• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

par

Patek
2-Faktor
Lånade bilder. Överst är den första modellen som är limiterad till 100ex. På den nya så är det tjockare index och visare med lume i hela. Men har även ändrat formen på sekundvisaren. Ytterligare så har man tagit bort "automatic" från tavlan. Bandhornen är mer slimmade och jag vet inte om det är återvinning av en tidigare design från en annan modell eller helt nytt.


019900.jpg
RSWT-36mm-black.jpg
Länken är också annorlunda va?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ja, jag har suttit och tittat lite på det och det ser ju onekligen ut som att den är avsmalnande på den nya. @Mekmek skrev att det är samma länk på nya Worldtimern som på den gamla och även Chronolinken så därför blev jag lite osäker. @Sjöö Sandström kanske kan reda ut det åt oss hur det egentligen ligger till?
När jag fick prova en vittavlad ny WT hos AD i Malmö hade den på den icke avsmalnade länken. Dock ska den nya passa till nya WT, sa S&S rep. Så det kan nog förekomma bilder med båda länkarna, kanske.
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
När jag fick prova en vittavlad ny WT hos AD i Malmö hade den på den icke avsmalnade länken. Dock ska den nya passa till nya WT, sa S&S rep. Så det kan nog förekomma bilder med båda länkarna, kanske.
Vad jag förstått det som så passar inte 41mm med den nya länken utan behåller den gamla. Men 36mm kommer ha den avsmalnande. Får kolla med någon från SS angående det om det möjligtvis har ändrats
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vad jag förstått det som så passar inte 41mm med den nya länken utan behåller den gamla. Men 36mm kommer ha den avsmalnande. Får kolla med någon från SS angående det om det möjligtvis har ändrats

Dubbelkollade den bild jag postade i exemplet ovan, och det var mycket riktigt 36mm så därav den avsmalnande länken på bild då.
 

50Famnar

Omega
2-Faktor
Vill dela med mig av denna Tonneau som jag har ärvt av min far. Han hade också ett klockintresse och hade ett tiotal olika klockor men det var denna som var hans lilla ögonsten. Han hade även köpt en silvertavla till denna med blå visare och index, samt 3-4 olika SS-skinnband. Han gick bort för ett tag sedan efter att ha kämpat mot den cancer han drabbats av. Så för mig är denna såklart en keeper, den betyder väldigt mycket för mig.
SjööSandström.JPG
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vill dela med mig av denna Tonneau som jag har ärvt av min far. Han hade också ett klockintresse och hade ett tiotal olika klockor men det var denna som var hans lilla ögonsten. Han hade även köpt en silvertavla till denna med blå visare och index, samt 3-4 olika SS-skinnband. Han gick bort efter att ha kämpat mot den cancer han drabbats av. Så för mig är denna såklart en keeper, den betyder väldigt mycket för mig.
SjööSandström.JPG

Tack för att du delar med dig och jag beklagar verkligen förlusten av din pappa.
Jag gillar verkligen Tonneaun och ser fram mot många fina bilder. Hur många har vi här inne? @TiE och @Hawk100 vet jag har varsin, men hur är det sen?
 

50Famnar

Omega
2-Faktor
Tack för att du delar med dig och jag beklagar verkligen förlusten av din pappa.
Jag gillar verkligen Tonneaun och ser fram mot många fina bilder. Hur många har vi här inne? @TiE och @Hawk100 vet jag har varsin, men hur är det sen?
Tack.
Tycker också om den, har alltid gillat Tonneau (även av andra märken) men aldrig haft någon. Kommer absolut bidra med fler bilder!
Ja det vore kul att se vilka olika varianter på tavlor som finns på forumet. Såg en fin pärlemor tavla på nån pantbank för nåt år sedan.
Förutom formen på denna så är det även den vita tavlan som särskiljer sig från mina andra klockor som alla faktiskt har svarta tavlor.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tack.
Tycker också om den, har alltid gillat Tonneau (även av andra märken) men aldrig haft någon. Kommer absolut bidra med fler bilder!
Ja det vore kul att se vilka olika varianter på tavlor som finns på forumet. Såg en fin pärlemor tavla på nån pantbank för nåt år sedan.
Förutom formen på denna så är det även den vita tavlan som särskiljer sig från mina andra klockor som alla faktiskt har svarta tavlor.

Det låg en svart och en koppartavla hur länge som helst på Pantbanken, men jag såg nu att båda verkar vara sålda. Hm, den svarta knep nog @Hawk100 förresten.
Hur blå är visarna? Typ lackade blått eller blånerade så at de skiftar i färg? Skulle nog kunna bli riktigt fint mot den vita tavlan i sådana fall.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hmm....upptäckte nu att skruvhuvudena på min länk sitter lite hipp som happ. Jag tänker att jag vill ha samtliga skruvar åt samma håll, och då på sidan motsatt från kronan, så att de inte syns om klockan sticker fram under manschetten. Det får bli kvällspyssel helst enkelt.

Hur ser det ut på era länkar och är det något ni stör er på? :)

fullsizeoutput_ba8.jpeg
fullsizeoutput_ba9.jpeg
 

Hawk100

Rolex
Hmm....upptäckte nu att skruvhuvudena på min länk sitter lite hipp som happ. Jag tänker att jag vill ha samtliga skruvar åt samma håll, och då på sidan motsatt från kronan, så att de inte syns om klockan sticker fram under manschetten. Det får bli kvällspyssel helst enkelt.

