• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hawk100

Rolex
IMG_0260.JPG
Jag får tyvärr medge att jag inte är så förtjust i runda datumfönster, egentligen är datum ingen nödvändighet överhuvudtaget för att jag ska bli nöjd.
Har börjat känna lite sug efter Royal Steel Chronograph med den bästa tavlan i tre grå nyanser på sub-dialsen och i en perfekt värld skulle den vara datumlös.

Original:

fullsizeoutput_ad9.jpeg


Retuscherad:

fullsizeoutput_adb.jpeg
Du som trålar nätet efter tavlor till Chronolinken, har du stött på denna att köpa som lös tavla? Börjar bli dags att serva min RS Chrono och då kanske ett tavelbyte inte vore fel....
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Så...då har det trillat in några roliga Sjöö Sandström-prylar :)

Tavla nr.11 säkrad :) En aldrig monterad Swedish Blonde, dvs vit tavla med vit sub-sekund.

fullsizeoutput_b1f.jpeg


Sen ett lagom patinerad travelcase. Jag har aldrig varit med om att en klocka varit så inbäddad som i den här modellen, se bild 3.

fullsizeoutput_b20.jpeg
fullsizeoutput_b21.jpeg
IMG_20170323_215258.jpg


Sist men inte minst ett läderfat i mörkblått skinn som slutade tillverkas för rätt många år sedan. Går att använda som karamellskål :)

fullsizeoutput_b22.jpeg
fullsizeoutput_b24.jpeg
fullsizeoutput_b25.jpeg


Tyvärr @Hawk100 så lyckades jag inte med att hitta någon RSC-tavla :(
 

Hawk100

Rolex
Så...då har det trillat in några roliga Sjöö Sandström-prylar :)

Tavla nr.11 säkrad :) En aldrig monterad Swedish Blonde, dvs vit tavla med vit sub-sekund.

fullsizeoutput_b1f.jpeg


Sen ett lagom patinerad travelcase. Jag har aldrig varit med om att en klocka varit så inbäddad som i den här modellen, se bild 3.

fullsizeoutput_b20.jpeg
fullsizeoutput_b21.jpeg
IMG_20170323_215258.jpg


Sist men inte minst ett läderfat i mörkblått skinn som slutade tillverkas för rätt många år sedan. Går att använda som karamellskål :)

fullsizeoutput_b22.jpeg
fullsizeoutput_b24.jpeg
fullsizeoutput_b25.jpeg


Tyvärr @Hawk100 så lyckades jag inte med att hitta någon RSC-tavla :(
Tack ändå för försöket!!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
@Clark Kent det börjar ringa lite varningsklockor... dock så tycker jag att varningsklockorna ringer en vacker sång :)
Hur många tavlor finns det?

Haha...ja, det föreligger nog risk för ett uns av besatthet i att leta tavlor :)

Jag har 11st nu: vit, vit med vit subsekund (såldes med Swedish Blonde), silver, svart, orange (finns även med en annan nyans av orange något ljusare än min), mörkblå (som i "folkmun" kallas Royal Blue då vår kära konung har ett sådant ex), ljusblå, isblå med isblå sub-sekund, koppar, rosa och gul.

De jag vet om och har sett live eller på bild är: röd, brun, grå, svart med svart sub-sekund (såldes med Swedish Night)

Tavlor jag bara har hört talas om: carbon, specialtavla som är tillverkad till Svenska Fotbollsförbundet och som gavs ut till landslagsspelare på herrsidan när de passerat 50 landskamper, är osäker på hur den ser ut men har ett svagt minnen att jag fått berättat för mig att tavlan täcks av många små versioner av SVFF:s logotyp.

Sen finns det ett antal med diamantinfattade index, bland annat svart och rosa.

Men om det finns andra i tråden som har info om fler tavlor så fyll gärna på. Det skulle vara kul att ha en komplett lista på samtliga tavlor som någonsin har tillverkats.
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Väääldigt skum fråga i en Sjöö Sandström tråd ;) men ingen som tröttat på sin Skydiver och sugen på att sälja...tveka inte,skicka PM
 

M3a

Cartier
2-Faktor
En snabb fråga. Köpte en S&S UTC Skydiver och skulle nu behöva ställa om tiden. Hur gör jag? Har manual inlåst på annat ställe så kan inte kika i den.
 

