• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Sjöö Sandström + Skultuna.
IMG_2231.JPG
 

Bryngel

Breitling
2-Faktor
Efter många års trånande efter en Chronolink så lyckades undertecknad idag bärga ett vasst exemplar med svart tavla och silvrig subsekund på länk. Ber om ursäkt för den kassa mobilbilden men nöden har ingen lag!

Nu skulle jag dock behöva ställa en fråga till expertpanelen här. Jag lyckas nämligen inte få igång alarmet på klockan och blir lite orolig att det ska vara nåt strul. Jag har ställt in aktuell tid på Local time och önskad alarmtid på Alarm time och sen satt alarmet på On. När tiden sen är kommen så hörs dock ingenting. Är det någon som varit med om nåt liknande eller det kanske någon som kan lugna en vilsen själ med att det nog är 'skit bakom spakarna' och inte skit i urverket som är orsaken?
20170115_170240.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Efter många års trånande efter en Chronolink så lyckades undertecknad idag bärga ett vasst exemplar med svart tavla och silvrig subsekund på länk. Ber om ursäkt för den kassa mobilbilden men nöden har ingen lag!

Nu skulle jag dock behöva ställa en fråga till expertpanelen här. Jag lyckas nämligen inte få igång alarmet på klockan och blir lite orolig att det ska vara nåt strul. Jag har ställt in aktuell tid på Local time och önskad alarmtid på Alarm time och sen satt alarmet på On. När tiden sen är kommen så hörs dock ingenting. Är det någon som varit med om nåt liknande eller det kanske någon som kan lugna en vilsen själ med att det nog är 'skit bakom spakarna' och inte skit i urverket som är orsaken?
20170115_170240.jpg

Stort grattis och välkommen i gemenskapen :)

Du gör helt rätt. När du har ställt larmet och tryckt på on, ser du en liten prick i mitten längst till vänster?
 

Bryngel

Breitling
2-Faktor
Stort grattis och välkommen i gemenskapen :)

Du gör helt rätt. När du har ställt larmet och tryckt på on, ser du en liten prick i mitten längst till vänster?
Tack för hjälpen! Japp, det dyker upp en liten prick även när den visar aktuell tid på 'startmenyn'.
Det var ju lite oroväckande att det inte berodde på min okunskap. Någon som har haft liknande problem någon gång?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tack för hjälpen! Japp, det dyker upp en liten prick även när den visar aktuell tid på 'startmenyn'.
Det var ju lite oroväckande att det inte berodde på min okunskap. Någon som har haft liknande problem någon gång?

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men om du bor i Stockholm så tycker jag att du ska ringa Sjöö Sandström själva. Ligger på Ringvägen och de kan säkert hjälpa dig.

EDIT: Har du köpt klockan av privatperson eller handlare? Och har du ställt frågan till den du köpte av om det har fungerat tidigare? I och för sig inte säkert att personen/handlaren har märkt av om det nu inte har fungerat. Det var första gången nu som jag provade larmet och jag har haft min klocka i ett par år :)
 

Bryngel

Breitling
2-Faktor
Kan tyvärr inte hjälpa dig, men om du bor i Stockholm så tycker jag att du ska ringa Sjöö Sandström själva. Ligger på Ringvägen och de kan säkert hjälpa dig.

EDIT: Har du köpt klockan av privatperson eller handlare? Och har du ställt frågan till den du köpte av om det har fungerat tidigare? I och för sig inte säkert att personen/handlaren har märkt av om det nu inte har fungerat. Det var första gången nu som jag provade larmet och jag har haft min klocka i ett par år :)
Haha, ja man kan ju tycka att Alarmfunktionen är lite overkill när man har telefonen med sig men min smyg-neurotiska sida vill alltid jobba med dubbla alarm...

Jag köpte den privat av en person som aldrig hade testat larmet. Det får bli en signal till SS och höra vad de tror. Bor som tur är rätt nära Söder så det blir nog ett besök.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Fick titta på slimjim's Chrinolink i går. Den var otroligt fin och välbevarad. Hade tydligen legat i kasaskåpet mesta delen av sitt liv.
Intressant är att det är ett tidigt exemplar, nr 319 och manuella urverket saknar helt gravyr.
IMG_0158.JPG

IMG_0159.JPG

IMG_0161.JPG

Superfin, men visst har tavlan blivit utbytt? Har inte de tidiga ett smalare typsnitt på siffrorna plus att det inte är några siffermarkeringar på subsekunden?

EDIT: Plus att de tidiga visarna är smalare. Kan ju vara så iofs att nr 319 kom efter att man ändrade på den ursprungliga tavlan. @slimjim , kan du kasta lite ljus i mitt mörker? :)
 
Senast ändrad:

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Superfin, men visst har tavlan blivit utbytt? Har inte de tidiga ett smalare typsnitt på siffrorna plus att det inte är några siffermarkeringar på subsekunden?

