• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Förbaskat kul att bära svenskt på handleden. Utplockad idag så får hänga i Sjöö Sandströmtråden hädanefter:)
20170121_151409.jpg
Stiligt :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hur upplever ni länkarna på era klockor? Tycker min börjat rassla och låta rätt så mycket:oops:.ser ut som att mitten bitarna kan röra sig i sidled..ingen annan som vart med om liknande?slänger med en bild på snyggingen med
image.jpg

Min känns väldigt stabil både i länk och lås. Jag brukar ha min ganska tight så jag antar att det gör slitaget mindre än om man gillar att ha länken lite lösare.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor

Riktigt snyggt med logotypen i låset. Det ser ut som att det har bivit bulligare länkbitar också förutom att mittdelen nu har lika långa länkbitar som ytterdelarna. Vet inte riktgt vad jag tycker om det men utan att ha sett det live så känns det något mindre elegant, och jag får Oris Aquis-vibbar på looken vilket för mig är tool.

Kanske svårt...men går det att jämföra känslan i kvalité mellan de båda?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nu är jag med i gemskapen igen.
IMG_5343.JPG

Kalasbra...stort grattis :) Var det självklart med just den tavlan? Kommer du bara ha den på läder, eller kanske försöka matcha med ett snyggt gummi? Jag tror fortfarande aldrig att jag har sett den på gummi, och sannolikheten att S&S kommer att släppa ett är väl tyvärr relativt små. Skulle hur som helst vara roligt att se kombon.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Riktigt snyggt med logotypen i låset. Det ser ut som att det har bivit bulligare länkbitar också förutom att mittdelen nu har lika långa länkbitar som ytterdelarna. Vet inte riktgt vad jag tycker om det men utan att ha sett det live så känns det något mindre elegant, och jag får Oris Aquis-vibbar på looken vilket för mig är tool.

Kanske svårt...men går det att jämföra känslan i kvalité mellan de båda?
Nya länken är så mycket bättre. Tycker den ger ett mer arbetat intryck. De största bristerna med den äldre (jämför med en länk till en Cronolink) är att den är för tjock och klumpig (då den är jämnbred). Har fixat så länken till min Royal steel 36mm nu sitter på min Cronolink. Blev kalas.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nya länken är så mycket bättre. Tycker den ger ett mer arbetat intryck. De största bristerna med den äldre (jämför med en länk till en Cronolink) är att den är för tjock och klumpig (då den är jämnbred). Har fixat så länken till min Royal steel 36mm nu sitter på min Cronolink. Blev kalas.

Kul...antar at det är närbilden som gör att intrycket blir att den är tjockare än den gamla länken.
Du får gärna lägga upp bild på Chronolinken med nya länken, det skulle vara roligt att se om klockan skiftar i helhetsintryck.

Jäkligt skumt förresten att Sjöö Sandström på en rak fråga om den nya länken passade på Chronolinken svarade nej.
(Alltså jag misstror dig inte utan tycker att det är lite dåligt av S&S att inte ha koll)
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Kalasbra...stort grattis :) Var det självklart med just den tavlan? Kommer du bara ha den på läder, eller kanske försöka matcha med ett snyggt gummi? Jag tror fortfarande aldrig att jag har sett den på gummi, och sannolikheten att S&S kommer att släppa ett är väl tyvärr relativt små. Skulle hur som helst vara roligt att se kombon.
Avsolut ingen självklarhet eftersom jag letade begagnat men det är den tavlan jag gillar bäst. Gummi hade jag inte tänkt på med det tror jag blir bra, samma dag som vi byter till sommartid. @rogart-63 har köpt rockaskinn som var tänkt till förra klockan men det blir snyggt till denna också. Återkommer bilder och ska se vad jag hittar för gummi. Har du några förslag?
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Kul...antar at det är närbilden som gör att intrycket blir att den är tjockare än den gamla länken.
Du får gärna lägga upp bild på Chronolinken med nya länken, det skulle vara roligt att se om klockan skiftar i helhetsintryck.

