• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjöö Sandström - Royal Capital (några snabba intryck)

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ingen har v'äl missat att Sjöö Sandström i dagarna har lanserat sin helt nya modell Royal Capital som innebär ett rejält kliv uppåt, särskilt vad gäller urverk. I fredags var vi ett antal inbjudna som fick möjlighet att delta på en fantastisk lanseringsfest (som i vanlig ordning täcktes upp i en egen livetråd här på KS). Jag tänkte här passa på att ge mina första intryck av klockan efter att ha klämt och känt lite på den...

Själva modellen är väldigt klassisk, en ganska tunn dressare (8mm) med en en diameter om 40mm vilket känns som en rätt storlek i sammanhanget. I grundutförande kommer Royal Capital i fyra versioner, stål/vit tavla, stål/svart tavla, stål/grå tavla och guld/vit tavla. Ett ganska safe val av tavelfärger, där jag tycker att den grå varianten sticker ut mest.











Designmässigt tycker jag att den är riktigt snygg, den känns väldigt clean och sober på armen. Den är tillräckligt tunn för att funka som dressare men känns samtidigt ganska robust. Den har en sportig touch som gör att den funkar även för en sån som mig som normalt inte använder dressur. Det intrycket förstärks också av att Royal Capital är vattenssäker till 100m. Så på papperet känns den som en gångbar allroundklocka åt det dressigare hållet.

Av varianterna jag provat så känns varianten i stål med grå tavla som den mest lockande, särskilt då denna satt på ett matchande grått crocoband med snyggt viklås…..riktigt snyggt. Men guldaren var inte dum den heller och på guldversionen kommer verkligen den vita tavlan till sin rätt.

Verket är väl egentligen det mest uppseendeväckande, här tar Sjöö Sandström verkligen ett kliv uppåt. Det 2,6 mm tunna caliber 5401 från Vaucher är riktigt häftigt. Här sällar man sig till tillverkare som Richard Mille och Hermés som också använder sig av verk från Vaucher Manufacture. Helt klart ett exklusivt val av verk med härlig finish som är trevligt att titta på genom klockans glasbaksida. Personligen gillar jag skarpt att det har mikrorotor, även om jag kanske hade tyckt det hade varit ännu coolare om den lille rotorn hade varit i guld...





Priset då…stålversionen får ett listpris på knappt 63k och guldversionen landar på 140k vilket är ett rejält kliv upp gentemot övrigt modellprogram. Sett till kvalitetskänslan jag upplevde och kvaliteten på verket så tycker jag att framför allt stålversionen (sett i sitt sammanhang) ligger helt rätt i pris. Särskilt med tanke på verket som sitter i klockan.

Guldversionen är betydligt dyrare och passerar prismässigt etablerade spelare som Rolex Cellini. Det är ett tufft segment med hård konkurrens men samtidigt så har Royal Capital de facto ett fantastiskt urverk och en mitt tycke väldigt hög finish. Så man bör vara klart värdig att möta konkurrensen. Det är åtminstone min spontana känsla efter att ha klämt på och provat den under lanseringen.

De första exemplaren levereras i början av oktober och det ska bli riktigt kul att se hur det går. Det vore ju dessutom extra kul om något eller några exemplar hamnade hos någon här på KS… ;)
 

Pistol_Pete

Panerai
Snygga men jag hade velat ha visarna någon millimeter längre så de snuddar kanten på indexstavarna.
Men det är i.o.f.s. inte tillräckligt skäl att rata klockan enligt mig.
Bra jobbat Sjöö Sandström, den grå är superläcker!
 

jabla

Sarlacc
Tack för en trevlig presentation!
Tycker den ser fräsch ut, 8mm tjock med glasbaksida är rätt bra gjort. Om jag skulle köpa en blev det stålvarianten med grå tavla.
 

plexan

Cartier
Helt i rätt riktning av Sjöö Sandström, har aldrig gillat någon klocka i deras sortiment, men denna tycker jag ser riktigt fin ut. Stilrent och fräscht och inget digitalt fjanteri. Kanske lite dyr dock. Hoppas bara dom slutar med bil reklams samarbeten också...
 

Apansson

Torpare
Jag är lite besviken på det hela, hade verkligen väntat mig något mindre och lite mer slimmat, det är lite för fet bezel på den för min smak. Hade även gärna sett guldvarianten med en mörk tavla då jag inte har så mycket till övers för ljusa urtavlor i allmänhet. Hade hoppats på en mer slimmad, svenskdesignad gulddressare, det hade varit mumma, men nu blir det nog inte något för min del i alla fall.
MEN med detta sagt så tycker jag att det är en fantastiskt rolig satsning S&S gör. Den grå/grå är riktigt cool, och vill man ha en lite mer dressad stålklocka så skulle jag definitivt kunna tänka mig den här. Det är kul att de driver det framåt med riktigt fina verk, det är grymt kul att en svensk tillverkare vågar satsa. Hoppas bara att allt går vägen, kan ni tänka er om 5-10 år? En Sjöö Sandström i guld, med in-houseverk?! Hur jävla ballt vore inte det? "Swedish made"
Stort lycka till med lanseringen, Sjöö Sandström - även om detta kanske inte riktigt är min grej till 100% så är det förjävla fantastiskt och roligt att ni finns på marknaden och har möjligheter att göra satsningar som denna!
 

