• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sköna vintagebitar på TRF...

Såg denna post av på TRF

http://www.rolexforums.com/showpost.php?p=4918340&postcount=1410

Skön vintagesamling...

tray_with_rail_1665_zps3eaf62ac.jpg
 

Whedda

Rolex
Får nog hålla med Aurum här...

Självklart skall man samla/äga det som ger just en själv störst glädje men personligen har jag inte fattat det här med att ha 5st rödsubbar, 3st 6241 och 4st Milsubs. Självklart fantastiska klockor men jag själv känner ju ofta att man vill ha den "bästa" versionen av varje modell men bredare samling. Okej om man har två Newmans i olika tavelfärg eller fler olika sorters Subbar men mer eller mindre exakt samma modell?
 

Icaras

Rolex
Får nog hålla med Aurum här...

Självklart skall man samla/äga det som ger just en själv störst glädje men personligen har jag inte fattat det här med att ha 5st rödsubbar, 3st 6241 och 4st Milsubs. Självklart fantastiska klockor men jag själv känner ju ofta att man vill ha den "bästa" versionen av varje modell men bredare samling. Okej om man har två Newmans i olika tavelfärg eller fler olika sorters Subbar men mer eller mindre exakt samma modell?
Som dessutom ligger i en låda med hang tags - de används förmodligen aldrig (?)
 
Får nog hålla med Aurum här...

Självklart skall man samla/äga det som ger just en själv störst glädje men personligen har jag inte fattat det här med att ha 5st rödsubbar, 3st 6241 och 4st Milsubs. Självklart fantastiska klockor men jag själv känner ju ofta att man vill ha den "bästa" versionen av varje modell men bredare samling. Okej om man har två Newmans i olika tavelfärg eller fler olika sorters Subbar men mer eller mindre exakt samma modell?

Jo men alla har ju olika inriktning på sitt samlande, håller oxå med om att att det är roligare med mer spridning mellan märken och modeller...

Men each to his own, ta Grahame Fowler med sina 13 MilSubs, riktigt tråkigt men trots allt kul på något sett, att verkligen snöa in på en sak...'

http://www.hodinkee.com/blog/the-thirteen-milsubs-of-grahame-fowler
 

meo_swe

Audemars
Vilken jävla klockporr!
Men som sagt, det kunde ju vart roligare om de användes istället för att bara ligga och se fina ut...
 
Finns väl lite olika varianter, med och utan svärdsvisare och vissa med 60min besel osv, från DRSD.com

- The 5513 milsub was delivered with either sword hands or mercedes hands from new​
- The 5513 milsub came with either full 60 minute bezel insert or 15 min bezel insert from new.​
- The 5517 milsub was delievered ONLY with sword hands and full 60 minute bezel​

5517 är väl den som dom flesta förklnippar med en MilSub (och är väl den som kostar mest)
 

F-L-P

Panerai
Finns väl lite olika varianter, med och utan svärdsvisare och vissa med 60min besel osv, från DRSD.com

- The 5513 milsub was delivered with either sword hands or mercedes hands from new​
- The 5513 milsub came with either full 60 minute bezel insert or 15 min bezel insert from new.​
- The 5517 milsub was delievered ONLY with sword hands and full 60 minute bezel​

5517 är väl den som dom flesta förklnippar med en MilSub (och är väl den som kostar mest)


Och där kom facit. Tackar.
 
Fina klockor, man kan inte säga annat. Blir dock nyfiken på vad han har mer i samlingen - är det en stramt hållen Rolexsamlare eller har han några uddafåglar i den andra lådan månne?
 

_jonte

Patek
Detta är inte coolt, bara stört och maniskt. Sen har jag aldrig förstått mig på konceptet med att samla på något för sakens skull heller...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vissa utav dom saknar ju svärdvisare. är dessa bara utbytta kanske? Är inte så insnöad på dessa men mina goto saker är fasta stift, svärdvisarna, 60 min ringen och T tavlan..

Det man bör gå på i detta fall är väl ifall de har T i en cirkel på tavlan, då är de militära submariners. Andra attribut kan ha blivit utbytta eller helt enkelt levererats utan dem. Är ingen expert på området. Är tavlan däremot utbytt har de däremot förlorat sin charm tycker jag.
 

Whedda

Rolex
Jo men alla har ju olika inriktning på sitt samlande, håller oxå med om att att det är roligare med mer spridning mellan märken och modeller...

Men each to his own, ta Grahame Fowler med sina 13 MilSubs, riktigt tråkigt men trots allt kul på något sett, att verkligen snöa in på en sak...'

http://www.hodinkee.com/blog/the-thirteen-milsubs-of-grahame-fowler

Visst är det så...Det tyckte jag att jag var tydlig med att säga också. Menar bara att oavsett om den ekonomiska aspekten inte är problemet så har jag själv lite svårt för Fågelskådarsamlandet där man prickar av alla versioner av en modell.
 

Whedda

Rolex
Finns väl lite olika varianter, med och utan svärdsvisare och vissa med 60min besel osv, från DRSD.com

- The 5513 milsub was delivered with either sword hands or mercedes hands from new​
- The 5513 milsub came with either full 60 minute bezel insert or 15 min bezel insert from new.​
- The 5517 milsub was delievered ONLY with sword hands and full 60 minute bezel​

5517 är väl den som dom flesta förklnippar med en MilSub (och är väl den som kostar mest)

Sen finns även dubbelreferensen 5513/5517 som inte är helt gratis...Men 5517 är som sagt den man ofta tänker på och den jag tycker är mest ikonisk själv.

Var helt ointresserad av COMEX förrut då jag tyckte det var "vanliga subbar" med tryck på tavlan men efter att ha läst om ämnet med den speciellt utvecklade referensen 5514 med heliumventil är det svårt att inte se en charm i det och hur stor betydelse det haft för Rolex och Submariner/Sea Dweller-serierna.
 

Frosse

Cartier
Det man bör gå på i detta fall är väl ifall de har T i en cirkel på tavlan, då är de militära submariners. Andra attribut kan ha blivit utbytta eller helt enkelt levererats utan dem. Är ingen expert på området. Är tavlan däremot utbytt har de däremot förlorat sin charm tycker jag.
Som oinsatt trodde jag att T stod för Tritium. :confused:

Edit: Eller det kanske är T som står vid Swiss Made nu när jag tänker efter...
 
Topp