Jäkligt skumt förresten att Sjöö Sandström på en rak fråga om den nya länken passade på Chronolinken svarade nej.
(Alltså jag misstror dig inte utan tycker att det är lite dåligt av S&S att inte ha koll)
Man får pilla lite och byta sista biten före ändbiten.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Avsolut ingen självklarhet eftersom jag letade begagnat men det är den tavlan jag gillar bäst. Gummi hade jag inte tänkt på med det tror jag blir bra, samma dag som vi byter till sommartid. @rogart-63 har köpt rockaskinn som var tänkt till förra klockan men det blir snyggt till denna också. Återkommer bilder och ska se vad jag hittar för gummi. Har du några förslag?

Tyvärr har jag ingen aning vad som kan tänkas passa. Är det ingen av Royal Capital-ägarna här på forumet som har haft den på gummi?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Avsolut ingen självklarhet eftersom jag letade begagnat men det är den tavlan jag gillar bäst. Gummi hade jag inte tänkt på med det tror jag blir bra, samma dag som vi byter till sommartid. @rogart-63 har köpt rockaskinn som var tänkt till förra klockan men det blir snyggt till denna också. Återkommer bilder och ska se vad jag hittar för gummi. Har du några förslag?

Hur är viklåset förresten? Som jag minns det när jag har tittat på det är det riktigt, riktigt bra och att det var microjustering som var enkel att mixtra med.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Hur är viklåset förresten? Som jag minns det när jag har tittat på det är det riktigt, riktigt bra och att det var microjustering som var enkel att mixtra med.
microjustering och riktgt stabilt, riktgt just och original bandet är också en riktig höjdare! det enda som jag stör mig (lite) på är att SS kör så breda spännen, gillar Rolex 16 mm.
men deras nya länk är väl lite mer avsmalnande?
 

JohanHLM

Rolex
IMG_1608.PNG
Är det någon som har en Sjöö Sandström serie 1 Automatic från 93 i gömmorna som är intresserade av att sälja. Försöker hitta en årsklocka :)
Eller vet var man kan hitta en?
Har en serie 1 men dock utan cert så jag kan inte svära på vilket årtal den är från.
Får inte så mycket handledstid så den kan eventuellt vandra vidare till någon som skulle uppskatta den mer.
Lägg ett PM om du är sugen!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
microjustering och riktgt stabilt, riktgt just och original bandet är också en riktig höjdare! det enda som jag stör mig (lite) på är att SS kör så breda spännen, gillar Rolex 16 mm.
men deras nya länk är väl lite mer avsmalnande?

Var inne på att köpa Royal Capitals spänne till Chronolinken, men det var vansinnigt dyrt att köpa separat. Om jag inte minns fel kostade band plus lås ca 8´.
Jag var så van med raka länkar efter Chronolinken och min Sinn U1 att jag tyckte att avsmalnande länkar inte var lika snyggt. Men efter att jag fick hem min Sinn 144st som har just avsmalnande länk har jag svängt och skulle uppskatta det på Chronolinken också. Jag kanske får göra en mod a´la @Molle :)
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
@Molle visst ska väl viklåset sitta på tovans sida?dvs flärpen pekandes mot 12 (utåt)? jag tror den sitter upp och ner..?

Edit: vände på bandet. Nu känns det rätt!
 
Senast ändrad:

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
@Molle visst ska väl viklåset sitta på tovans sida?dvs flärpen pekandes mot 12 (utåt)? jag tror den sitter upp och ner..?

Edit: vände på bandet. Nu känns det rätt!
Som på så många andra klockor med viklås så kommer bandet monterat så flärpen sticker ut kl.6. Helt fel i min värld så jag byter alltid. Enda problemet är ju att texten (om sådan finns) på låset blir uppochner. Dock ett mycket mindre problem än flärp kl 6. :)
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Som på så många andra klockor med viklås så kommer bandet monterat så flärpen sticker ut kl.6. Helt fel i min värld så jag byter alltid. Enda problemet är ju att texten (om sådan finns) på låset blir uppochner. Dock ett mycket mindre problem än flärp kl 6. :)
Ja du har rätt... texten blir upp och ner... hur tänker man om det... även om texten är upp och ner så känns det här rätt :happyhappy: tack för hjälpen
 
Topp