• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjöö Sandström Utc Orc (VW)

Cristian

Rolex
2-Faktor
God morgon,

För att vara säker på hur Sjöö Sandström ser på saken så ringde jag dit precis.
Fick prata med deras produktionschef Niklas som meddelade mig att det är endast personen med namnet på certifikatet som har rätt till garanti. Dvs att om jag köper ett begagnat ex så är min rätt till garantin förverkad. Jag frågade om det inte var så att eftersom det är en kommersiell produkt satt i omsättning, (Mekmek, det var en så fin formulering så jag stal den ordagrant :)), så borde garantin följa med på samma sätt som om man ger bort en julklapp. Hans svar var att det är så de har gjort, men att han samtidigt inte vet vad lagen egentligen säger vilket man ju minst sagt måste säga är ett märkligt ställningstagande.

Han sa också att detta var ett sätt för dem att försöka stoppa försäljningen på Blocket som om jag förstod det rätt inte var ett forum de ville förknippas med. Man kan misstänka att det är efter att de sett att andrahandsvärdet på klockan rasat och att det skadar deras varumärke.

Avslutningsvis så öppnade han ändå för att om det är ett produktionsfel på klockan så borde de väl kunna lösa det i alla fall men på en rakt ställd fråga om jag kan vara 100% säker på att kunna hänvisa till garantin vid produktionsfel kunde han inte säga ja, utan det var något svävande.

Edit:stavning och meningsuppbyggnad


Se till att namnfältet på certifikatet är tomt när du köper på blocket så är väl saken biff?
 

carlanton

Audemars
Garanti är väl ett frivilligt åtagande där utfärdandeparten dikterar villkoren som han vill? Fel i varan enligt köpL är något annat och gäller bara mellan avtalsparterna, i det här fallet blocketsäljaren och köparen.

Har 1.5 år kvar till jur. kand och konsumenträtt var väl inget vi ägnade oss åt särskilt mycket, så jag kan ha fel.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Oavsett, så är jag rätt säker på att Sjöö Sandström både är musikaliska och har ett intresse av att folk med klockor från SS är nöjda med sina klockor. Tror nog att eventuella problem blir lösta om de skulle uppstå, vare sig man kör folkvagn eller ej. :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tror också att SoS löser det. Dom borde veta att en produktgarntil kommer dom inte undan. Lycka till med dinkorna :)


Skickas från min iPhone
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Garanti är väl ett frivilligt åtagande där utfärdandeparten dikterar villkoren som han vill? Fel i varan enligt köpL är något annat och gäller bara mellan avtalsparterna, i det här fallet blocketsäljaren och köparen.

Har 1.5 år kvar till jur. kand och konsumenträtt var väl inget vi ägnade oss åt särskilt mycket, så jag kan ha fel.
Har för mig att produktgaranti är reglerat i KonsumentköpL, inte allmänna KöpL. Om jag minns rätt :)


Skickas från min iPhone
 

carlanton

Audemars
Har för mig att produktgaranti är reglerat i KonsumentköpL, inte allmänna KöpL. Om jag minns rätt :)


Skickas från min iPhone

Men kköpl är ju inte tillämplig eftersom att det handlar om ett köp mellan två privatpersoner. Vad SS (eller egentligen VW) har för avtal med köpare 1 är ju inte relevant OM garantin inte enligt praxis (vilket är möjligt, har som sagt ingen koll på om konsumentförhållandet kan uttökas till ny ägare) är knuten till produkten och inte avtalet.
 

