• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ska köpa min första klocka

Björk

Breitling
Hej alla,
Jag är i full gång med att köpa men första klocka, en Rolex Explorer2 (vit) men har några frågor ang detta köp.
Som jag förstår det så bör jag vid ett "privatköp" vara lite extra uppmärksam.
Jag har tittat på klockan "okulärbesiktning" och fotat certifikatet med alla uppgifter på.
Klockan är uthämtad i Sverige men köpt ifrån Italien via en butik där den sedan är uthämtad, med säljaren som ända ägaren (samma som på certifikatet)

Mina frågor är följande:
-Med/mot vem kan jag kontrollera serienummer så klockan inte är stulen?

-Kan klockan senare bli mer svårsåld för mig om certifikatet är utfärdat i Italien & är detta normalt/vanligt?

-Något mer jag bör tänka på för att garantera mig själv ett tryggt köp?
 

Oniel

Panerai
En ad för rolex kan du kolla med och dem kan upplysa dig om serienumret stämmer. Om en klocka är svensksåld så är det premium men inget jag personligen bryr mig om.
Köp säljaren är ett bra tips vid köp.

Finns mer kunniga på forumet som kan hjälpa dig än mer med dina frågor :)
 

KB13

Breitling
En ad för rolex kan du kolla med och dem kan upplysa dig om serienumret stämmer. Om en klocka är svensksåld så är det premium men inget jag personligen bryr mig om.
Köp säljaren är ett bra tips vid köp.

Finns mer kunniga på forumet som kan hjälpa dig än mer med dina frågor :)
Vad kostar det att få serienumret uppkollat hos en AD?
Syns det om den är stulen då på serienumret?
 

Oniel

Panerai
Bor du i Stockholm så kan kaplands och rob Engströms kan göra det och gå kolla upp äktheten för runt 600 har jag för mig?!
 

Rivalen

Rolex
Skall du köpa face2face här i Sverige? Isf gå inom AD för koll av äkthet/skick etc innan du avslutar köpet - borde ägaren inte ha något emot. Polisen har ett register över inrapporterat stulna klockor. Jag tror att AD också kan känna till stulna klockor. Stäm av med AD kostnader etc. Avsluta inte affären hos AD - det blir irritation av naturliga skäl. På våra forum finns regelbundet info om stulna klockor. Köp av en seriös säljare (men du kan ändå ta med en kompis om det känns bättre). Kolla hans referenser här. Inga kontanter - använd Swish. Swisha en 100lapp först så att du ser att telnumret stämmer. Vill du läsa mina tankar i övrigt så kolla www.klockinfo.se Lycka till!
 

Stein

Cartier
Det går inte att göra äkthetskontroll längre. Det som gäller är värderingsintyg vilket kostar några hundralappar extra. Är klockan äldre än 3 år så hänvisar AD till Kaplans. Kan hända att Rob E gör det men Nymans och Kroons gjorde inte det.

Om du är osäker så kan du be säljaren lämna iväg klockan för värdering och om den är äkta så står för kostnaden.
 
Topp