• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjöö Sandström Landsort

TicTack

Cartier
Om jag förstår det rätt så satsar SS nu ganska starkt på att bygga sitt varumärke. Jag ser bla rätt mycket annonser på di.se.

För att bygga ett starkt varumärke är det ju viktigt att en produkt känns äkta, genuin.

Ta en titt på Landsort.

http://sjoosandstrom.se/collection/landsort/

Påminner urtavlan om något annat klockmärke? Ja de har ändrat lite, inte till det bättre.

Påminner färgvalen (svart-vit, vit-vit, sand-vit) om något annat klockmärke?

Gör om gör rätt säger jag, gör något eget!

Vad säger du?
 

TicTack

Cartier
TicTack, vilken klocka tycker du att den liknar?

Som sagt handlar det om URTAVLAN, vilket ju kan sägas vara klockans ansikte, och därmed mycket viktigt för hur man uppfattar en klocka.

Vad det handlar om är färg- och formval vad gäller urtavlan:

rektanglar, cirklar och trianglar, vit-vit = Rolex Explorer II

rektanglar, cirklar och trianglar, svart-vit = Rolex Sub

rektanglar, cirklar och trianglar, silver-vit = Rolex Yacht-Master


Det enda de har gjort är
* bytt en rektangel mot triangel vid 6
* lagt till en rektangel vid 12
* snurrat triangeln vid 12

Jag är faktiskt chockad att det inte är uppenbart för samtliga!

Jag är ingen Rolex historiker, men de har kört dessa urtavlor sedan minst 1950-talet.
http://rolexblog.blogspot.se/2007/07/part-7-rolex-submariner-through-time.html

Om någon kan peka på att Rolex då "lånat" denna design så är jag beredd att lyssna..

Kom ihåg att detta handlar om ett märke med premium-ambitioner. Då tycker jag att man skall kunna ställa krav, bla på originalitet.

Detta är ungefär vad jag förväntar mig av ett annat "svenskt" klockmärke, Ketonic AB:s VISA-klockor, som man kan köpa på Ullared...

Jag tycker faktiskt att VISA kopierar bättre, utan att förvanska så mycket, se själva!
http://www.ketonic.se/webfiles/visa2013lr.pdf
 

Wildmannen

Breitling
Klassiskt dykarurtavla, på armen helt olik Rolex dock.

En snabb googling ger ju att det finns en del prestigemärken som ser exakt ut som Submariner.
 

SSL

Audemars
Att man tar inspiration av klockor som man vet funkar ser jag som en självklarhet. Så är det i alla brancher.

Hade dom tagit streck istället för cirklar, hade dom då härmat nån annan klocka då också som tillverkats tidigare? Vad skulle dom gjort? Lämnat hela tavlan blank?
 
Som tidigare nämnt ser många dykare ut på det sättet. Enbart index som jag associerar med Rolex.

Vad tycker du om denna:

Blancpain-bathyscaphe-4.jpg


A_Tx-c2CUAA07pC.jpg
 

TicTack

Cartier
Att man tar inspiration av klockor som man vet funkar ser jag som en självklarhet. Så är det i alla brancher.

Hade dom tagit streck istället för cirklar, hade dom då härmat nån annan klocka då också som tillverkats tidigare? Vad skulle dom gjort? Lämnat hela tavlan blank?

Direkt när jag såg den vita Landsort tänkte jag på en vit Exp II; det kallar jag på fel sida gränsen för inspiration. Streck index är ju en mer generell företeelse, precis som runda urtavlor.

"Great artists steal", visst, men då får man ju precis som Macen se till att vara några snäpp bättre än Alton...
 

Icaras

Rolex
Nu överdriver du en smula. Så farligt lika var de ju knappast (?). Helhetsintrycket är fortfarande helt annorlunda.

