• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skönaste klockan? Berätta om vilken av dina klockor som är skönast att ha på armen!

Nic

Rolex
2-Faktor
Jojo, visst. Men jag svarade på det du skrev. Dvs att folk röstade på den för att den är lättjusterad :)
Nu orkar inte jag dra denna debatt in absurdum med tanke på att jag själv inte ens röstade på Suben men en stor orsak till att många tycker klockan är skön att bära är förmodligen för att länken är enkel att justera, ja.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Denna funkar alltid
IMG_5351.JPG
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Glidelock är ju ett sätt att justera så att länkens längd är rätt. Sen har låset såklart en viss passform som kanske i sig kan anses skön men det verkar ju inte vara det som menas. Exempel "Glidelock känns rätt så svårslagen. Bara att justera on-the-go, om den nu skulle sitta för löst/tight.". Frågan är väl vilken klocka som är skönast när den är perfekt justerad, även om glidelock givetvis är ett väldigt bra lås för att justera om armen sväller eller krymper mycket under dagen.
Det är väl därför den är så bra, just för att man kan anpassa den så att den alltid sitter bra, oavsett handled.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Nu är det vinter här på norra halvklotet, så det är basen i mina åsikter...

Jag satte precis på mig min 34 mm kvarts dressare av elegant schweiziskt snitt. Åh vad skön den är att ha på armen, den känns nästan över huvud taget inte alls. Supertunn, superlätt, och ett 18->16 mm elegant läderarmband är pricen över i:et. Stilren och elegant!

Detta är nog min skönaste vinterklocka! På sommaren kan det hända att läderarmband inte är optimalt, men på vintern är det det.

Berätta om vilken av dina klockor som är skönast att ha på armen!
Nu är det vinter här på norra halvklotet, så det är basen i mina åsikter...

Jag satte precis på mig min 34 mm kvarts dressare av elegant schweiziskt snitt. Åh vad skön den är att ha på armen, den känns nästan över huvud taget inte alls. Supertunn, superlätt, och ett 18->16 mm elegant läderarmband är pricen över i:et. Stilren och elegant!

Detta är nog min skönaste vinterklocka! På sommaren kan det hända att läderarmband inte är optimalt, men på vintern är det det.

Berätta om vilken av dina klockor som är skönast att ha på armen!
Så här räknar man ut den skönaste klockan. Avstånd mellan lugghål 4,5cm + klockans diameter 4cm gånger 2 = handledens omkrets 17cm.
 
Som sagt är ju Chronomastern inte en Seiko och inte en GS, utan en Citizen. Chronomastern har bättre urverk (högre precision, oändlig kalender, timvisare hoppar en timme i taget om man vill utan att stoppa sekundvisaren = resa), dock kan GS ha något finare boett och armband. Jag saknar också logga på krononan på Chronomastern.

Korrekt referensnummer för den med champagne dial i Ti är
CTQ57-0953
detta nummer står dock inte på klockan, där står nämnda:
A660-T006892
på boettlocket
och A660-T01XXXX (där XXXX är siffror)
på urtavlan.
A660 är ju urverket, vad T-koderna betyder vet jag inte.

Detta skulle jag nog vilja säga är min SKÖNASTE sommarklocka, då läder blir lite klibbigt på sommaren även i Sverige. Även Aerospace 40 mm är skön.
Lånade bilder. Chronomaster är fin även på läder (på vintern), men med 37 (eller är den 38?) mm är den inte lika skön som en liten 34mm:s. Eller snarare är Chronomastern riktigt snygg på läder - då Ti armbandet är dess svagaste "länk" utseendemässigt! Även om det som sagt är mycket bekvämt!
600x450-2014051200068.jpg

picture.JPG


BRT1803.JPG

Dock borde både Chronomastern och Aerospace ha Rolex Easylink som finns på Rolex Oysterarmband - det förlänger armbandet precis lagom om man blivit varm/svettig på sommaren. Aerospacen har ju dive extention, men det är för långt för att passa en något varm arm!
116264clasp.jpg


Titan och lagom stora länkbitar gör denna till en dröm att bära.
image.jpeg

Fy attans va snygg den där var. Vad är det för ref? Kanske kan Chronomaster bli insteget till GS för mig...

Den är fin, tar fighten med GS helt ok. A660-T006892 är det charmanta namnet.
 
Trevligt, men en bild på din dressare nu när du är TS är ju kanske att föredra annars blir ju tråden lite meningslös?

Här min Santos de Cartier som har en fantastiskt skön och följsam länk att bära.
2015-06-17 21.27.47.jpg
Meningslös är ju ett starkt ord - detta blev ju en rätt poppis tråd ändå!

Här är ett lånat kort, jag har dock lite annorlunda urtavla + annorlunda armband.
3331-06b.jpg
 
Båda mina DJs (5 och 6 siffriga) är grymt sköna med sina jubilee, storleken på 36mm gör dem även ännu skönare skulle jag säga.
Min Shogun är nog den klockan om sitter allra bäst dock, trots sina 44mm, titan och dess länk är helt fantastiskt skönt.
DSC07284.JPG
DSC07591.JPG
DSC07040.JPG
Håller fullständigt med, finns knappt något skönare än att ha en DJ på handleden. Ibland glömmer man t.o.m att den är där och behöver titta så ingen snott den :D
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Skäms lite för att säga det :bag: men min terrorist klocka Casio-F91W är klart skönast! Tunn, lätt, blir ej svettigt och aldrig i vägen! Den märks helt enkelt inte av och har blivit min nya grejar klocka och skulle den gå sönder så får jag väl beställa en ny för 74kr ;). Bifogar en äldre bild på mina två.
IMG_20151218_232614.jpg
 

JesperO

Rolex
dubbelpostar från fredagstråden...
Den här klocka så så jäkla bra på min handled... helt perfekt storlek, nätt, följsam länk...
yepp... perfa!!
ACBDC136-5D28-400A-9272-E7735653236D_zpsemdgpkfc.jpg


min piepan, sitter grymt också..
men tyvärr ingen bild på den på handleden
 

MrNorrgard

Omega
2-Faktor
Vintagefredag.JPG

Min Tissot seastarSeven sitter som en dröm på min arm!
Tunn och fin och känns knappt! Men det beror väl som sagt på arm och armband!
 
Om man bara går efter komfort är nog min billigaste klocka den skönaste. En Tissot TXL som sitter som en smäck. Armbandet är fodrat med något supermjukt och spännet håller hög klass. Köpte klockan bara för att träna på rektangulära boetter, vilket jag tidigare avhållt mig från, men gillar alltmer. Det lutar åt en Reverso som nästa köp (hoppas dom kan matcha komforten på Tissot's armband...)
En gammal quartz DeVille på läderband är förvisso också grymt skön men möjligen lite för liten, tunn och lätt för att ge närvaro.
 

ErikM

Omega
Friends Of KS
+1 för SMP på länk! Denna är dessutom 36 mm vilket gör den nättare än 41-mmvarianten
20160221_094813.jpg
 
Senast ändrad:
Topp