• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ska det vara så här på 2016 års 116610?

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag tror jag tar en tur in till Rob på lördag och hör mig för lite. Hittills har jag inte kollat på den en enda gång sen jag noterade detta utan att, ja ni vet...
Är mycket impad av helhetsintrycket, men jag måste säga att det är :bored: att de inte har bättre koll på sin process. Hade faktiskt inte trott att jag skulle hitta nåt sånt här...
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
De äldre tavlorna var väl värre?
-1.jpg


Edit: Kanske inte är en originaltavla? Jag har ingen koll.
 

Skeeter

Panerai
Jag tror jag tar en tur in till Rob på lördag och hör mig för lite. Hittills har jag inte kollat på den en enda gång sen jag noterade detta utan att, ja ni vet...
Är mycket impad av helhetsintrycket, men jag måste säga att det är :bored: att de inte har bättre koll på sin process. Hade faktiskt inte trott att jag skulle hitta nåt sånt här...
Koll på process eller inte, det är svårt att kringå fysikens lagar... I princip alla vätskor har en ytspänning som får den att bukta upp från kanter, jmf en vattendroppes form på en plan yta eller ett glas fyllt till brädden.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Koll på process eller inte, det är svårt att kringå fysikens lagar... I princip alla vätskor har en ytspänning som får den att bukta upp från kanter, jmf en vattendroppes form på en plan yta eller ett glas fyllt till brädden.

Men varför skiljer det på en blank och en matt tavla? Det kan ju se ut så här också.
3665123c_xxl.jpg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Men varför skiljer det på en blank och en matt tavla? Det kan ju se ut så här också.
3665123c_xxl.jpg
Fast den där rackarn lutar ju också in mot hålet... Förmodligen är det väl så att, pga att den är matt, så reflekteras inte ljuset så att man ser det lika tydligt.
Koll på process eller inte, det är svårt att kringå fysikens lagar... I princip alla vätskor har en ytspänning som får den att bukta upp från kanter, jmf en vattendroppes form på en plan yta eller ett glas fyllt till brädden.
Visst. Så är det. Kanske borde de göra hålet när den är målad då, genom att vattenskära eller nåt. Funkar inte den process man har får man ju justera den så att den funkar, kan man tycka, när varan kostar premium.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Fast den där rackarn lutar ju också in mot hålet... Förmodligen är det väl så att, pga att den är matt, så reflekteras inte ljuset så att man ser det lika tydligt.

Visst. Så är det. Kanske borde de göra hålet när den är målad då, genom att vattenskära eller nåt. Funkar inte den process man har får man ju justera den så att den funkar, kan man tycka, när varan kostar premium.

Ja, så är det nog.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Uppdatering. Var inne hos Nymans igår. Hade för avsikt att åberopa garantiåtgärd. Tjejen i kassan var inne på att skicka iväg den, på min bekostnad. Jag opponerade mig försiktigt och tyckte att de kunde göra ev tavelbyte själva eftersom det var OK om man frågar Rolex själva (jag ringde RSC och frågade). Då vände hon sig till Tomas (en säljare i butiken antar jag) för en kontrollfråga. Han undrade vad som var knas och fick en titt. Han konstaterade torrt att det var en egenskap alla klockorna har. Jag fick kika både på servicetavlor och andra nya sub:ar och kunde konstatera att, jovisst, fenomenet fanns lika tydligt även där. Så allt i sin ordning, helt enkelt.
Kom därifrån ett serviceetui rikare.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Förlåt, kan vara mitt morgonhumör men den här tråden är ju efterbliven på riktigt. Jag tycker absolut att du ska sälja klockan och lägga pengarna på psykologisk hjälp. Är du verkligen seriös eller är detta ett skämt?

Jag kan ju bara tänka mig blickarna Nymans personal gav varandra när du gick
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det brukar vara dumt att hugga på provokationer. Men ändå.

Förlåt, kan vara mitt morgonhumör men den här tråden är ju efterbliven på riktigt. Jag tycker absolut att du ska sälja klockan och lägga pengarna på psykologisk hjälp. Är du verkligen seriös eller är detta ett skämt?

Jag kan ju bara tänka mig blickarna Nymans personal gav varandra när du gick

Sen när blev det okej att gå till personangrepp? Min personliga psykiska status känner du inte till, såvitt jag vet. Att du har en annan uppfattning än jag i denna fråga är uppenbart. Men är din åsikt mer rätt än min? Vem är du att döma där?

Men herregud! Snacka om problemorienterad. Köp en high-end produkt, leta fel, hittar inga, jamen då får jag hitta på ett fel då.

TS borde skaffa en hobby alternativt söka hjälp!

