Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ska köpa ny dressat ur, tips?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Portofino, 26 augusti 2013.

1. Portofino
    Trådstartare

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Tjena!

Tänkte investera i en ny dressad klocka. Budget runt 60 tkr. Inte större än 41mm och ska gå under skjortan. Har tittat på reverso, ultra thin och ultra thin moon från JLC. Finns det några andra tips?

/ Patrik

2. Wollen

Wollen Barfly

IWC Portuguese?

3. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken

Har du kollat på reverso ultra thin så kan du sluta kolla....om du inte har mod nog att kolla på reverso gran sport chronographe som är om möjligt än mer ultimat :)

4. JohanHLM

JohanHLM Friends of KS

Vet inte om det är nytt eller beg. som gäller men något av nedanstående kanske?

• Glashutte Senator el. Panomatic
    • Cartier Santos, Tank, Tank Americaine
    • IWC Portofino
    • Omega De Ville Prestige

Tycker dock att Reverson slår alla ovan.

MKRGG gillar detta.
  5. Kson

Kson Friends of KS

Säge samma! Ultra thin är en fin klocka :)

6. Portofino
    Trådstartare

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    chrono? Finns den gamla kvar än eller har den helt ersatts av den nya med in-house verket?

7. Wollen

Wollen Barfly

8. Portofino
    Trådstartare

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Ok så reverson verkar ligga varmt hos de flesta.. ska man titta på ultra thin, grande taille eller 1931 tribute?

9. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Du har ju som sagt redan nämnt två riktigt trevliga ur, här kommer några sidospår

Nomos orion (ganska rejält under 60kkr)

Glashutte panomaticlunar (skall gå att klämma in beggad i budget)

Grand seiko SBGW033

henk von helvete, yonsson, _jonte och 2 andra gillar detta.
  10. JayJay

JayJay Biskop

Ultra thin... Mums!

11. Ultra thin Moon 39, en perfekt dressare....

Sond, tim.stockholm och ZQT gillar detta.
  12. DrDre

DrDre Friends of KS

Personligen föredrar jag någon av de mer klassiska, dvs inte ngn av sportvarianterna eller med urtavlor på båda sidor, utan så som den såg ut original på 30-talet (detta är ju givetvis en ren smakfråga). Bland dessa har man ju ett antal olika varianter. Grande Taille (jag har en sådan) eller en Grande Reverso är väl de som kankse ligger närmast till hands. När jag fick min fanns det bara Grande Taille så då uppstod det inte något problem att välja. Hade jag haft samma val idag hade det nog varit hugget som stucket. Prisetskillnaden är inte så stor att den ska ha någon inverkat på beslutet tycker jag. Den röda Grande Reverso 1931 ser ju rätt trevlig ut i verkligheten, men finns det kanske en viss risk att man tröttar på en röd urtavla?

_jonte gillar detta.
  13. Per

Per Björklövens finest

14. tim.stockholm

tim.stockholm Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Mitt tips är att du testar de, jag var helt säker på 1931 tills jag provade den (för stor). GT:n satt perfekt däremot.

Lycka till!

15. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    En Omega De Ville Hour Vision, kanske ? Du får världens bästa standardverk i en mycket innovativ förpackning med boett delvis i safirglas (just denna modell togs ju särskilt fram till lanseringen av kaliber 8500 den 24 januari år 2007 för optimal insyn i det nya, tekniskt oövervinneliga urverket). Versionen med blå tavla (lånad bild nedan) är en riktig läckerbit, och Hour Vision är inte någon volymmodell så chansen att du får se någon annan med en likadan klocka är relativt låg.

Vänligen
    Forumets undersköterska

Beastie, Axwell, watchowner och 3 andra gillar detta.
  16. Norra

Norra Borgare

Kolla Zenith New Vintage 1965 (ej vintage, utan en tribute). 32x32mm <-- elegant storlek. Fin och diskret urtavla, automat(inhouse). Hos nymans hemsida kan man bara se den med grå urtavla, så vet inte riktigt om man kan få tag i vit elelr svart urtavla.

17. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
  18. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Rent spontant säger jag JLC Ultra Thin, men som Max föreslog så är GS SBGW033 också jädra fin.

19. Sond

Sond Friends of KS

Det finns så många att välja på...Ultra thin Moon 39, en underbar dressare.... Reverso Duo en magisk dress... Olika Rolex vintage skulle kunna hittas... Glashutte, som jag själv har dålig koll på, har flera tänkbara... IWC fungerar oftast även om många är stora. För stora..?

Alltid svårt när man inte vet så mycket mer. Har du andra klockor? Hur ofta kommer du bära den?

20. Genta

Genta Borgare

21. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
  22. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    ROLEX Datejust II?

23. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    JLC är nog finast av dem alla!

Kika på deras Master Control serie.

Rent finish/kvalité/urverk så är nog JLC mest bang for the buck i ~60' i mitt tycke!

24. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag måste tyvärr förslå en SBGA011 för att bryta trenden lite. LJC ultra thin moon är ruggigt grym dock.

25. DrDre

DrDre Friends of KS

Det är också en fråga om hur dressad klocka man vill ha. Vissa ovan är ju väldigt fina, som tex Portuguese, Grand Seiko, De Ville etc har ju lite "finare allroundkaraktär" över sig, men om man satsa på en tvättäkta dresswatch, så finns det IMHO tre självklara klassiker:
    JLC Reverso
    Patek Calatrava
    Cartier Tank

MKRGG gillar detta.
  26. Portofino
    Trådstartare

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Jäkla massa bra tips! Jo det är en mer tvättäkta dresswatch jag är ute efter. JLC moon ligger bättre och bättre till. Fast om pengarna räckt till är jag lite småsugen på en Arnold & Son...

Sond och max gillar detta.
  27. point1

point1 Stadsbo

Från:
    Stockholm
  28. Sond

Sond Friends of KS

Den där skulle man ju kunna skänka halva bohaget för... Även om jag tycker det är en miss att inte ha en sekundvisare.

29. Portofino
    Trådstartare

Portofino Präst

Från:
    Stockholm

Frågan är om det inte hade blivit för rörigt med ytterligare en visare? Men den är satans snygg.. undrar vad man får för halva sitt bohag...

30. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Tjena!

NiklasArvid, Sond och Portofino gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield