• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skäggvård. Olja, vax och balms. Vad används?

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Bild?

Jag behöver också trimma...

Någon måste styra upp "halsen". Men ska låta det gå några veckor till först. Är ungefär 2 mån sparat nu.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Sakta men säkert. ;) Blir hyfsat jämnt iaf. Inga kala fläckar, och det är rätt skönt.

Klipper ni mustaschen med sax? Eller hur gör ni när skägget på överläppen börjar hänga ner över munnen?
Själv har jag inte klippt något alls sedan i somras. Går alltid i valet och kvalet om jag skall kapa mustaschen vid läppen eller inte. Lite drygt att få till den på morgnarna och jobbigt när man äter :) Tycker ändå nog att det är rätt coolt med en maffig mustasch.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Kolla in Beard Baron och Beard Brand på Youtube. Bra tips där! Vänta så länge du kan innan du klipper. När du funderar på att klippa så ge det en vecka att fundera :)

Missade detta tidigare och började kolla på Beard Baron nu. Grymt citat: "When in doubt, grow it out." Jag har således bestämt mig för att a) inte röra mustaschen, och b) vänta ett par veckor till innan jag går till en barberare. =) Men ska boka tid hos någon bra, som får lägga linjerna någon gång i mitten/slutet av feb.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Missade detta tidigare och började kolla på Beard Baron nu. Grymt citat: "When in doubt, grow it out." Jag har således bestämt mig för att a) inte röra mustaschen, och b) vänta ett par veckor till innan jag går till en barberare. =) Men ska boka tid hos någon bra, som får lägga linjerna någon gång i mitten/slutet av feb.
Ja. Riktigt bra klipp. Jobbigare än man tror att spara skägg :)
 

joF

Panerai
Fan vad härligt med en skäggtråd! :) Har haft mer eller mindre skägg i två år nu och kan ej tänka mig att raka av det!

Lite ironiskt när man har rakknivar/rakborstar värda alldeles för mycket pengar...

Jag kör alltid jojobaolja i både skägg och hår. Skägget får en väldigt fin glans, blir mjukt och känns grymt. Rekommenderas!

Dessutom har jag slutat trimma skägget med trimmer, dels för att kammarna ej räcker till i längd och dels för att det är mycket lättare att frisera det till rätt form.

En liten skäggbild också från semestern :cool::

bild.JPG
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Fan vad härligt med en skäggtråd! :) Har haft mer eller mindre skägg i två år nu och kan ej tänka mig att raka av det!

Lite ironiskt när man har rakknivar/rakborstar värda alldeles för mycket pengar...

Jag kör alltid jojobaolja i både skägg och hår. Skägget får en väldigt fin glans, blir mjukt och känns grymt. Rekommenderas!

Dessutom har jag slutat trimma skägget med trimmer, dels för att kammarna ej räcker till i längd och dels för att det är mycket lättare att frisera det till rätt form.

En liten skäggbild också från semestern :cool::

bild.JPG
Bra skägg! Klipper du själv eller barberare?
 
  • Like
Reactions: joF

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tack! Jag brukar få hjälp av en kollega med att klippa det :) nästan som en privat barberare, väldigt lyxigt!

Hur vårdar du ditt? Klipper själv?
Inte rört det alls sedan jag började spara i somras. Har varit väldigt nära men tror det blir barberare när det blir av. Något liknande snubben nedanför tänkte jag, möjligtvis lite kortare.

Kör balm, olja och mustasch vax.
Screenshot_2016-01-23-18-24-33.png
 

joF

Panerai
Inte rört det alls sedan jag började spara i somras. Har varit väldigt nära men tror det blir barberare när det blir av. Något liknande snubben nedanför tänkte jag, möjligtvis lite kortare.

Kör balm, olja och mustasch vax.
Screenshot_2016-01-23-18-24-33.png
Mycket bra referensbild! Jag ska låta mitt växa lite mer på längden tänkte jag, så det blir mer i fas med bilden du postade.
 

SSL

Audemars
Tack för tipset @joF
Dom här grejerna kör jag på. Allt är kvar sen förra vändan förutom nya jojobaoljan. Mr Bear-kammen har jag inte fått använda än. Köpte den sist efter 2,5 mån då tanken var att spara betydligt längre än 3 mån, hehe. Blåa kammen är en gammal kam jag fick när jag var 10+- år. Funkar skitbra.

image.jpeg
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Sakta men säkert. ;) Blir hyfsat jämnt iaf. Inga kala fläckar, och det är rätt skönt.

Klipper ni mustaschen med sax? Eller hur gör ni när skägget på överläppen börjar hänga ner över munnen?
Använder den här lilla rackaren när det börjar kittla på överläppen. Funkar även till silverstråna som dyker upp...Kommer med fodral i läder.
image.jpeg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Gick loss på skägget själv ikväll efter 8-9 månader utan att röra det. Min plan är att gå på det igen och försöka spetsa till det något. Var sjukt nojig innan jag vågade sätta saxen i det.
Före:
20160204_003847-1-01.jpeg


Efter:
20160207_171255-01.jpeg

20160207_171356-01.jpeg


Vet inte vad jag skall säga. Inte helt katastrof än iallafall...
 

joF

Panerai
Gick loss på skägget själv ikväll efter 8-9 månader utan att röra det. Min plan är att gå på det igen och försöka spetsa till det något. Var sjukt nojig innan jag vågade sätta saxen i det.
Före:
20160204_003847-1-01.jpeg


Efter:
20160207_171255-01.jpeg

20160207_171356-01.jpeg


Vet inte vad jag skall säga. Inte helt katastrof än iallafall...
Ser bra ut! :) Kanske lite kantigt i underkant?

Klippte själv skägget för några dagar sedan, ville också kanta till det :)
 

SSL

Audemars
Satan! Det växer så det knakar hos vissa :D men varför inte låta en barberare sätta saxen i det? Dom lever ju för att piffa till skägg. Men det blev sjyst ändå.
 
Topp