• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skäggvård. Olja, vax och balms. Vad används?

joF

Panerai
Bra där! Ser kanon ut! Vad har du för långsiktig plan med skägget?
Tack :)

Egentligen vet jag inte exakt vad jag vill med skägget, men skulle vilja ha några extracentimeter på längden under hakan. Just nu vill jag nog ha relativt kort på sidorna för att få snygg övergång från håret och även mer kontrast i skägget överlag. Något liknande detta:
7baa2a4c2d42426d19659e3b2a3d2e01.jpg


Fast kort ännu längre ner i skägget :)
 

Psykel

Patek
Tips på skäggvax som är möjligt att få bort från händerna med tvål och vatten?
Har ett från Brother Joe men det är stenhårt och fastnar som f a n på fingrarna.
Är du ute efter en lättare formning typ beard balm skulle du kunna testa någon mjuk, vattenlöslig pomada.
Denna använder jag i håret, inte testat i skägget. Den ger en skön, naturlig känsla med hyfsad stadga och går att få bort från händerna med bara varmt vatten dessutom:
http://www.sivletto.nu/sv/artiklar/anchors-teddy-boy-original-pomade.html
Annars använde jag Grave Before Shaves beard balm tidigare (endast olja nu) som var rätt mjuk och lätt att få ur händerna.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Är du ute efter en lättare formning typ beard balm skulle du kunna testa någon mjuk, vattenlöslig pomada.
Denna använder jag i håret, inte testat i skägget. Den ger en skön, naturlig känsla med hyfsad stadga och går att få bort från händerna med bara varmt vatten dessutom:
http://www.sivletto.nu/sv/artiklar/anchors-teddy-boy-original-pomade.html
Annars använde jag Grave Before Shaves beard balm tidigare (endast olja nu) som var rätt mjuk och lätt att få ur händerna.
Tack! :)

Synd att de hade en kassa från 00-talet där man måste fylla i allt själv :confused:
 

meo_swe

Audemars
Maclaren barbers är duktiga i Södermalm. Roy & Son är kända för att vara bra, men ej testat.
Kör Maclarens varje gång jag skall klippa mig. Kllipte mig hos Ben när han fortfarande var hos Sivletto. Sjukt rolig kille, som är lite omedveten hipster, men som en kirurg med saxen. Sen att man kan ta en bärs där gör ju inte saken sämre heller.

Stuck Life har en Barberare som heter Max. Han är Upplärd av Ben (ägaren till Maclarens), och jävligt trevlig. När han klippte mig var han ganska ny på jobbet, men fick ändå en bra frippa. Max har dessutom ganska humana priser (vill jag minnas).
Även testat att klippa mig hos Royal barber. Big T är ju en intressant människa, och ganska rolig att snacka med, men jag vet inte. Fick inte samma känsla där som hos Maclarens.
 

SSL

Audemars
Kör Maclarens varje gång jag skall klippa mig. Kllipte mig hos Ben när han fortfarande var hos Sivletto. Sjukt rolig kille, som är lite omedveten hipster, men som en kirurg med saxen. Sen att man kan ta en bärs där gör ju inte saken sämre heller.

Stuck Life har en Barberare som heter Max. Han är Upplärd av Ben (ägaren till Maclarens), och jävligt trevlig. När han klippte mig var han ganska ny på jobbet, men fick ändå en bra frippa. Max har dessutom ganska humana priser (vill jag minnas).
Även testat att klippa mig hos Royal barber. Big T är ju en intressant människa, och ganska rolig att snacka med, men jag vet inte. Fick inte samma känsla där som hos Maclarens.

Klippte mig också hos Ben. Tycker han är superhipster. Men skön.
 

Ricrob

Patek
Ansade och kapade av några cm igår kväll. Brukar gå till Head To Throat i Hammarby sjöstad när jag bodde där men senaste året har jag barberat mig själv på gott och ont..
image.jpg


Använder Philips trimmer enligt bild, den bästa trimmer jag ägt utan tvekan, lite onödigt med lasern men..
image.jpg

Finlirar med sax enligt bild och kammar med fin kam och Creepy Cream pomade som doftar sjukt bra (rena rama kvinno-myntan) och fuktar huden med Apotekets hårbotten gel.
image.jpg


image.jpg
 

inc

Omega
Ansade och kapade av några cm igår kväll. Brukar gå till Head To Throat i Hammarby sjöstad när jag bodde där men senaste året har jag barberat mig själv på gott och ont..
image.jpg


Använder Philips trimmer enligt bild, den bästa trimmer jag ägt utan tvekan, lite onödigt med lasern men..
image.jpg