Hitta på ett fel? Vadå hitta på? Det är en egenskap. En dålig sådan. Ett fel? Inte i deras ögon. Dock i mina. Jag förväntar mig mer än så när prislappen visar det den gör. Varför acceptera en avvikelse i deras process? Inte vet jag. Uppenbarligen har de inte koll på hur du skulle göra för att kompensera för denna negativa egenskap. Kass tycker jag. Men inte ni, uppenbarligen. Vad mer ska jag behöva acceptera på en klocka i denna prisklass? Att lumen är ojämnt applicerad? Eller varför inte index som sitter snett? Eller hemska tanke, en chapterring där Rolexkronan har halkat på sned?
Självklart studerar jag klockan i minsta detalj, vad kan jag annars ha den till? Det förväntar jag mig att Rolex också gör. Då ser de detta. De har haft flera år på sig att hantera denna egenskap, vilket de uppenbarligen antingen inte klarar av, eller skiter i. Eller så är kunderna så toleranta till märket(?) att de accepterar lite av varje eftersom det är en Rolex. Eller nåt.
Sälja och skaffa nåt annat? Nej, det är inte tanken. Det allra mesta är kalasbra med klockan. Jag lär nog vänja mig, men det är fortfarande kass att de inte löser detta.

Och tack, det räcker med personliga angrepp för denna gång nu.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Uppdatering. Var inne hos Nymans igår. Hade för avsikt att åberopa garantiåtgärd. Tjejen i kassan var inne på att skicka iväg den, på min bekostnad. Jag opponerade mig försiktigt och tyckte att de kunde göra ev tavelbyte själva eftersom det var OK om man frågar Rolex själva (jag ringde RSC och frågade). Då vände hon sig till Tomas (en säljare i butiken antar jag) för en kontrollfråga. Han undrade vad som var knas och fick en titt. Han konstaterade torrt att det var en egenskap alla klockorna har. Jag fick kika både på servicetavlor och andra nya sub:ar och kunde konstatera att, jovisst, fenomenet fanns lika tydligt även där. Så allt i sin ordning, helt enkelt.
Kom därifrån ett serviceetui rikare.
Mycket kul.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det brukar vara dumt att hugga på provokationer. Men ändå.

Sen när blev det okej att gå till personangrepp? Min personliga psykiska status känner du inte till, såvitt jag vet. Att du har en annan uppfattning än jag i denna fråga är uppenbart. Men är din åsikt mer rätt än min? Vem är du att döma där?

Hitta på ett fel? Vadå hitta på? Det är en egenskap. En dålig sådan. Ett fel? Inte i deras ögon. Dock i mina. Jag förväntar mig mer än så när prislappen visar det den gör. Varför acceptera en avvikelse i deras process? Inte vet jag. Uppenbarligen har de inte koll på hur du skulle göra för att kompensera för denna negativa egenskap. Kass tycker jag. Men inte ni, uppenbarligen. Vad mer ska jag behöva acceptera på en klocka i denna prisklass? Att lumen är ojämnt applicerad? Eller varför inte index som sitter snett? Eller hemska tanke, en chapterring där Rolexkronan har halkat på sned?
Självklart studerar jag klockan i minsta detalj, vad kan jag annars ha den till? Det förväntar jag mig att Rolex också gör. Då ser de detta. De har haft flera år på sig att hantera denna egenskap, vilket de uppenbarligen antingen inte klarar av, eller skiter i. Eller så är kunderna så toleranta till märket(?) att de accepterar lite av varje eftersom det är en Rolex. Eller nåt.
Sälja och skaffa nåt annat? Nej, det är inte tanken. Det allra mesta är kalasbra med klockan. Jag lär nog vänja mig, men det är fortfarande kass att de inte löser detta.

Och tack, det räcker med personliga angrepp för denna gång nu.
Jo, du har ju presenterat din psykiska status avseende detta :) Eftersom jag kan betrakta frågan med nyktra ögon kan jag konstatera att det inte är en nyttig hållning du har.

Jag är för övrigt övertygad om att Rolex inte betraktar det här vare sig som fel eller en avvikelse i deras process, såhär ser deras klockor ut. Det är ju DU som har hittat på att det är en defekt, för att du har någon idé om hur Rolex klockor borde se ut. Jag har själv en 114060 och min urtavla har samma egenskap och jag betraktar det varken som defekt, fel eller något som estetiskt förstör tavlan.

Som exempel skulle ju jag kunna få för mig att Rolex lume borde vara rosa. Och nu är den ju vit när den inte lyser. Alltså anser jag att den är defekt i förhållande till min vanföreställning om att Rolex lume borde vara rosa. Har jag rätt då?
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Det brukar vara dumt att hugga på provokationer. Men ändå.



Sen när blev det okej att gå till personangrepp? Min personliga psykiska status känner du inte till, såvitt jag vet. Att du har en annan uppfattning än jag i denna fråga är uppenbart. Men är din åsikt mer rätt än min? Vem är du att döma där?



