• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skäggvård. Olja, vax och balms. Vad används?

mps

Cartier
Som rubriken säger.
Ni som har skägg, alltså skägg inte hipster"skägg".

Själv så använder jag Mr Bears fulla sortiment.
Vax, olja och mustaschvax.
Är väldigt nöjd över kvalitet, doft och att det är lättanvänt.

Har vi några beskäggade urofiler här och vad använder ni?
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Använder shampo, balsam, fuktkräm och olja från http://www.murdocklondon.com/
Gillar dock inte doften av dem så mycket, känns rätt "skogig". Gillade Mr Bears citrus skäggolja mera. Däremot deras balsam och skäggfuktkrämen kan jag verkligen rekommendera. Det gör skägget väldigt luftigt och blir lättare att kamma/borsta och forma. När det kommer till vax använder jag American Crew Pomade, stabil och luktar underbart tycker jag. Ger dock lite av en wet-look vilket kanske inte alla gillar. Har provat lite olika, men fastnat för denna.
 

SSL

Audemars
Vad är skägg skägg och vad är hipsterskägg? För mig är skägg skägg hipsterskägg. Hsh, sparade fyra månader men rakade av allt i april. Började nu igen i mitten av juli och hoppas ha kvar det till jul, 5 månader. Har produkter från mr bear. Annars bara tjejens schampo i duschen.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Gör det skillnad med oljor och prylar? Sparar just nu och känns som skägget får bli kvar.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Har kört med skogshuggarskägg några gånger men aldrig använt något till. Vatten på morgonen när ansiktet tvättas och schampo vid dusch.
Skäggprodukter tycker jag är som mirakelvatten, packas in väldigt fint men gör ingen skillnad alls.
 

mps

Cartier
Har kört med skogshuggarskägg några gånger men aldrig använt något till. Vatten på morgonen när ansiktet tvättas och schampo vid dusch.
Skäggprodukter tycker jag är som mirakelvatten, packas in väldigt fint men gör ingen skillnad alls.

Jag upplever mitt skägg att vara väldigt yvigt och nästintill statiskt utan olja.
Får då tyngd i det så det lägger sig lite.
Vax får det att se någorlunda civiliserat ut.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Körde skäggolja förr från Mr. Bear. Väldigt torr skäggbotten annars. Ska nog börja låta det växa ut igen snart, blir att införskaffa en ordentlig borste då också.
 
  • Like
Reactions: ZQT

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Vad säger panelen, hur långt måste skägget vara för att man ska ge sig på oljor etc?

Har bara ca 5-6mm o då känns det rätt onödigt
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Klipper mitt skägg på salong var 6:e vecka ungefär (väldigt värt faktiskt) och använder produkter främst pga att skägget annars blir så torrt, samt för att det i naturlig form för mig är lockigt.. Inte så snyggt när det lockar sig och står ut åt alla håll. :)

Har inte hipsters redan gått över till renrakat?
 

almeyero

Panerai
Håller mig till de här grejerna, olja och sånt är överkurs.

IMG_6842.JPG
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Tråden heter ju skäggvård så då borde väl trimmers ingå här?
Jag ska köpa en ny men vill inte betala för skräp.
Vad/vilken använder ni och rekommenderar?
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Jag hade länge en trimmer från Philips (minns inte vad den hette), men kunde inte längre få tag på nya blad/bett till den och de nya kändes plastiga i jämförelse med dem. Samma med alla Remington eller vad de heter. Beställde i somras efter en Moser ProfiLine Li+ Pro och känns som att den kommer vara med väldigt länge. Nya blad finns att köpa, det följde med ett antal kammar som man kan variera klipplängden med. Bara en knapp (on/off) och batteriindikator, inget extra tjafs som kan gå sönder. Tappade den i badkaret häromdan, men den rockar på som förut. Kvalitetskänslan är grym. Den väger dock en del och tar en del plats så jag borde kanske ha gått på minivarianten som de även har.
https://baressoshop.se/products/Moser-ProfiLine-Li%2bPro.html
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Ojoj! Tvåtusen spänn för att ansa lite skägg!
Men det är väl de pengarna man får hosta upp om det ska bli bra. :(
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Finns det någon olja och vax som inte doftar så mycket? Svårt att veta vilket vax man skall köra för att få lite stadga i skägget. Kommer knappast få tid att ta mig in till en barberare för rådfrågning heller...
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
En månad och en dag.
image.jpg

Kul med skäggbild! Blir nog ett redigt skägg om någon månad det där :)

Ansade själv skägget i morse. Tog en bild för att se hur det blev. Tycker det är svårt. Man vill att det skall bli redigt men samtidigt vill man ansa så det inte blir för spretigt. Målet är ett mer köttigt och rejält skägg men ändå ganska välansat. Jobbigt att vänta dock.
20150815_115324.jpg
 

Chattras

Cartier
Jag kör med olja och mustaschvax från Mr Bear. Ibland kör jag det klassiska ungerska mustaschevaxen och ibland plattång för mustaschen.
 

SSL

Audemars
Kul med skäggbild! Blir nog ett redigt skägg om någon månad det där :)

Har lite för långsamt skägg på kinder och mitten av hakan för att det sk räcka med någon månad till, tror jag. Men planen är att spara fram till dec, med antagligen några ansningar.

Ansade själv skägget i morse. Tog en bild för att se hur det blev. Tycker det är svårt. Man vill att det skall bli redigt men samtidigt vill man ansa så det inte blir för spretigt. Målet är ett mer köttigt och rejält skägg men ändå ganska välansat. Jobbigt att vänta dock.
20150815_115324.jpg

Ser bra ut. Om du tycker det är svårt att ansa själv tycker jag att du borde gå till en barberare, t.ex. varannan månad. Skönt som fan att få skägget ompysslat.
 
Topp