Hur ser det ut på era länkar och är det något ni stör er på? :)

fullsizeoutput_ba8.jpeg
fullsizeoutput_ba9.jpeg
Men va f...n!!!! Har inte haft en tanke på det förrän nu...... Nu blir det bara till att slänga länken och köpa ett läderarmband istället!!!! ;)
 

50Famnar

Omega
2-Faktor
Det låg en svart och en koppartavla hur länge som helst på Pantbanken, men jag såg nu att båda verkar vara sålda. Hm, den svarta knep nog @Hawk100 förresten.
Hur blå är visarna? Typ lackade blått eller blånerade så at de skiftar i färg? Skulle nog kunna bli riktigt fint mot den vita tavlan i sådana fall.
Koppartavlan hade jag gärna klippt. Men kul för dig @Hawk100 :).
Jag tror faktiskt att dom är blånerade men måste nog kolla på dem igen för jag är inte riktigt säker.
Kan bli riktigt fin till den vita tavlan!
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Vill dela med mig av denna Tonneau som jag har ärvt av min far. Han hade också ett klockintresse och hade ett tiotal olika klockor men det var denna som var hans lilla ögonsten. Han hade även köpt en silvertavla till denna med blå visare och index, samt 3-4 olika SS-skinnband. Han gick bort för ett tag sedan efter att ha kämpat mot den cancer han drabbats av. Så för mig är denna såklart en keeper, den betyder väldigt mycket för mig.
SjööSandström.JPG
Mkt fin, klart du ska behålla den :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Hmm....upptäckte nu att skruvhuvudena på min länk sitter lite hipp som happ. Jag tänker att jag vill ha samtliga skruvar åt samma håll, och då på sidan motsatt från kronan, så att de inte syns om klockan sticker fram under manschetten. Det får bli kvällspyssel helst enkelt.

Hur ser det ut på era länkar och är det något ni stör er på? :)

fullsizeoutput_ba8.jpeg
fullsizeoutput_ba9.jpeg
Hipp somk happ var ordet. Måste genast rättas till :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
https://klocksnack.se/threads/den-första-och-enda-dagens-klocktråd.20/page-3250#post-1846730

Fast han har väl den gamla länken? Samma som på Chronolinken med logotypen när caset. @Pelarn

Eller missförstår jag dig nu kanske?
Nja, vet jag inte men det var den typen av länk som satt på när jag provade nya WT förra veckan. Vad jag ville få fram är att nya WT inte kommer med avsmalnande länk utan med den "gamla" modellen, men att den avsmalnande förmodligen passar till den :)
 

mega

Rolex
Som tur är passade min Sinn-mejsel...så det blir till att vända länkbitar ikväll :)

fullsizeoutput_baa.jpeg
Kom ihåg att låsa skruvarna med något medel. Jag förlängde min Pelagoslänk för ett par månader sedan... Upptäckte häromdagen när jag åkte mc att det låg någonting tungt nere i ärmen. En av skruvarna till länken hade lossnat så hela länken hade öppnat sig och klockan lossnat :eek:. Och jag tycker ändå att jag är noggran med åtdragning.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kom ihåg att låsa skruvarna med något medel. Jag förlängde min Pelagoslänk för ett par månader sedan... Upptäckte häromdagen när jag åkte mc att det låg någonting tungt nere i ärmen. En av skruvarna till länken hade lossnat så hela länken hade öppnat sig och klockan lossnat :eek:. Och jag tycker ändå att jag är noggran med åtdragning.

Ännu ett bra skäl att åka till Ringvägen istället för att försöka sig på att meka själv :) Verkligen tur i oturen att den gick upp medan du åkte hoj...läskigt.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Kom ihåg att låsa skruvarna med något medel. Jag förlängde min Pelagoslänk för ett par månader sedan... Upptäckte häromdagen när jag åkte mc att det låg någonting tungt nere i ärmen. En av skruvarna till länken hade lossnat så hela länken hade öppnat sig och klockan lossnat :eek:. Och jag tycker ändå att jag är noggran med åtdragning.
Urmakarna använder ett silikolim som fäster men ändå går att lossa med bra mejsel. Har sett när dom droppar på lite. Ser ut som snor :wtf: :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Urmakarna använder ett silikolim som fäster men ändå går att lossa med bra mejsel. Har sett när dom droppar på lite. Ser ut som snor :wtf: :)

Jag blev tvungen att krypa in i kassaskåpet och se vad sjutton det är man får med från Sinn i boxen.

Schraubensicherung, mittelfest...medelstark skruvsäkring :) Det skulle ju kunna fungera men känns ändå tryggare att en uris får fixa till det.

fullsizeoutput_bab.jpeg
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jag blev tvungen att krypa in i kassaskåpet och se vad sjutton det är man får med från Sinn i boxen.

Schraubensicherung, mittelfest...medelstark skruvsäkring :) Det skulle ju kunna fungera men känns ändå tryggare att en uris får fixa till det.

fullsizeoutput_bab.jpeg
Mm, dom har nåt pipettliknande att droppa med. Pyttelite, annars kör det fast på riktigt :)
 
Topp