• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjöö Sandström Landsort D1 - Går det att få till datumvisning i efterhand?

Dusse

Cartier
2-Faktor
Några tankar...
Har maskinen du tänkt borra med tillräckligt varv? Stadig?

Borr avsedda för metall är ju helt klart rätt väg. Finns ju olika geometri på skären.

Jag skulle nog limma/mattejpa tavlan på en plåt som du borrar igenom. Antar att tavlan är rätt tunn? Samt att det blir lättare att hålla i.

Eller gör som @maximuspro säger, lämna in?

Ingen kritik från min sida, bara funderingar :)
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Några tankar...
Har maskinen du tänkt borra med tillräckligt varv? Stadig?

Borr avsedda för metall är ju helt klart rätt väg. Finns ju olika geometri på skären.

Jag skulle nog limma/mattejpa tavlan på en plåt som du borrar igenom. Antar att tavlan är rätt tunn? Samt att det blir lättare att hålla i.

Eller gör som @maximuspro säger, lämna in?

Ingen kritik från min sida, bara funderingar :)
Alla funderingar och ta kar mottages tacksamt. Tack
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Gummihandskar på i margarinkungens urmakeri. I staden långt borta...

Verket är här. Och jag har gjort ett första utkast på en mall för håltagning. Hålet blir ca 2,48mm vilket motsvarar indexen och enligt kundens (@mickeheterjag) önskemål blir hålet mellan 4 och 5.
IMG_5272.JPG
I denna tråden finns det mkt härligt men i posten ovan är en detalj så himla fin... "ca 2,48mm" :cool: Nörderi möter hantverk!
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Hur går tankarna kring val av borr? Mitt tips om träborr är kanske inte helt klockrent. Hmm... Men valet av borr tror jag kan vara avgörande för resultatet.

Måste lägga upp lite bilder på provborrningar! Blir en extra cliffhanger också.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Jag har nog uppdaterat denna tråden säkert 15 ggr per dag. Väntar med spänning på slutresultatet :)
En tanke, kan man inte använda en överhandsfräs. I en bräda, fräsa ur precis den diametern så att tavlan får plats, sedan är det bara att "borra". Då kan man spänna fast brädan när man borrar och man riskerar inte att böja eller skada tavlan...
 
Topp