Apansson

Torpare
Samtidigt är den Bezelen som är på den mycket deras kännetecken. Tycker själv den är riktigt bra

Absolut. Den är vacker, men inte min grej.
Jag hade bara hoppats på något annat! Min utopi är en svensktillverkad lövtunn dressare i guld, med mörk(blå) tavla, med ett inhouse-verk. Slimmad design, slimmad bezel, centrumsekund. Det vore något.
 

Mattias79

Cartier
Jag tycker den växer på mig nu när jag ser den igen. Kul att dom håller på även om vw-samarbetet var en märklig historia. Priset tycks ju motiveras till viss del av urverken men för mig blev det till någon sorts droppe som fick bägaren att rinna över. Det känns ju som att klockpriserna överlag skenar, eller har det skett någon form av realvärdeförändring i världen som på nåt sätt inte gäller min lön? Jag menar, vad listar en Seamaster nu förtiden tex? Känns som uppochnedvända världen när en Sjöö & Sandström plötsligt blir ouppnåelig för medelklassen. Visst, med mer avancerade urverk stiger priset. Men urverk har ju alltid varit avancerade för sin tid. I det här fallet handlar det förvisso om en ny leverantör av verk.
 
Jag vill både älska och hata modellen.
För det första är det grymt roligt att Sjöö Sandström vågar satsa, och har lyckats klämma in ett sånt vackert och exklusivt urverk. Dessutom är det trevligt att den drar lite åt det sportiga hållet med 100m wr och den lite större diametern och feta bezeln.

Det jag tycker är mindre bra är att den ser ganska platt ut, iallafall på bilderna. Urtavlan, index och den borstade bezeln gör att det blir lite stelt.

Hoppas att det dyker upp en och annan här på KS som man kan dregla över. :)
 

ScubaKing

Audemars
Att SS med ett mod urverk lägger sig i samma prissegment som Patek Philippe tycker jag är rent ut sagt löjligt. För dem pengarna ska det vara helt inhouse och stort känt märke. Varför köpa SS när du får en riktigt fin Patek Philippe, världens i särklass finaste märke för samma pengar? Gillar man typen skulle jag först kolla Breguet, PP, Vacheron med flera..
 

emilarne

Cartier
Att SS med ett mod urverk lägger sig i samma prissegment som Patek Philippe tycker jag är rent ut sagt löjligt. För dem pengarna ska det vara helt inhouse och stort känt märke. Varför köpa SS när du får en riktigt fin Patek Philippe, världens i särklass finaste märke för samma pengar? Gillar man typen skulle jag först kolla Breguet, PP, Vacheron med flera..

buu ;)
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jättekul att Sjöö Sandström vågar att satsa. Som många säger får man mycket annat för de pengarna, men känns svårt att uttala sig helt utan att ha klämt på den. Hoppas de tar åt sig den feedbacken de har fått från den här lanseringen och gör ifrån sig ännu bättre nästa gång, det tror jag också de gör!
 

Hugii

Audemars
Ser ut att vara OK. Inte så att jag ramlar av stolen när jag ser den. Gillar att den är tunn med sina 8mm. Men en den blir för stor och skrikig med sina 40mm i diametern. Hade hellre sett att den var på 38 eller får vi hoppas på att de släpper nåt mindre oxå.

Känns lite volvo över den. Stor, stabil och dyr :)
 

ScubaKing

Audemars
Jag tycker den växer på mig nu när jag ser den igen. Kul att dom håller på även om vw-samarbetet var en märklig historia. Priset tycks ju motiveras till viss del av urverken men för mig blev det till någon sorts droppe som fick bägaren att rinna över. Det känns ju som att klockpriserna överlag skenar, eller har det skett någon form av realvärdeförändring i världen som på nåt sätt inte gäller min lön? Jag menar, vad listar en Seamaster nu förtiden tex? Känns som uppochnedvända världen när en Sjöö & Sandström plötsligt blir ouppnåelig för medelklassen. Visst, med mer avancerade urverk stiger priset. Men urverk har ju alltid varit avancerade för sin tid. I det här fallet handlar det förvisso om en ny leverantör av verk.


Kunde inte sagt det bättre själv. All heder till SS, har inget emot klockan eller dem överlag. Glad det finns ett Svenskt märke och att folk har råd att köpa dem. Det jag klagar på är priset och att man väljer att lägga sig i samma prisklass som tex Patek. 62 lax är för väldigt många två hela månadslöner, detta för en stål variant med köpt urverk. Men detta gäller ju endast MIG som person. Och jag klagar ALLTID på priserna på nya armbandsur i den högre klassen som jag precis som ovan postare tycker överlag skenar utan närmare förklaring. Det enda som INTE skenar iväg är min lön, fan jag får vara glad om jag har råd med en billig Seiko om några år om det ska fortsätta så här..... :grumpy:
 
Topp