• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjöö Sandström Landsort

TicTack

Cartier
Tidigare sa du att det bara handlar om tavlan men nu nämner du själv bezeln och armband. Visst finns det likheter men ta bara datumvisaren, förstoring på rollen och den är fyrkantig.

När man får börja leta olikheter, då är väl två klockor mer än lite lika?


Röd sekundvisare på SS, röd GMT på Rolex, inte riktigt samma sak.

Som sagt, se Landsort Worldtime. Nära identiska sekundvisare, båda har röd GMT-visare.

Men allvarligt så lägg ned, det är bara något du har hakat upp dig på och med tanke på hur många som säger emot dig så kanske du borde fundera på om det inte är så att det är du som har fel och inte alla andra.

Det hade jag inte tänkt på!
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag vill inte vara elak så hoppas du inte tar det på fel sett. Men visst det finns likheter men du gör lite för stor sak av det. Landsort har ett eget formspråk så kan inte se problemet men däremot så finns det klockor som lånar lite för mycket. Det dök upp en TAG tidigare i tråden som bara var en pinsam rip off, till och med mercedes visarna var där.
 

TicTack

Cartier
Jag vill inte vara elak så hoppas du inte tar det på fel sett. Men visst det finns likheter men du gör lite för stor sak av det. Landsort har ett eget formspråk så kan inte se problemet men däremot så finns det klockor som lånar lite för mycket. Det dök upp en TAG tidigare i tråden som bara var en pinsam rip off, till och med mercedes visarna var där.

No problem!

TAGen som fanns på bild är ju riktigt pinsam. Men vad jag förstår så var det ganska länge sedan den tillverkades? Eller?

Dessutom, förutom vissa ikoniska modeller som Monaco (från början en Heuer) etc, så är väl Tag själva sinnebilden för "låtsas-premium"? Dvs inget SS borde vilja bli jämförda med.

Jag vet att det i dagens konsensussverige nästan är förbjudet med kritik.

Men låt oss lyfta blicken och lyssna på Elon Musk (PayPal, SpaceX, Tesla Motors), troligtvis världens främsta nu levande entreprenör.

Han betonar, att det absolut viktigaste är att lyssna på Negativ Feedback! (vid 21:00) Ja, han söker faktiskt aktivt efter den!

(Bonuspoäng om du känner igen intervjuaren!)

Jag hoppas att ni på Sjöö Sandström läser vad jag skriver och skärper er!
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Monaco är en Heuer och inte en jävla TAG vad de än försöker marknadsföra den nytillverkade som.

Men måste bråka lite till med dig, "Jag vet att det i dagens konsensussverige nästan är förbjudet med kritik" Får du inte lite väl mycket kritik för att kunna lägga ut den meningen?
Ska ta en titt på intervjun i morgon men måste sova nu.
 

hedbrg

Panerai
Titta hur nära SS har placerat sin klocka Landsort till en redan väl etablerad design, Rolex Explorer II.

image-jpg.55276

16570.jpg

Lånade bilder, denna tråd och
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?237457-Fifty-shades-of-another-wet-FRIDAY!!!/page2


Likheter:
* Vit urtavla med vita index i form av rektanglar, cirklar och trianglar. Indexen har svarta kanter. Svart text (i huvudsak) ovanför och under centrum av urtavlan.
* Bezel i borstad stål med nedsänkta svarta siffror samt figurer.
* Metallarmband i stål med tre delar
* Svarta visare med vit lume, en visare i rödaktig ton, cirkel på sekundvisaren.
* Kronskydd där skyddet går ut långt att det helt skyddar kronan.

Olikheter:
* Bezelvinkel
* Gradering på Bezel (se dock nedan...)
* Greppvänlig Bezel på Landsort

Det hela blir ju ännu mer intressant, när inspirationen ytterligare närmar sig "homage", om vi reflekterar kring att det faktiskt tidigare verkar ha funnits en Landsort som inte var en "dykare", utan just en GMT klocka...

S0024004.jpg

Sjöö Sandström Landsort Worldtime, källa:
http://www.timetotalk.se/kop-salj/l...sjoo-sandstrom-zenith-ranibow-bump-t3029.html
RTEmagicC_11_0502_Rolex_Explorer-16570.jpg

Källa: http://www.robininthegrove.com/ESW/Images/RTEmagicC_11_0502_Rolex_Explorer-16570.jpg

Låt oss jämföra Sjöö Sandström Landsort Worldtime med Rolex 16570:

Likheter:
* Vit urtavla med vita index i form av rektanglar, cirklar och trianglar. Indexen har svarta kanter. Svart text (i huvudsak) ovanför och under centrum av urtavlan.
* Bezel i borstad stål med nedsänkta svarta siffror samt figurer, bla på båda trianglar. 24h-gradering.
* Metallarmband i stål med tre delar
* Svarta visare med vit lume. GMT visare i rödaktig ton. Svart sekundvisare med rund lume prick ungefär på mitten av visaren.
* Kronskydd där skyddet går ut långt att det helt skyddar kronan.

Olikheter:
* Bezelvinkel
* Greppvänlig Bezel på Landsort
* Lite fetare boett

Visa mig gärna en Blancpain eller annan klocka från ett premiummärke som är så lik en Rolex 16570!


Jag har inget emot SS som märke i sig, dock tycker jag att deras tidigare modeller såsom Sjöö Sandström Utc Orc och Chronolink är helt OK - dock hittar jag inte någon av dem på deras hemsida så de kanske inte ingår i deras nuvarande kollektion?

Verkshöjd, visst, lika hög som det mekaniska verket, dvs några mm! :)

Båda är runda med, du missade det... Tredelad länk är knappast något unikum, och de är inte så att man behöver söka olikheterna.

Bandhorn/Inte bandhorn
Kronskydden är definitivt mer olika än lika
Visare
Bezel
Datumvisning
Typsnitt
Tecken

Är de så att du äger en Explorer IIa och kan inte ta att något annat kan se bättre ut till ett schystare pris utan att vara ett plagiat?
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Visst är den en dålig rip-off från originalet, precis som Tic-Tack poängterar. Argumentet att bara för att andra märken gör samma sak saknar bärighet. Var går då gränsen för kopiering överhuvudtaget? I tider där den konstnärliga integriteten diskuteras livligt borde man vara mån (från SS's sida) att inte tangera den gränsen. Sen kan man ju fråga sig hur man har tänkt från SSs sida ur det kreativa konstnärliga perspektivet? Har man dåligt utbildade designers? "Nu ska vi skapa en klocka där vi snor 75% av designen för vi har en så kass kunskap själva och kränga på marknaden, hoppas ingen ser tilltaget". Gör om, gör rätt, skapa något eget.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Visst måste S&S vara intresserade av att få synpunkter på sina klockor och läser de den här tråden så tror jag att de känner att de inte är helt fel ute. Alla har ju rätt till sin ståndpunkt, det kommer alltid att finnas +/-och här har vi fler positiva omdömen än negativa.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tycker inte att den har kopierat designen av en sub, YM eller någon annan modell för den delen heller.

Däremot tycker jag att den är ganska ful pga. avsaknaden av bandhorn. Blir ingen bra övergång mellan band och boett, speciellt inte med den diametern och de gigantiska kronskydden.
 
Topp