par

Patek
2-Faktor
Han sa också att detta var ett sätt för dem att försöka stoppa försäljningen på Blocket som om jag förstod det rätt inte var ett forum de ville förknippas med. Man kan misstänka att det är efter att de sett att andrahandsvärdet på klockan rasat och att det skadar deras varumärke

men allvarligt, vad fan trodde dom. De har ju testat samma sak tidigare och då hände exakt samma sak.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Men kköpl är ju inte tillämplig eftersom att det handlar om ett köp mellan två privatpersoner. Vad SS (eller egentligen VW) har för avtal med köpare 1 är ju inte relevant OM garantin inte enligt praxis (vilket är möjligt, har som sagt ingen koll på om konsumentförhållandet kan uttökas till ny ägare) är knuten till produkten och inte avtalet.
Skulle vara kul att reda ut det här. Jag är som sagt inte helt hundra, när det är så speciella omständigheter. Först att det är en gåva i samband med köp av en annan produkt (ska inte spela någon roll, tror inte man kan undslippa garantiansvar för det), sedan att gåvan säljs mellan två privatpersoner. Jag har inte tittat på köplagarna på 20 år, jag arbetar som försäkringsjurist. Kan du knte kolla lite med dina kursare? Om du har 1,5 år kvar har du ju läst hela C rätten, är du på process eller fastighetsrätt nu?
 

nemour

Omega
Väcker liv i denna tråden då jag kommit över en helt oanvänd UTC ORC Volkswagen version. Skulle behöva lite råd om prisbild då den ska säljas. Tror ni 8k fortfarande är rimligt eller har prisbilden kanske förändrats?
E1962529-EFF6-4F61-B158-087FDC6A0785.jpeg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Väcker liv i denna tråden då jag kommit över en helt oanvänd UTC ORC Volkswagen version. Skulle behöva lite råd om prisbild då den ska säljas. Tror ni 8k fortfarande är rimligt eller har prisbilden kanske förändrats?
E1962529-EFF6-4F61-B158-087FDC6A0785.jpeg
Det var en redig bump det där :woot:
Jag gav nyligen ca 8k för min vw i ett väldigt fint men inte oanvänt skick.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Väcker liv i denna tråden då jag kommit över en helt oanvänd UTC ORC Volkswagen version. Skulle behöva lite råd om prisbild då den ska säljas. Tror ni 8k fortfarande är rimligt eller har prisbilden kanske förändrats?
E1962529-EFF6-4F61-B158-087FDC6A0785.jpeg
8-9 skulle jag säga som sägs ovan men närmare 9 om helt oanvänd :)
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Väcker liv i denna tråden då jag kommit över en helt oanvänd UTC ORC Volkswagen version. Skulle behöva lite råd om prisbild då den ska säljas. Tror ni 8k fortfarande är rimligt eller har prisbilden kanske förändrats?
E1962529-EFF6-4F61-B158-087FDC6A0785.jpeg
Instämmer med herrarna ovan (som jag dessutom tror äger/ägt min gamla ORC).

Den jag hade köptes oanvänd för 9,5k :)
 

SKX009

Omega
Tjena!

Vad är status för Sjöö Sandström UTC ORC år 2022? Sellpy har en ute för försäljning just nu till 6260 SEK. Svårt att avgöra skicket med tanke på de otydliga bilderna och den mer eller mindre obefintliga beskrivningen.

UTC ORC No. 1253 verkar det stå på bakboetten. Är denna en av originalklockorna från 2001 eller är det en gratisversion från Volkswagen?

Länk till annonsen: https://www.sellpy.se/item/JWe2ZjuuG2/sjoo-sandstrom-armbandsur-lank-silverfargad

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • SS OU.JPG
    SS OU.JPG
    47.7 KB · Visningar: 8

SKX009

Omega
Tjena!

Vad är status för Sjöö Sandström UTC ORC år 2022? Sellpy har en ute för försäljning just nu till 6260 SEK. Svårt att avgöra skicket med tanke på de otydliga bilderna och den mer eller mindre obefintliga beskrivningen.

UTC ORC No. 1253 verkar det stå på bakboetten. Är denna en av originalklockorna från 2001 eller är det en gratisversion från Volkswagen?

Länk till annonsen: https://www.sellpy.se/item/JWe2ZjuuG2/sjoo-sandstrom-armbandsur-lank-silverfargad

Tack på förhand!
Nu är den redan såld. Måste ha varit lite av ett kap då, på den prisnivån.
 
Topp