt" ställe kan du hamna mitt i mellan två datum. Beror på hur den är upplagd. Detta kan enkelt lösas genom att vrid fram skivan ett halvt hack genom att lyfta upp den.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Bör inte datumet hamna upp och ned om du har rätt i din gissning att urtavlan är vriden ett halvt varv?

Jo och dessutom mittemellan två dagar har jag för mig. Måste vara ett särskilt datumhjul för kronan kl 9. Tror inte heller det sitter något hjul där under. Däremot lanske det går att montera dit? Men det låter som en dum idé. Låt bli. Det är cool som den är! Yonssons förslag var ju perfekt och enkelt.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Hej alla kunniga och uppfinningsrika,

I våras köpte jag min Landsort D1 och det som fick upp mina ögon för denna pjäs var vänsterkronan samt inslagen av tungsten. Jag var då medveten om att den inte hade datumvisning men jag tänkte att det borde väl inte spela så stor roll men ack så fel jag hade. Jag lade därför ut den till försäljning för ett antal veckor sedan men då intresset har varit svalt så vänder jag mig hit istället.

Jag har ställt frågan till Sjöö Sandström om dom, mot betalning förstås, skulle kunna ordna så att datum går att utläsa men tyvärr ville dom inte det då den ingår i en limiterad kollektion.

Då klockan har samma verk (tror jag) som dom andra i landsorts-serien så gissar jag att det sitter ett datumhjul bakom urtavlan som bara väntar på att få släppas lös. Sen antar jag att man helt enkelt monterat urtavlan 180 grader "fel" för att erhålla vänsterkrona. Om man nu kan ta hål i urtavlan så antar jag att datumet kommer att visas klockan "9" vilket är helt ok för mig.

Så till min fråga:

Finns det någon här inne med kompetensen och lusten att försöka sig på detta?
Ersättning utgår givetvis.

Tack på förhand!

Här en "gammal" bild på klockan.

IMG_1178.JPG
Kul projekt! Kanske vet ngn som kan hjälpa dig. Ska kolla och återkommer. Snacka om unik klocka när den är klar.
 

rogart-63

Patek
Tveksam till att det går?? Om det nu mot förmodan sitter ett datumhjul där inne så hamnar det upp och ner.
EN hypotes? Om man gör hålet klockan 4 blir det uppochner då oxå?
 

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Bland det konstigaste jag hört

Byt klocka ist, om intresset var lågt här så satte du för högt pris.

Nackdelen är ju att det inte går att köpa en vänsterkrona med datum.

Dra ut kronan ett hack och snurra så märker du ju om den har dold datumvisning. Det låter däremot väldigt slappt att bara byta tavla och dölja datumvisningen istället för att även byta verk så det tror jag knappast de gjort.

Ställ vridringen på dagen datum = löst.

Jag ska ta den lätta vägen och ställa frågan till SS, vem vet, man kanske till och med kan få ut en sprängskiss. Klockan ligger på jobbet så jag ska dra lite i den när jag är tillbaka.

Borra....mecka....klaro.....

Bör inte datumet hamna upp och ned om du har rätt i din gissning att urtavlan är vriden ett halvt varv?

Jo, du har ju förstås helt rätt. Tankevurpa av mig. Om datumtavlan ligger helt fritt bakom urtavlan så borde man ju kunna sätta hålet var som helst.

Det kan man väl tycka.

Jag gillar idén att modda. Om du tänkt ha den som är keeper så säger jag go!
Men att börja skruva med en limited? Det blir väldigt svårt att sälja vidare.

Rent tekniskt borde det funka (om det finns ett datumhjul bakom dvs, kanske värt att öppna och kolla? Eller testa som @yonsson föreslog)

Datumet upp och ner: Om du borrar vid 9an borde det väll bli rätt? OBS! När jag började meka med en seiko och flytta datumtavlan så upptäckte jag att det finns halvhack på i alla fall dom. Det kan vara så att om du gör ett hål på "rätt" ställe kan du hamna mitt i mellan två datum. Beror på hur den är upplagd. Detta kan enkelt lösas genom att vrid fram skivan ett halvt hack genom att lyfta upp den.

Lyckas projektet så blir det en keeper, om inte så blir det en dyr läxa.

