Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ska jag sno tillbaka frugans klocka? Cartier Tank

Diskussion i 'Vintage' startad av Rozzy, 7 juli 2016.

1. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    För ett par år sedan ropade jag hem en vacker kvarts Cartier Tank med blånerade visare till min fru. Vi hade fixat barnvakt och cyklat till hamnen för att äta på reataurang på tu mans hand då jag överraskade henne med klockan. Cartieren mottogs väl och matchade snyggt hennes solbrända hud och till sommarklänning. Det var en dammodell och satt sig väldigt bra och feminint på min vackra frus handled. Min fru är 180 cm lång och atletiskt byggd, dvs inga späda lemmar men fungerade jättefint trots litenheten och ovanan för henne med ett klassiskt damur. En sådan klocka som skall sitta rätt tight högt upp på handleden.
    image.jpeg

Bara lite senare på hösten hittade jag ännu en Tank, denna gång med svart tavla, lite större och fullset med kvitto och allt. Den gick så billigt att jag var tvungen att ropa hem den med, så nu hade hon två. Även denna mottogs väl (men lite konstigt att få en till...) och har används mer till fest och ofta matchats till svarta kläder. Den större storleken antog jag kunde komma sig av att det var en herrmodell. En lustig kuriosa är att när jag skulle byta batteri i klockan (den såldes som kvarts med behov av batteribyte) slog det mig att den såg helt annorlunda ut inuti, jämfört med hennes mindre Tank, med ett skyddslock över verket innan jag insåg att den var mekanisk :D
    image.jpeg

Då jag kommit allt djupare in i vintageträsket och jag bär allt mindre klassiska och nätta herrur. För ett tag sedan noterade jag en snygg klocka på en viss medialt populärt förekommande herre med mycket god smak, Rommaren Andrea Luparelli. Han arbetar med herrkonfektyr och alltid bra klädd;
    http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20160702/inspiration-fran-instagram-sartoria-ripense
    Dels tycks Andrea Luparelli bära en Datejust men även en gammal Tank. Jag undrar om det inte är en likadan som min frus?

Skärmklipp4.PNG Skärmklipp3.PNG Skärmklipp2.PNG

Min handled är 18cm
    image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Frugans bägge är i Vermeil, dvs förgyllt silver. Möjligtvis att Andreas är i Guld? Svartan är i alla fall 23x31x6 mm, bandbredd 17mm. Den lilla är 20x28x5 mm.
    image.jpeg

Originalspänne
    image.jpeg

Full set. Från 1981. På kvittot står damur :)
    image.jpeg

En bra guide till Cartiers olika Tankmodeller; https://www.gentlemansgazette.com/cartier-tank-watch-guide/

Vad säger ni?

//Rozzy

Senast ändrad: 8 juli 2016
    Mernis Bajra, Ernesto, Moorflax och 40 andra gillar detta.
  2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Kör bara kör! :)

Rozzy gillar detta.
  3. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    En sk Nobrainer! Åttiotalet är tillbaks :)
    Men fråga först om du får låna ett tag och sen har den sakta smugit tillbaka i din samling.

Vaajkan, Carolin, Mrsheepshooter och 3 andra gillar detta.
  4. regnguden

regnguden Präst

Kan bara instämma med @eriksson850, kör bara kör! Våga vägra enorma klockor ibland :)

Rozzy och eriksson850 gillar detta.
  5. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    Sno tillbaka klockan! Båda var riktigt fina, gillade verkligen den ljusa.

eriksson850 och Rozzy gillar detta.
  6. MissDatejust

MissDatejust Stadsbo

Från:
    Skåne
    Sno och sno, du kan väl fråga snällt om du får låna den ;)

A.Gold, Omen, Macklin och 6 andra gillar detta.
  7. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Långtidslån låter som ett bra upplägg:)
    Väldigt fina båda!
    Ofta fastnar jag för just tavlorna på de mindre/damur jmfr. motsv. herrur i det här segmentet.
    Den ljustavlade, mindre är ju fantastisk!

8. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Knip den eller köp en annan Cartier, de är svårslagna. Burit min på 27 mm varje dag sedan jag fick hem den. Midsize är Det rätta.

Weasel, eriksson850, Gummo och 1 annan gillar detta.
  9. Calle Nordlander

Calle Nordlander Bonde

Jag tycker det är mycket elegant med mindre ur i guld. Kör på.

Rozzy gillar detta.
  10. Anlu

Anlu Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Grymt bra! Måste köpa en gammal Cartier-tank någon gång :)

Rozzy gillar detta.
  11. Kettil

Kettil Biskop

Jag antar att din fru t o m uppskattar att få låna ut den då och då. (Vilken kvinna vill inte ha en välklädd man?) ;)

xHenke och Rozzy gillar detta.
  12. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Riktigt snyggt, kör på bara!

Rozzy gillar detta.
  13. Chami

Chami Friends of KS

Kör :)
    Även om jag själv har en reverso som jag verkligen gillar så måste jag nog erkänna att jag tycker Cartier är snäppet vassare

Rozzy gillar detta.
  14. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Är du lika flott som gossarna på bilderna med klockan på.......sno.....om inte......sno ändå....

