• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skäggvård. Olja, vax och balms. Vad används?

B

Banankontakt

Guest
Har läst i tråden en del nu (inte allt än dock). Vad använde ni för olja och vax för att få styr på mustaschen när den inte är allt för lång? Speciellt om man vill forma den.

Jag har provat lite olika vax, men inte oljor. Men jag tycker att det håller sig en stund sen är det som borta. Vad är knepet?
 

Psykel

Patek
Har läst i tråden en del nu (inte allt än dock). Vad använde ni för olja och vax för att få styr på mustaschen när den inte är allt för lång? Speciellt om man vill forma den.

Jag har provat lite olika vax, men inte oljor. Men jag tycker att det håller sig en stund sen är det som borta. Vad är knepet?
Olja är för skägg. Det håller inte alls, utan är mer till för att ge glans och volym. Testa Mr Bears mustaschvax. Det är ett bra nybörjarvax.
 

Psykel

Patek
Okej, inget att kombinera med för att mjuka upp och göra mer lättformat alltså.
Nja... Om du inte vill ha en hård stagda, tänk klassiskt vaxad mustasch, så kan du testa beard balm. Den är fast, men mjukare än vax. Den formar något, men är inte hållfast nog för att skruva mustaschen med.
Edit: Sen finns det mjukare mustaschvaxer, exempelvis Grave before shaves vaxer.
 
Hej på er!

Nu behöver jag lite tips av er!
En ny skäggtrimmer skall inhandlas. Jag har nu en Philips som jag är missnöjd med.
Ett krav är att trimmern klipper upptill 18 mm.
Vad använder ni och är nöjda med?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Hej på er!

Nu behöver jag lite tips av er!
En ny skäggtrimmer skall inhandlas. Jag har nu en Philips som jag är missnöjd med.
Ett krav är att trimmern klipper upptill 18 mm.
Vad använder ni och är nöjda med?

Jag köpte precis en ny skägg/hårtrimmer. Det blev en Philips HC5440 (på Ica Maxi, utan någon djupare research) och den funkar utmärkt utan distanskam för att raka håret men rekommenderas verkligen INTE med distanskammen. Dels har den väldigt långa spröt som sticker ut framför skäret, vilket gör det extremt svårt att komma åt. Sedan är det dessutom något med utformningen som gör att den inte riktigt "föser upp" hår, utan man måste gå på extremt mycket från alla sidor och använda kam för att få med alla hårstrån. Mycket sämre än min förra Philips på den punkten. Tyvärr.

Så gå inte på den minan! :)
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
image.jpg
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Nu har även jag kommit en liten bit på mitt skägg. Typ 2 månader och det ser förskräckligt ut :-D

Men då är frågan, ska jag låta det växa en månad till innan jag fixar en frisyr eller ska jag börja redan nu?
 

Sjobedan

Rolex
Har sparat sedan 23/5. Varit hos barberare en gång och underhållit längden med trimmer.

Nu ska jag få fason på det, på tisdag ska linjerna sättas och det ska få en form, mest för att jag inte ska se så rund ut i ansiktet framifrån :)

Får tillägga att skägget är längre än vad det ser ut att vara, men kryllar sig något under hakan.
image.jpg
 

Psykel

Patek
Har sparat sedan 23/5. Varit hos barberare en gång och underhållit längden med trimmer.

Nu ska jag få fason på det, på tisdag ska linjerna sättas och det ska få en form, mest för att jag inte ska se så rund ut i ansiktet framifrån :)

Får tillägga att skägget är längre än vad det ser ut att vara, men kryllar sig något under hakan.
image.jpg
Stiligt! Tycker det ser ut som grundformen på skägget är jämn och bra, så borde inte krävas mycket för att hålla det snyggt. Om du inte redan har en, så skulle jag rekommendera att köpa en bra skäggborste med svinborst. Själv kör jag på en Kent.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Det är kul med skägg. Tycker att balm bara ställer till det. Skägget får en konstig form upplever jag. Det räcker gott med skäggolja.

Snodde nåt dyrt balsam av frun, blev riktigt mjukt och fint.

Kan någon tipsa om en bra sax för trimning?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
När jag kommer från barberaren så är mitt skägg fint och jämnt. Efter det har jag svårt att undvika ”frissighet”. Nåt tips hur jag undviker att enstaka hårstrån lever djävulen på olika platser i skägget?
 

Psykel

Patek
När jag kommer från barberaren så är mitt skägg fint och jämnt. Efter det har jag svårt att undvika ”frissighet”. Nåt tips hur jag undviker att enstaka hårstrån lever djävulen på olika platser i skägget?
Beard balm av nåt slag, kanske? Ligger mellan olja och vax, så det är mjukgörande och har en ”naturlig” stylingeffekt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
När jag kommer från barberaren så är mitt skägg fint och jämnt. Efter det har jag svårt att undvika ”frissighet”. Nåt tips hur jag undviker att enstaka hårstrån lever djävulen på olika platser i skägget?
Det låter lite omvänt, det ska ju var mindre frissigt efter ett besök hos barberaren ... Jag har ju affro-svinto, så ibland är en liten dusch vatten med typ blomspruta innan man går till sängs effektivt. Annars är ju ett tunt vax liknande det man har i håret bra.
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Nån som har tips på nån butik i Stockholm som har ett stort utbud av beard balms? Är sugen på att testa nåt nytt, men vill gärna doftinspektera först :pompus: Är särskilt sugen på Mr Bear Family.
 
Topp