Finlirar med sax enligt bild och kammar med fin kam och Creepy Cream pomade som doftar sjukt bra (rena rama kvinno-myntan) och fuktar huden med Apotekets hårbotten gel.
image.jpg


image.jpg

en bra sax är otroligt viktigt, har själv en philips skäggtrimmer men besviken på den...då den har uppsamlare och gör det sjukt svårt att trimma mustaschen då bladen är långt ifrån kammen...bild lånad från the www, min förra philips kasta in handduken efter 14 år och var sjukt nöjd med den...ricrob kan du ta en bild på maskinen när den har förlängninskammen på?
image.png
 

Ricrob

Patek
en bra sax är otroligt viktigt, har själv en philips skäggtrimmer men besviken på den...då den har uppsamlare och gör det sjukt svårt att trimma mustaschen då bladen är långt ifrån kammen...bild lånad från the www, min förra philips kasta in handduken efter 14 år och var sjukt nöjd med den...ricrob kan du ta en bild på maskinen när den har förlängninskammen på?
image.png
Fixar det men jag använder aldrig kammen när jag groomar skägg/mustasch, bara när jag klipper flinten. :)
 
  • Like
Reactions: inc

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Det var dags att klippa skägget inatt tyckte jag. Ångrar mig lite då det var rätt maffigt innan. Växer iofs ut...

Använde mig av en billig hårtrimmer och en snorbillig liten sax.

Före:
20160503_002512-01.jpeg


Efter
20160503_001527-01.jpeg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Måste tipsa om den här snubben på Youtube. Gray Bailey (vilket inte är hans namn). Lite väl självgod men kan sina helskägg.
Jag känner att jag verkligen gjorde kaos med mitt skägg när jag kortade ner det på sidorna. Inte bra...
20160607_112706-01.jpeg
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
över 50 inlägg nu och kan posta här :D
Lät allt växa för runt 4 år sedan och har inga planer på att göra mig av med skägget. Trimmar till sidor och nertill emellanåt. Tycker egentligen det ser bäst ut med längre mustasch, men den brukar kapas vid läppen när jag lessar på hår i maten. Uteslutande använt mig av Mr. Bear oljor och beardwash. Mycket nöjd med dessa.
A570BD72-951F-4140-94F1-23B533C98217_zpszi8sfpsa.jpg
 

joF

Panerai
Måste tipsa om den här snubben på Youtube. Gray Bailey (vilket inte är hans namn). Lite väl självgod men kan sina helskägg.
Jag känner att jag verkligen gjorde kaos med mitt skägg när jag kortade ner det på sidorna. Inte bra...
20160607_112706-01.jpeg
Vad är det som du tycker blev kaos? Jag tycker det ser bra ut! :)

En liten bild på hur mitt skägg ser ut för tillfället, taget alldeles nyss:

20160610_141811.jpg
 

ScubaKing

Audemars
Någon som har eller har haft problem med mjäll eller "fnas" i skägget? (Seborrosik eksem kanske men väldigt mild då). Jag har detta problem och det är skitjobbigt. Använder jag ett starkt mjällschampo från apoteket så blir det sårigt och rött och jag måste raka av mig skägget. Head&Shoulders mjällschampo fungerade inte alls. Har fan försökt allting men får ingen ordning på det. Det är mest precis kring hakans parti. :(

091110_2030_stora.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Någon som har eller har haft problem med mjäll eller "fnas" i skägget? (Seborrosik eksem kanske men väldigt mild då). Jag har detta problem och det är skitjobbigt. Använder jag ett starkt mjällschampo från apoteket så blir det sårigt och rött och jag måste raka av mig skägget. Head&Shoulders mjällschampo fungerade inte alls. Har fan försökt allting men får ingen ordning på det. Det är mest precis kring hakans parti. :(

091110_2030_stora.jpg
Har inte det. Testat med diverse oljor?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
över 50 inlägg nu och kan posta här :D
Lät allt växa för runt 4 år sedan och har inga planer på att göra mig av med skägget. Trimmar till sidor och nertill emellanåt. Tycker egentligen det ser bäst ut med längre mustasch, men den brukar kapas vid läppen när jag lessar på hår i maten. Uteslutande använt mig av Mr. Bear oljor och beardwash. Mycket nöjd med dessa.
A570BD72-951F-4140-94F1-23B533C98217_zpszi8sfpsa.jpg
Mäktigt! :D
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Någon som har eller har haft problem med mjäll eller "fnas" i skägget? (Seborrosik eksem kanske men väldigt mild då). Jag har detta problem och det är skitjobbigt. Använder jag ett starkt mjällschampo från apoteket så blir det sårigt och rött och jag måste raka av mig skägget. Head&Shoulders mjällschampo fungerade inte alls. Har fan försökt allting men får ingen ordning på det. Det är mest precis kring hakans parti. :(
Har haft det emellanåt. Torrhet för min del. Har därför börjat använda en ansiktskräm från apoteket som fungerat bra. Lite besvärligt att få in den till huden bara, en del fastnar i skägget på vägen in:D
 
Topp