EDIT: Plus att de tidiga visarna är smalare. Kan ju vara så iofs att nr 319 kom efter att man ändrade på den ursprungliga tavlan. @slimjim , kan du kasta lite ljus i mitt mörker? :)
Stämmer har bytt tavla och visare. Skall se ut som nedan egentligen. (Har dock självklart kvar såväl visare som tavla).
IMG_0167.JPG
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag undrar egentligen hur man tänkte när baklocket designades. Jag har hört att upphöjningen är för att alarmet ska få mer resonans, men det verkar ju en smula långsökt :) Det bygger ju ett par millimeter på höjden, egentligen helt i onödan och bandhornen har ingen direktkontakt med handleden så det borde gå att byta ut mot ett plant baklock. Hm, kanske ska höra efter med S&S om det är görbart :)

IMG_20170115_210502.jpg
IMG_20170115_210701.jpg
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Jag undrar egentligen hur man tänkte när baklocket designades. Jag har hört att upphöjningen är för att alarmet ska få mer resonans, men det verkar ju en smula långsökt :) Det bygger ju ett par millimeter på höjden, egentligen helt i onödan och bandhornen har ingen direktkontakt med handleden så det borde gå att byta ut mot ett plant baklock. Hm, kanske ska höra efter med S&S om det är görbart :)

IMG_20170115_210502.jpg
IMG_20170115_210701.jpg
Långsökt eller inte så är det nog motivet. Bakgrunden är visst densamma för den märkliga jetmotorutformningen av några Breitlingsboettbaksidor, tex gamla B1'an.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Långsökt eller inte så är det nog motivet. Bakgrunden är visst densamma för den märkliga jetmotorutformningen av några Breitlingsboettbaksidor, tex gamla B1'an.

Du har helt rätt. Hittade den här texten och bilden i en recension:

Shows a close up of the echo chamber making up the back of the B-1 which enables it to have such a loud alarm.

b-1.close-back.jpg


Jag använder ju aldrig larmet så det skulle ändå vara roligt att se vad de säger om att byta mot ett helt slätt baklock. Frågan är ju fri i alla fall :)
 
  • Like
Reactions: TiE

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Lunchträff med en kompis som har en piece unique på armen :) Vadå tänker ni, UTC Orc finns det ju mängder av?

Stämmer bra...men inga graverade med KSSS och tilldelad för totalvinsten i ÅF Offshore Race, eller Gotland Runt som det hette tidigare. Sjöö Sandström är ju numera officiell tidtagare i racet och klockan delades ut efter totalvinsten -15. Lite konstigt bara att han inte har 2st då han även vann totalen -16, vet inte varför S&S snålade till det.

IMG_20170118_121330.jpg
IMG_20170118_131250.jpg
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Lunchträff med en kompis som har en piece unique på armen :) Vadå tänker ni, UTC Orc finns det ju mängder av?

Stämmer bra...men inga graverade med KSSS och tilldelad för totalvinsten i ÅF Offshore Race, eller Gotland Runt som det hette tidigare. Sjöö Sandström är ju numera officiell tidtagare i racet och klockan delades ut efter totalvinsten -15. Lite konstigt bara att han inte har 2st då han även vann totalen -16, vet inte varför S&S snålade till det.

IMG_20170118_121330.jpg
IMG_20170118_131250.jpg

Han får väl rista in ett jack för varje vinst? Ser inte problemet.
 

mega

Rolex
Första gången jag kände på SS och blev riktigt positivt överraskad. Mångah av deras klockor gör sig inte alls på bild, men i verkligheten, wow!
Mycket nya favoriter, bland annat UTC Extreme och Royal Steel Chronograph, men även den sportdressiga Royal capital. Skydivern är en gammal favorit som
jag alltid undrat över. Stål/gummi kombon är en riktig dräpare. Frågan är om det inte blev en liten beställning rentav :rolleyes:
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det var bättre förr, tavla i spektrolit. Ligger på annons, se nedan. Vem klipper den först?

http://www.sefina.se/sefina-shop/damur-sjoo-sandstrom-spectrolite/

Spektrolit är en riktigt effektfull sten för er som inte stött på en tidigare.

Synd att det är en så dålig bild. För ett otränat öga ser ju tavlan mer smutsig/skadad ut än att ha en metallic-effekt.
Om man utgår från bilden med stenarna så måste det ju ha varit en hyfsat stor individuell skillnad mellan tavlorna och den borde verkligen komma till sin rätt i solljus likt pärlemortavlorna. Undrar när den är tillverkad?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Synd att det är en så dålig bild. För ett otränat öga ser ju tavlan mer smutsig/skadad ut än att ha en metallic-effekt.
Om man utgår från bilden med stenarna så måste det ju ha varit en hyfsat stor individuell skillnad mellan tavlorna och den borde verkligen komma till sin rätt i solljus likt pärlemortavlorna. Undrar när den är tillverkad?
Enligt Kaplans runt 98.
 
Topp