• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjöö Sandström x Rolex Explorer II

Roffe

Panerai
2-Faktor
Godmorgon. Har en fråga till all forumkamrater!

Så fort jag såg SS nya gmt tänkte jag direkt på äldre versionen av expII. Är det bara jag eller är dem väldigt lika?

image.jpeg
image.jpeg
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor

Mauritz

Rolex
Är inte dessa rätt lik också?
Oavsett grymt fina är alla tre.

ExpII o Steinhart(en) är lika i allafall....
11111.JPG
 

joF

Panerai
Vad tycker ni är lika? Man måste ju kika på detaljnivå när det kommer till klockor och inte bara övergripande. Då skulle man kunna säga att en Volvo är lik en Saab för att de har fyra hjul , fyra dörrar, samma färg med mera.
Håller med fullständigt. Klockorna är lika eftersom båda är klockor:) i övrigt finns det inte mycket lika.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Som att säga att alla dykarklockor är lika.. Nej, de är inte lika. Mesta detaljer skiljer ju till och med...
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klämde på den nya SS'n igår. Om den är likt något så är det betydligt mer inspiration från exempelvis Glycine Airman. Håller inte alls med om att den skulle vara särskilt lik en äldre Explorer. Men absolut, vill man att den ska vara lik så kan man ju få det till det. Lite som att BMW 5-serie ser ut som en KIA. ;)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Klämde på den nya SS'n igår. Om den är likt något så är det betydligt mer inspiration från exempelvis Glycine Airman. Håller inte alls med om att den skulle vara särskilt lik en äldre Explorer. Men absolut, vill man att den ska vara lik så kan man ju få det till det. Lite som att BMW 5-serie ser ut som en KIA. ;)

Nu ska vi inte gå över gränsen här....
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Det känns tusan som om Sjöö Sandström har snott idén att göra klockor i stål rakt av från Rolex? Skämt åsido, visst är det båda GMT klockor med 24h markering i vridring av stål och sådana kommer väl alltid att uppvisa ett släktskap. Men när man börjar titta på detaljerna så skiljer den ju sig på nästan varje punkt.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Själva visningen på 24-timmarsringen är lite lika i design, annars inte så...
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Vill bara förtydliga att jag inte menade att dem har gjort en hommage, gillar SS nya klocka så inget sådant jag menar. Tyckte bara dem var lika. Folk verkar ha tagit illa upp och gjort orimliga jämförelser.. :)
 
Topp