Men visst, första gången jag såg Landsorts tavla tänkte jag på att den liknar Yacht-Master. Men det gör som sagt ingen skillnad på helhetsintrycket.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag förstår vad TS menar, men att Sjöö Sandström skulle vara enda med den typen av vridning och urtavla känns snävt. Dykarklockans bezel generellt sätt ser ut på ett visst sett för att fylla sin funktion. Det här gör att designen blir ganska låst, de kan bara skilja sig med olika typsnitt på siffrorna och då blir det ganska likt något annat.
Jag tycker av alla dykare som finns så tycker jag landsort ligger väldigt bra till!
 

Wildmannen

Breitling
Ja, och vem tar Tag på allvar? Knappast premium, inläggen om deras klockor på entusiastsidor är få!

Ungefär lika premium som Sjöö Sandström antar jag. Liknande prisbild. Sjöö Sandström skrivs det väl bara om på det här entusiastforumet?

Om du googlar på dive watches så är det ju det här formspråket som gäller, cirklar och trekanter. Landsort kanske inte är unik men det är en form som man inte tröttnar på direkt ( vilket Rolex visat ).

...ja, jag har en Landsort :)
 

TicTack

Cartier
Jag förstår vad TS menar, men att Sjöö Sandström skulle vara enda med den typen av vridning och urtavla känns snävt. Dykarklockans bezel generellt sätt ser ut på ett visst sett för att fylla sin funktion. Det här gör att designen blir ganska låst, de kan bara skilja sig med olika typsnitt på siffrorna och då blir det ganska likt något annat.
Jag tycker av alla dykare som finns så tycker jag landsort ligger väldigt bra till!

Jag har aldrig nämnt bezeIn! :)

Jag pratar om URTAVLAN.
 

SSL

Audemars
Att ta den klassiska timvisaren är värre isf. Du verkar stå fast för dina åsikter, å det är helt OK. Men jag tycker du är ute o hojar.
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Det känns ju väldig snävt att döma ut en klocka och varumärke av att en del på uret har likheter (inte rent plagiat) med ett annat känt ur.
Tycker de har gjort något speciellt som verkligen funkar här.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Det är att ta i och säga att Landsort är för lik Rolex. Tavlan har sina skilnader bland annat i storleksförhållande mellan indikeringarna på tavlan.

För att säga att ett ur är tråkigt/plagiat bör man nog överväga hela klockan, dvs även tex visare, bezel etc. En Landsort på handleden kommer ingen missta för en Rolex.
 

hedbrg

Panerai
Jag tycker verkligen TS är på djupt vatten här, en klocka bör i min mening bedömas på helheten, och de är få som har så eget formspråk som SS på landsorten när de kommer till dykare.

Vill TS bara snöa in på tavlan tycker jag nog att hen bör ta i beaktande textval och liknande med, framförallt visare. Inget förutom indexmarkeringarna tycker jag man ens om man kisar och är full kan antas komma från rolex. Enda datumfönstret har gemensamt med rolexen är placeringen.

Och nej, jag har ingen SS.
 

JayJay

Rolex
Jag har ingen S&S. Gillar varken märket eller modellen nämnvärt. Har dock klämt på flertalet vid olika tillfällen och de känns tillräckligt kvalitativa i förhållande till prisbild. Med det sagt så tycker jag inte att Landsorten är i närheten av ett plagiat. Den är egen och det är kul att en svensk tillverkare kommit fram med något som verkligen känns eget.

Önskar S&S all lycka och välgång. Landsort känns som ett steg i rätt riktning. Tyvärr känns samarbetet med Volkswagen som ett i fel riktning. Hoppas det kommer dyka upp fler S&S på forumet... i dagsläget känns det dock väldigt avlägset att jag skulle äga någon av dessa
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Du överdriver en del, visst att tavlan påminner om någon annan klocka men man måste se till helheten och inte detaljer. Snöar du in på detaljer så finns den nästan inte en klocka idag som inte har lånat något.
 
Topp