P-F

Breitling
Hej. är relativt nu o klockvärlden... funderar på att köpa mig en Royal steel classic 36mm. det jag funderar över är hur känns den på armen.
aldrig ägt eller burit en klocka på 36mm, bärs den stort eller hur känns den?
tack på förhand.
 

Mr Chance

Kalmar
Hej. är relativt nu o klockvärlden... funderar på att köpa mig en Royal steel classic 36mm. det jag funderar över är hur känns den på armen.
aldrig ägt eller burit en klocka på 36mm, bärs den stort eller hur känns den?
tack på förhand.
Beror ju på många saker, exempelvis dina handleder, ljus el mörk tavla etc. Bäst är ju att prova men det är ytterst få som inte kan ha 36 mm. :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hej. är relativt nu o klockvärlden... funderar på att köpa mig en Royal steel classic 36mm. det jag funderar över är hur känns den på armen.
aldrig ägt eller burit en klocka på 36mm, bärs den stort eller hur känns den?
tack på förhand.

Kul att du funderar på en Royal Steel 36mm, det är en riktigt trevlig klocka. Håller med @Mr Chance att den absoluta majoriteten kan bära 36mm. Du kan ju titta på bilderna i den här tråden där TS har en 34mm klocka så tror jag att du blir lugnad, speciellt om du nu har smala handleder.

https://klocksnack.se/threads/Är-jag-för-stor-för-min-rolex-hur-upplever-du-det.70413/

@Krostiffer som också har en RS36 har tipsat här i tråden att det snart kommer nya tavlor också, så då kommer det finnas svart, pärlemo, champagne och rosa att välja mellan. Lycka till med valet :)
 

Veratio

Cartier
Ställde om min Skydiver imorse, aldrig ställt den tidigare, inte använt en enda funktion faktiskt sedan jag köpte den. Det var sjukt enkelt och bästa sättet att lära sig en klocka, pilla på lite bara! Om jag inte minns helt fel går man på T1 (tidszon ett), håller in nedre knappen så saker och ting börjar blinka, ändrar det som ska ändras med nedre knappen samt att man kan dra sekunderna med kronan, så det var kanonlätt att få den att gå på sekunden. Bra att veta till nästa gång man måste pilla på den!
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Alla Skydivare verkar vara ute på uppdrag idag tyvärr. Kanske en tanke på @Sjöö Sandström att ha manualen som PDF på hemsidan om man blir rådvill och inte är hemma eller har sin manual till hands?

Inte alla! Men de stackarna som hamnade hemma har fan ingen aning heller :D
Tryckt på alla knappar och slitit i allt som bör slitas men det var enklare att byta klocka i låda
 

P-F

Breitling
Kul att du funderar på en Royal Steel 36mm, det är en riktigt trevlig klocka. Håller med @Mr Chance att den absoluta majoriteten kan bära 36mm. Du kan ju titta på bilderna i den här tråden där TS har en 34mm klocka så tror jag att du blir lugnad, speciellt om du nu har smala handleder.

https://klocksnack.se/threads/Är-jag-för-stor-för-min-rolex-hur-upplever-du-det.70413/

@Krostiffer som också har en RS36 har tipsat här i tråden att det snart kommer nya tavlor också, så då kommer det finnas svart, pärlemo, champagne och rosa att välja mellan. Lycka till med valet :)

ja den är läcker. funderade först på en tudor 36mm, vet inte om jag gillar kronan på den. sen så tror jag att jag skulle sakna datum. finns det bilder på champagne?
 

M3a

Cartier
2-Faktor
Ställde om min Skydiver imorse, aldrig ställt den tidigare, inte använt en enda funktion faktiskt sedan jag köpte den. Det var sjukt enkelt och bästa sättet att lära sig en klocka, pilla på lite bara! Om jag inte minns helt fel går man på T1 (tidszon ett), håller in nedre knappen så saker och ting börjar blinka, ändrar det som ska ändras med nedre knappen samt att man kan dra sekunderna med kronan, så det var kanonlätt att få den att gå på sekunden. Bra att veta till nästa gång man måste pilla på den!

Tack så mycket nu är rätt tid inställd! :D
 
Topp