Hitta på ett fel? Vadå hitta på? Det är en egenskap. En dålig sådan. Ett fel? Inte i deras ögon. Dock i mina. Jag förväntar mig mer än så när prislappen visar det den gör. Varför acceptera en avvikelse i deras process? Inte vet jag. Uppenbarligen har de inte koll på hur du skulle göra för att kompensera för denna negativa egenskap. Kass tycker jag. Men inte ni, uppenbarligen. Vad mer ska jag behöva acceptera på en klocka i denna prisklass? Att lumen är ojämnt applicerad? Eller varför inte index som sitter snett? Eller hemska tanke, en chapterring där Rolexkronan har halkat på sned?
Självklart studerar jag klockan i minsta detalj, vad kan jag annars ha den till? Det förväntar jag mig att Rolex också gör. Då ser de detta. De har haft flera år på sig att hantera denna egenskap, vilket de uppenbarligen antingen inte klarar av, eller skiter i. Eller så är kunderna så toleranta till märket(?) att de accepterar lite av varje eftersom det är en Rolex. Eller nåt.
Sälja och skaffa nåt annat? Nej, det är inte tanken. Det allra mesta är kalasbra med klockan. Jag lär nog vänja mig, men det är fortfarande kass att de inte löser detta.

Och tack, det räcker med personliga angrepp för denna gång nu.

Jisses!
Ett hittepåfel.
 
Senast ändrad:

JesperO

Rolex
japp, inte ens två sidor och folk kan inte hålla sig från att gå till personangrepp... så jäkla fånigt... finns det ingen självcensur när man skriver inlägg... (en liten eftertanke - "hur bidrar detta inlägg till att göra detta klockforum bättre egentligen"...
Jaja...
 

Fadershan

Patek
japp, inte ens två sidor och folk kan inte hålla sig från att gå till personangrepp... så jäkla fånigt... finns det ingen självcensur när man skriver inlägg... (en liten eftertanke - "hur bidrar detta inlägg till att göra detta klockforum bättre egentligen"...
Jaja...
Jag håller med! TS vill vara på den säkra sidan trots många svar i tråden om att det kan vara så.. Det måste ju ändå vara upp till TS och han säger ju att han blev motbevisad av AD och gick därifrån. Sen får ju TS göra vad han vill med informationen nu när han vet till 100% att det ska vara så. Nu vet vi det och antingen gillar man det eller så tycker man inte om det :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
japp, inte ens två sidor och folk kan inte hålla sig från att gå till personangrepp... så jäkla fånigt... finns det ingen självcensur när man skriver inlägg... (en liten eftertanke - "hur bidrar detta inlägg till att göra detta klockforum bättre egentligen"...
Jaja...
Tappar ju poäng med ett forum om allt handlar om ryggdunkande oavsett hur fåniga idéer folk får. I den lättkränktes värld är allt som inte är en klapp på axeln en fruktansvärd skymf och, till saken, TS problem är den stora rosa elefanten man ändå måste kunna prata om.
 

JesperO

Rolex
Tappar ju poäng med ett forum om allt handlar om ryggdunkande oavsett hur fåniga idéer folk får. I den lättkränktes värld är allt som inte är en klapp på axeln en fruktansvärd skymf och, till saken, TS problem är den stora rosa elefanten man ändå måste kunna prata om.

Håller med dig - men det hänger ju på hur man gör det eller??
Att prata om någon psykiska tillstånd... tjena :confused:
 

Husse

Patek
Rolex använder sig av flera olika ytbeläggningar på sina urtavlor. Allt från ren metall till färger och emalj.

Klara färger och emalj har hög ytspänning för större glans, och ger större avvikelse vid hål och kanter. Matta färger har låg ytspänning för att inte bli så blanka och ger då naturligtvis små avvikelser vid kanter.

Låter man inte de högblanka färgerna flöda ut ordentligt kommer tavlan att se bedrövlig ut, omöjlig att använda!
Njut nu av en fantastisk klocka!:)
 

ruchac

Omega
Kan ju förstå trådskaparen. Att köpa en klocka för 60 000 och så har tillverkaren av klockan
ändå inte lyckats få till finishen, halvdant måste jag säga. Eller skall det vara så, en del av
ett designspråk som tillverkaren har valt? Eller kan det vara så att vissa tillverkare av s.k
"premiumklockor" skiter fullständigt i kundorientering, man skall bara snällt betala för att
få känna sig "exklusiv" för att man valde detta varumärke och kvaliteten kan vara lite si och så?
Har sett lite för mycket av dålig kvalitet från s.k "premium" tillverkare och hur de följer upp
ansvar när klockorna när de går sönder utan rimlig anledning för att jag själv skall vilja
köpa klockor av dessa "premium" tillverkare.
 
Topp