Jo och dessutom mittemellan två dagar har jag för mig. Måste vara ett särskilt datumhjul för kronan kl 9. Tror inte heller det sitter något hjul där under. Däremot lanske det går att montera dit? Men det låter som en dum idé. Låt bli. Det är cool som den är! Yonssons förslag var ju perfekt och enkelt.

Kul projekt! Kanske vet ngn som kan hjälpa dig. Ska kolla och återkommer. Snacka om unik klocka när den är klar.

Vad snällt, tack på förhand.

Tveksam till att det går?? Om det nu mot förmodan sitter ett datumhjul där inne så hamnar det upp och ner.
EN hypotes? Om man gör hålet klockan 4 blir det uppochner då oxå?

Det skulle teoretiskt kunna funka? Detta är ett vanligt datumhjul . Tror det kmmer från en seiko 7005?
Rita en skiss. Detta är på inget sätt skalenligt. Då skulle man kunna ha ett hål vid 6 eller 7 på datumhjulet. Även vi 10:an
I teorin.
DSC06808.JPG

Javisst borde det gå.

Skulle man isf kunna använda något vanligt hålslag, eller blir det kanske för stort?
Coolt annars om ni använder en sån där stans som barnen har med stjärnform eller kanske i form av ett hjärta?

Jag har en extra urtavla sedan en garantiåtgärd så jag kan ju provstansa med hjärtat först. :)
 

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Hur många hack hittar du när du drar ut kronan...
Det är 3 hack.
1. Uppdragning
2. Datum.
3. Tid

Fick tilblaka klockan igår efter besök hos Sjöö Sandström pga en missfärgning på urtavlan. Dom sa då att det är samma verk fast datumskivan är borttagen.
Det kanske går att köpa en datumskiva löst men det är inget jag orkar engagera mig i tyvärr. Jag hade hoppats att någon med urhantverkskunskaper skulle kunde göra det åt mig då jag själv har för dåligt tålamod för att hålla på och pilla med så små och känsliga delar.

Så detta projekt får ses som strandat och härmed avslutat.
Får bli en prissänkning och avyttring.

Tack alla för era kommentarer.
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Det är 3 hack.
1. Uppdragning
2. Datum.
3. Tid

Fick tilblaka klockan igår efter besök hos Sjöö Sandström pga en missfärgning på urtavlan. Dom sa då att det är samma verk fast datumskivan är borttagen.
Det kanske går att köpa en datumskiva löst men det är inget jag orkar engagera mig i tyvärr. Jag hade hoppats att någon med urhantverkskunskaper skulle kunde göra det åt mig då jag själv har för dåligt tålamod för att hålla på och pilla med så små och känsliga delar.

Så detta projekt får ses som strandat och härmed avslutat.
Får bli en prissänkning och avyttring.

Tack alla för era kommentarer.
Har du kollat med trollkarlen @McGyver ? Han är grym. Kanske kan skära hålet i tavlan med sin laser?
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Får du till det här så kommer jag att vara tvungen att köpa en och modda den också!
Jag har ställt frågan till SS för något år sedan med fick ett nej från dom och jag tycker precis som er andra att datum är en viktig komplikation. Håller en tumme för att det här projektet....
 
Vi säger såhär; SS kommer ALDRIG göra detta. De har heller inte verktygen i sin verkstad på södermalm för att utföra detta då det kräver en relativt avancerad svarv för att göra det korrekt utan att det ska vara något hemmabygge som är en halvmesyr.
Ja, det må vara samma verk och ha samma kroninställningar men antagligen så har hela datummekanismen tagits bort, inte vara datumskivan. För att åtgärda detta bör du leta reda på ett likadant basverk, ta reda på om/hur mycket SS modifierat det, hitta en datumskiva från SS så det blir rätt och sedan se till att kanten på hålet har en korrekt fasettering (Stavning?).
TLDR; Nej, det är inte möjligt.
Vill du ha mer tekniskt ingående beskrivning så är det bara säga till! :)
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Echo Delta, Ah, shit jag vet ju att du vet... har du öppnat och vet hur den ser ut invändigt?
Jag har med mig klockan hem och tänkte öppna och se hur den ser ut. Tror inte dom modifierat så mycket, meningen är ju inte att vi ska öppna klockorna och då vet vi ju inte vad dom lämnat eller rensat. Finare klockor än Sjöö Sandström har ju mekanismen kvar, eller hur?
- hör säkert av mig till dig
 
Topp