• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjöö Sandström Landsort D1 - Går det att få till datumvisning i efterhand?

BoEtt

Rolex
F-n sån här trådar gör att man inte hinner arbeta på dagarna... man bara måste läsa dem! ;)
Å sen blir det en värsta cliffhanger som i en Netflix serie, man går in hela tiden o kikar om det kommit nåt nytt!
Lycka till, ska bli mycket spännande o se resultatet! :wideyed:
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Delar beställda, slutade med att jag köpte ett helt verk på eBay. Det borde komma snart. Min plan för att få till placeringen av datumet är att göra en genomskinlig mall, med visarna som cemtrum för att märka ut vart datumet blir. Då kan jag placera datumet på bästa ställe troligen vid 4:an men det återstår att se. Håltagningen tänker jag göra med en vanlig pelarborr, kommer borra med mildre borr för att arbeta mig uppåt till rätt storlek.
Bandet är skickat till @rogart-63 så han kan göra skinnband till den. Kommer att blir grymmaste SS söder om Ringvägen
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Skinnlänk 1.0 lite småjusteringar så är vi på banan. Grymt jobbat trots att det bara var ett test lade @rogart-63 ned sin själ på bandet.
Karvar vidare och det kommer att passa fint!
38DD28EC-383A-4BCC-B83F-41AF9E3D5BA1.JPG
6940E3D6-B1B6-4019-A29F-DD4A3B9768D6.JPG
BE0E0F6D-9A97-426B-959F-A6DAC859FF82.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om tavlan är platt och inte bruten borde det väl kunna gå, svårt att få stöd underifrån om tavlan är bruten? Är tanken att sno ett datumfönster från någon annan tavla? Tror det blir svårt att borra snygga kanter, men det kanske blir ok om man limmar dit en passande ram över kanterna på det borrade hålet?
 
B

Banankontakt

Guest
Jag tror också att det blir knepigt att få till utan en passande ram.
Det kanske går att göra ett stöd av "trolldeg" eller något annat lämpligt som går att forma efter tavlans form. Om den inte är plan vill säga.

Hur blev det, runt eller fyrkantigt datumhål?
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Om tavlan är platt och inte bruten borde det väl kunna gå, svårt att få stöd underifrån om tavlan är bruten? Är tanken att sno ett datumfönster från någon annan tavla? Tror det blir svårt att borra snygga kanter, men det kanske blir ok om man limmar dit en passande ram över kanterna på det borrade hålet?
Jag tror också att det blir knepigt att få till utan en passande ram.
Det kanske går att göra ett stöd av "trolldeg" eller något annat lämpligt som går att forma efter tavlans form. Om den inte är plan vill säga.

Hur blev det, runt eller fyrkantigt datumhål?

Hej, jag har tänkt mig ett runt hål, dels för att indexen är runda med också för att SS har runda datumfönster. Och har även tänkt göra någon fixtur för endamålet men trolldeg typ är inte dumt. Tänker mig att borra typ 0,5 0,8 1,0 sen 1,2 mm osv för att avsluta med en brotshning eller dyl. I värsta fall får vi plundra en annan billig klocka för datum ramen? Idk. Tack för er insite uppskattas ska ni veta!
 
Topp