• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sju klassiska klockor enl Nyheter24

Hugii

Audemars
Först en liten varning: Att gilla klockor kan bli en väldigt dyr hobby! Men med det sagt, så kan du vara rätt säker på att få tillbaks din investering (dessutom med en rejäl ränta), om du bara gör rätt köp och behandlar dina små dyrgripar väl.
 

DrDre

Patek
Listan i sig var det inget fel på, sedan kan man lägga till och ta bort någon efter eget tycke men ser ut som en ganska så klassisk lista. Däremot var det inte mycket till artikel.

Tycker det kan vara roligt att se lite av vad inte-så-intresserade-av-klockor-människor tycker. Jag har själv se av de sju listade (saknar Daytonan, men funderar på att köpa en), så det är väl ett tecken på att man har rätt osofistikerad smak. :)

Undrar dock om författaren har sett den IWC han skriver:
"Finare tillfällen kräver en finare klocka, och en "dressare" är precis rätt för det. En riktigt fin i genren är IWC Portuguese – lite nättare, lite mindre och mycket elegantare."



iwc.jpg


Den är ju rejält stor och tjock. Inte ens King-kong skulle benämna den "lite nättare, lite mindre"
 

Weberg

Audemars
Framförallt två saker fick jag lära mig av artikeln från Prisjakt, förlåt, Nyheter24:
Breitling Navitimer har en "vändbar cirkel" najs! Och om jag är är riktigt slarvig är en Reverso klockan för mig! #ingakonstigheter
 

Zingo

Rolex
Jösses, får nån betalt för att skriva en sådan artikel? Vet inte om höjdpunkten var texten om Bratten eller Portugisen...? :hungover:
 
Först en liten varning: Att gilla klockor kan bli en väldigt dyr hobby! Men med det sagt, så kan du vara rätt säker på att få tillbaks din investering (dessutom med en rejäl ränta), om du bara gör rätt köp och behandlar dina små dyrgripar väl.

Fast nja. Förutom några ltd editions och sällsynta stålrollar så är det generellt sett en förlust, dessutom så "glömmer" många bort inflation när de berättar hur sjuuuuuukt bra andrahandsvärde de har på sina klockor.
 

ChumpTime

Panerai
Haha, beskrivningen av Portuguesen...
Fast nja. Förutom några ltd editions och sällsynta stålrollar så är det generellt sett en förlust, dessutom så "glömmer" många bort inflation när de berättar hur sjuuuuuukt bra andrahandsvärde de har på sina klockor.

Jamen alltså eftersom klockan som heter samma sak hos tillverkaren nu (iofs två generationer nyare, men ändå) har gått upp med X% i pris som är Y% högre än inflation så är min gått upp Z kronor i värde sen jag köpte (Eftersom en säg, Datejust 1601 är helt likvärdig med det som Rolex säljer nytt i butik nuförtiden)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast nja. Förutom några ltd editions och sällsynta stålrollar så är det generellt sett en förlust, dessutom så "glömmer" många bort inflation när de berättar hur sjuuuuuukt bra andrahandsvärde de har på sina klockor.
För Sveriges inflation är så bra? Dollarn styr värdet, inte SEK.
 
Jamen alltså eftersom klockan som heter samma sak hos tillverkaren nu (iofs två generationer nyare, men ändå) har gått upp med X% i pris som är Y% högre än inflation så är min gått upp Z kronor i värde sen jag köpte (Eftersom en säg, Datejust 1601 är helt likvärdig med det som Rolex säljer nytt i butik nuförtiden)

Jaha? Jag påstår inte att det på något sätt är omöjligt att göra vinst på en klocka, jag menar att majoriteten av alla klockköp(>99%) kommer att göra en förlust eller i bästa fall få igen inköpspriset efter x antal år.

För Sveriges inflation är så bra? Dollarn styr värdet, inte SEK.

För Sveriges nuvarande inflation är ju representativ för vad den har varit och vad den kommer vara i framtiden?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Seiko gör bra klockor, men är mycket mer rimligt prissatta än lyxklockorna. Bra för dig som värderar funktion och utseende över märke, helt enkelt.

Vet inte om jag håller med till 100% där. Kul att läsa lite ful-journalistik när den är som sämst. Märkligt att det inte finns med ngt som kan sälja via webben i större massor. Typ en schysst g-shock eller ngt.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Har tre av de sju angivna klockorna i samlingen! Tycker nog att Chronomaten kunde varit med lika gärna som Navitimern. Även Santos hade kunnat få vara med i stället för Tank. Även någon modell med Panerai hade inte känns helt fel heller kan jag tycka. För övrigt så fanns det väl inte så jätte mycket över att säga något om listan/artikeln han/N24 tog fram, känns som att personen som framställt det kan lika lite om klockor som jag kan om blöjor, och småbarn.

Skulle säga att boken om sju sorters kakor är mera spännande i min värld, man får dessutom mycket mer ut av den!

Speedmaster.
omegabakboett.jpg
image-jpg.161022


DAYTONA.
img_2923-jpg.400200


SUBMARINER.
dcd99890-f381-433e-9020-bd87d1b6088b_zps447bfac6.jpg


http://www.koket.se/sju-sorters-kakor

sju sortes kakor.JPG
 
Senast ändrad:
Topp