• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjöö Sandström Landsort D1 - Går det att få till datumvisning i efterhand?

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Verket har kommit men tyvärr till posten. Och med deras öppettider kanske det blir svårt att få ut det. Men ska ringa på måndag och se om dom kam skicka det till det vanliga utlämningsstället.
 

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Skinnlänk 1.0 lite småjusteringar så är vi på banan. Grymt jobbat trots att det bara var ett test lade @rogart-63 ned sin själ på bandet.
Karvar vidare och det kommer att passa fint!
38DD28EC-383A-4BCC-B83F-41AF9E3D5BA1.JPG
6940E3D6-B1B6-4019-A29F-DD4A3B9768D6.JPG
BE0E0F6D-9A97-426B-959F-A6DAC859FF82.JPG
Ser helt fantastiskt ut. Bra jobbat med bandet @rogart-63 . Jag får av någon anledning inte notiser från denna tråd när det händer något nytt.

Snart är vi i mål @Margarinkungen:)
 

rogart-63

Patek
Ser helt fantastiskt ut. Bra jobbat med bandet @rogart-63 . Jag får av någon anledning inte notiser från denna tråd när det händer något nytt.

Snart är vi i mål @Margarinkungen:)
Legat lite stiljte här nu över helgen: Har limmat alla delarna men inte börjat sy. Kan ta ett par blider. Våndas över att skära till banden. Syningen är det lättaste nästan.
DSC07650.JPG

Misslyckades lite hör då jag gled med limningen . Det får jag göra om?
DSC07651.JPG
 

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Legat lite stiljte här nu över helgen: Har limmat alla delarna men inte börjat sy. Kan ta ett par blider. Våndas över att skära till banden. Syningen är det lättaste nästan.
DSC07650.JPG

Misslyckades lite hör då jag gled med limningen . Det får jag göra om?
DSC07651.JPG

Jag kan tänka mig att skärandet är den svåra delen . Hur löser du själva infästningen? Skruvar man rätt genom bandet eller har man någon typ av plastförstärkning så inte skrivskallarna går rakt igenom?
 

rogart-63

Patek
Jag kan tänka mig att skärandet är den svåra delen . Hur löser du själva infästningen? Skruvar man rätt genom bandet eller har man någon typ av plastförstärkning så inte skrivskallarna går rakt igenom?
Hade faktiskt bara tänkt att göra hålen i lädret? En lös plastbit tror jag man lossna och? Det är över 5 mm tjockt vid fästet . Gjorde ett testband och där hade hålen hamnat på fel ställe. Så när jag är klar denna gång ska jag skicka upp bandet så Margarinkungen får märka ut dom.
 

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Hade faktiskt bara tänkt att göra hålen i lädret? En lös plastbit tror jag man lossna och? Det är över 5 mm tjockt vid fästet . Gjorde ett testband och där hade hålen hamnat på fel ställe. Så när jag är klar denna gång ska jag skicka upp bandet så Margarinkungen får märka ut dom.
Ja men är det så tjock så ska det inte vara några konstigheter.

Kommer bli kalas :)

Du får skriva i PM sen vad du vill ha för besväret!
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Nu har min snälla fru hämtat verket på posten så jag sätter mig troligen med det redan i kväll. Då kan jag börja tråna på mallen för håltagningen om jag har allt på plats... får se om jag har möjlighet att sitta en stund... håll en tumme
 

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Gummihandskar på i margarinkungens urmakeri. I staden långt borta...

Verket är här. Och jag har gjort ett första utkast på en mall för håltagning. Hålet blir ca 2,48mm vilket motsvarar indexen och enligt kundens (@mickeheterjag) önskemål blir hålet mellan 4 och 5.
IMG_5272.JPG

Ta mycket bilder nu :)
Sedan får du upprätta en livestreaming så man kan äta popcorn och följa eventet!
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Vanlig metallborr ska till en väns verkstad för att göra hålet.
Tänker mig kanske sätta tavlan i verkhållaren och rodico eller dyl under det.
Ja, kanske kan gå. Hoppas det gör det! Måste finnas många olika typer av borrar att välja mellan. Jag tror jag skulle använda en ny sylvass träborr som skär på ett annat sätt än en metall borr. Men vad vet jag...
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Berätta, varför träborr?
Jag tänker såhär att den typen av borr kan ge ett bra skär.
IMG_0073.JPG

Men jag vet inte om det är bättre eller sämre. Och vet inte om det finns så pass små borrar av den typen 2,5 mm. Men jag tror att bäst resultat får du som @maximuspro skriver, har tryck både underifrån och ovanifrån med t ex träbitar och borrar igenom allt.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Tror också att en träborr inte trycker lika mycket utåt i och med att den inte är koniskt som en metallborr. Jag får för mig att det kan vara bra i detta fall.

Nu är jag inte expert på borrar, så ta inte detta som någon som helst sanning. Mer som en uppmaning att provborra med lite olika typer av borrar. Borra en Schweizerost av en tavla helt enkelt.

Ska blir sjuk spännande att följa!
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tänker såhär att den typen av borr kan ge ett bra skär.
IMG_0073.JPG

Men jag vet inte om det är bättre eller sämre. Och vet inte om det finns så pass små borrar av den typen 2,5 mm. Men jag tror att bäst resultat får du som @maximuspro skriver, har tryck både underifrån och ovanifrån med t ex träbitar och borrar igenom allt.
Som ett frässkär
 
Topp