Carolin och Rozzy gillar detta.
  15. Anders Forsberg

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Klart du ska!
    Alldeles oavsett vad det står på kvittot så tror jag att den större är att betrakta som herr (eller åtminstone unisex).
    Jag tycker i alla fall att min gör sig rätt bra runt armen - här tillsammans med passaround-tanken.

Fantastisk tavla på den mindre, förresten. Den hade jag gärna sett på min!

image.jpeg

mikjon och Rozzy gillar detta.
  16. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Lyssna på podden no5, det finns inga herr/damur längre, bara olika storlekar. :)

Urkvinnan, Chami, Mrsheepshooter och 2 andra gillar detta.
  17. Mrsheepshooter

Mrsheepshooter Präst

Från:
    Stockholm.
    Riktigt fin, sno på bara! :)

Rozzy gillar detta.
  18. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det vet du väl att jag klär mig med stil!

Ja, dagens två klockor. Bägge exklusiva smyckestillverkare som gör seriösa klockor. Dock lite skillnad av just dessa två gällande stil och på handleden. Lite varandras paradoxer :D

image.jpeg

Erik1, Chami, LongCon och 7 andra gillar detta.
  19. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Kör! Du bär nog upp det mesta!

Rozzy gillar detta.
  20. Grafton

Grafton Biskop

Som @Kettil säger, din fru tycker säkert bara att det är kul att du vill ha hennes klocka då och då. Du har ju lite att byta med, så att säga, så hon kan nog bära den en del själv också ändå!
    Klockan är supercool, så det är inget att tveka om.

Chami, Kettil och Rozzy gillar detta.
  21. nissehult

nissehult Friends of KS

Du är ju gift och har säkert sagt någon gång "allt mitt är ditt, allt ditt är ditt"... Då blir det till att låna, inte sno.

Rozzy gillar detta.
  22. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Kööör!! Det är en klassisk herrklocka! Skitsnyggt!

Rozzy gillar detta.
  23. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Precis det, i alla fall -"allt ditt är mitt", är vad hon sa när hon tog mm orangea Planet Ocean på gummiband... High class chick.

Skämt o sido tycker jag det är jätteroligt när hon vill bära mina klockor. Hon är bortrest just nu (med min PO!) och har säkert inget emot att jag lånar Tanken. Hon brukar hävda när jag kommer hem med ett nytt nättare fint herrur (gärna då de är i ädla metaller) att dom säkert passar bättre på henne :D

Senast ändrad: 8 juli 2016
    Aurum, eriksson850, Grafton och 2 andra gillar detta.
  24. Hawk100

Hawk100 Stadsbo

Delad ekonomi är ju inte helt ovanligt bland gifta par och då borde man ju även kunna tänka sig delad klocklåda, eller????? :D:D:D

Rozzy gillar detta.
  25. acce1999

acce1999 Friends of KS

... Var i budgivning på en Cartier nyss, men klev av när det inte längre kändes prisvärt. Har uppskattat såväl Tanks som Santos sedan min barndomskamrat J visade upp en för en faslig massa år sedan. Den var förstås inte äkta, vilket han betonade. Men likväl. Senast igår stod jag lutad över disken hos en av återförsäljarna och spanade Cartier. Fick ingen med mig därifrån, men väl en av mina absoluta favoriter som fått omtänksam översyn av en av urmakarna.

Rozzy gillar detta.
  26. Mudfold

Mudfold Stadsbo

Från:
    Landet
    absolut! Tycker storleken gör sig riktigt bra mot mer formell/elegant klädsel. För att inte tala om att klockan i sig är mycket vacker :)

Rozzy gillar detta.
  27. JLW

JLW Friends of KS

Från:
    首都
    KÖR! Tror att den kommer sitta riktigt snyggt till både tischa och en tight kostym! @Tomas Eriksson kommer behöva byta kallingar när han ser denna läckerbit ;) (en fetisch för damur växer starkt inom honom)

Tomas Eriksson och Rozzy gillar detta.
  28. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Oooh, ja det rycker i växelspaken när jag tittar bilderna. :woot:
    Inga konstigheter att som kille bära den där, nästan för maskulin för min smak rent av.

JLW och Rozzy gillar detta.
  29. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag lyssnade på Stiljournalens pod cast härom veckan där det diskuterades om feminina inslag i klädseln för att understryka hur säker man är på sin egna manlighet. Att just nu i Italien bär de mest macho killarna damsolglasögon för att understryka detta. På samma sätt var enligt @acce1999 (berättade nu senast på en GTG) högsta mode i 80-talets Italien att bära Rolex boy-size klockor (runt 31mm?).
    Så var riktigt macho och bär en damklocka i sommar och bär upp den som en riktig karlakarl! :cool:

Carolin, acce1999, Grafton och 1 annan gillar detta.
  30. JLW

JLW Friends of KS

Från:
    首都
    Kan faktiskt se soft ut. Just det med dambrillor har jag sett! Boy size är inte riktigt min grej. Men en santos eller tank tar jag gärna :nailbiting: