• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ska skicka en klocka till Italien, vilken speditör ska jag välja?

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Någon som kan tipsa om en bra speditör som kan ta hand om en retur av en klocka till Italien? Schenker, DHL, Posten, FedEx, m fl? Vem ska man använda. Klockans värde är ca 2000 euro.

Tacksam för tips!
 

Portofino

Panerai
Posten är klart billigast men saknar spårbarhet. Skickade rätt nyligen ett bälte till italien. Inte samma värde men kartongen var ganska nära en klockbox i storlek och vikt. I stockholm föreslår jag att du går in med paketet hos en mailboxes http://mailboxes.se/kontakt/ där kan du få kostnadsförslag för fedex, ups, posten och dhl.
 

SwedishMade

Cartier
För utgående använder italienarna själva ofta mindre, lokala, specialfirmor, som sedan lämnar över till de stora internationella i t.ex. Milano.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag var inne hos Mailboxes. Dom säger att det inte går att skicka klockor försäkrat. Ett paket skulle kosta 1500kr att skicka! Sen fanns alternativet att skicka det icke spårbart för några hundra. Hur gör man? Låter roligare att flyga ner till Rom med klockan...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag var inne hos Mailboxes. Dom säger att det inte går att skicka klockor försäkrat. Ett paket skulle kosta 1500kr att skicka! Sen fanns alternativet att skicka det icke spårbart för några hundra. Hur gör man? Låter roligare att flyga ner till Rom med klockan...
Precis, Parcelpro funkar det med men det är väldigt mycket stök i och med att man inte kan försäkra som privatperson.
Jag skulle ha skickat med Posten paket, jag har skickat med Posten paket överallt och det har fungerat bra alla ggr, då får du kollinr som vanligt och kan spåra paketet. Men, i Italien tar dess postväsende över och då får du spåra via deras hemsida eller via nån tracker på nätet. Dock har ju posten i Italien inte något super gott rykte. Kostar dig 200kr i frakt cirkus.
 

SwedishMade

Cartier
Jag var inne hos Mailboxes. Dom säger att det inte går att skicka klockor försäkrat. Ett paket skulle kosta 1500kr att skicka! Sen fanns alternativet att skicka det icke spårbart för några hundra. Hur gör man? Låter roligare att flyga ner till Rom med klockan...

Du ringer UPS eller FedEx. Det blir dyrt men troligtvis bra.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Skickade med dhl i mars, kostade 1400kr, försäkringsvärde 50'
Hämtades kl 20.00 hemma hos mig och var levererat kl 13.00 dagen efter.

Dyrt men bra.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ringe dem och frågade. Var inga problem.
Denna gäller även world wide express m.fl..
Skärmavbild 2015-06-11 kl. 21.18.23.png
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Btw, du kan ju köra med Posten EMS @Criss Cross , det har funkat klanderdritt det också, lite dyrare, lite mer safe, men ingen försäkring som täcker där heller. Deklarera som klockdelar, mätinstrument eller liknande. Posten Sverige är en av mycket få som fortf. tillåter att skicka klockor och försäkrar dessa. Hos de allra flesta så krävs en tredjeparts försäkring.
 

SwedishMade

Cartier
Denna gäller även world wide express m.fl..
Skärmavbild 2015-06-11 kl. 21.18.23.png
Men vad är det där för skittjänst? DHL express easy paket? Service point? De får väl komma och hämta paketet hos mig?

Jag nämnde fedex och ups.


Fedex verkar vara krångligt:
http://www.fedex.com/us/smallbusiness/updates/may2010/shipping-jewelry.html
Dock så kör de på avtalsbasis, och jag har tagit emot klockor från FedEx, men det är möjligt att man inte kommer åt det som privatperson/liten kund.


UPS verkar försäkra utan problem(?):
https://www.google.se/search?q=ups+insure+"send+watch"

Nämnda ParcelPro är det ruttnaste sämsta fraktbolaget jag någonsin haft att göra med. Att köpa en försäkring hos dem skulle kännas sämre än att elda upp kontanter.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Men vad är det där för skittjänst? DHL express easy paket? Service point? De får väl komma och hämta paketet hos mig?

Jag nämnde fedex och ups.


Fedex verkar vara krångligt:
http://www.fedex.com/us/smallbusiness/updates/may2010/shipping-jewelry.html
Dock så kör de på avtalsbasis, och jag har tagit emot klockor från FedEx, men det är möjligt att man inte kommer åt det som privatperson/liten kund.


UPS verkar försäkra utan problem(?):
https://www.google.se/search?q=ups+insure+"send+watch"

Nämnda ParcelPro är det ruttnaste sämsta fraktbolaget jag någonsin haft att göra med. Att köpa en försäkring hos dem skulle kännas sämre än att elda upp kontanter.
Detta är saxat från UPS Sverige. Brukar vara olika villkor beroende på land osv..

Högsta tillåtna värde per paket får inte överstiga ett belopp som motsvarar USD 50 000 i lokal valuta. Dessutom får värdet på smycken eller armbandsur, med undantag av bijouterier och armbandsur av enklare modell och lägre värde i ett paket inte överstiga ett belopp som motsvarar USD 500 i lokal valuta. Värdet av en enskild pall får inte överstiga ett belopp som motsvarar USD 100,000 i lokal valuta.
 

SwedishMade

Cartier
Detta är saxat från UPS Sverige. Brukar vara olika villkor beroende på land osv..

Högsta tillåtna värde per paket får inte överstiga ett belopp som motsvarar USD 50 000 i lokal valuta. Dessutom får värdet på smycken eller armbandsur, med undantag av bijouterier och armbandsur av enklare modell och lägre värde i ett paket inte överstiga ett belopp som motsvarar USD 500 i lokal valuta. Värdet av en enskild pall får inte överstiga ett belopp som motsvarar USD 100,000 i lokal valuta.

Hum, det där var ju surt.

Men vilken dålig mening:
Högsta tillåtna värde per paket får inte överstiga ett belopp som motsvarar USD 50 000 i lokal valuta.
Dessutom får värdet på smycken eller armbandsur, med undantag av bijouterier och armbandsur av enklare modell och lägre värde
i ett paket inte överstiga ett belopp som motsvarar USD 500 i lokal valuta. Värdet av en enskild pall får inte överstiga ett
belopp som motsvarar USD 100,000 i lokal valuta

http://www.ups.com/media/sv/terms_carriage_eur.pdf

Så om det är en klocka av enkel modell får värdet överstiga 500 USD?

Parcelforce skulle jag hålla mig borta ifrån.
 
Topp