• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ska urverket sitta löst och råd med placering av packning?

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Lämnade in min Steinhart Ocean One hos min urmakare och bad dem byta urverk, vilket de gjorde. Upptäckte dock igår att det var något dammkorn som låg på urverket. Öppnade då upp klockan och tog bort dammet. Kände då att hållaren där urverket sitter i satt löst. Det gick alltså att flytta det. Det satt helt enkelt inte stabilt. Ska det vara så eller har urmakaren glömt skruva dit en skruv?

Skulle sedan sätta tillbaka baksidan. Packningen var dock för stor för spåren runt boetten och var du tvungen att sätta den i spåren på baksidan av klockan istället för på "locket" när jag skulle skruva tillbaka den. Gör detta något eller är det bäst att packningen sitter på locket innan man skruvar på den?

Tack på förhand.
/William
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Lite frågor, varför byta urverk och till vad? Dammkornet du såg, var det på urtavlan eller urverket? Om det var på urverket måste ju klockan redan vara öppen? Slutligen, vad är det för hållare du menar, urverket ska ha ett par skruvar som håller ett par brickor (3 tror jag) som fäster i boetten? Slutligen, packningen brukar sitta på baklocket, men är den så stor att den ramlar av bör den säkert bytas. Gjordes någon trycktest efter att urmakaren tagit isär den?
 

rogart-63

Patek
Lite frågor, varför byta urverk och till vad? Dammkornet du såg, var det på urtavlan eller urverket? Om det var på urverket måste ju klockan redan vara öppen? Slutligen, vad är det för hållare du menar, urverket ska ha ett par skruvar som håller ett par brickor (3 tror jag) som fäster i boetten? Slutligen, packningen brukar sitta på baklocket, men är den så stor att den ramlar av bör den säkert bytas. Gjordes någon trycktest efter att urmakaren tagit isär den?
Glasbaksida? :)
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Lite frågor, varför byta urverk och till vad? Dammkornet du såg, var det på urtavlan eller urverket? Om det var på urverket måste ju klockan redan vara öppen? Slutligen, vad är det för hållare du menar, urverket ska ha ett par skruvar som håller ett par brickor (3 tror jag) som fäster i boetten? Slutligen, packningen brukar sitta på baklocket, men är den så stor att den ramlar av bör den säkert bytas. Gjordes någon trycktest efter att urmakaren tagit isär den?
Bytte från ett eta 2824 standard/Elabore till ett eta 2824 Top.

Han gjorde nog inget trycktest tyvärr.

Ska försöka förklara bättre. Urverket ligger inee löst i "caset" utan ligger i en hållare som är anpassat efter urverket antar jag. Själva urverket verkade inte löst utan den där hållaren kunde man röra på. Den satt helt enkelt inte fast helt och hållet utan man kunde röra den några millimeter.

Packningen sitter perfekt i skåran runt backsidan av klocka men den satt lite dåligt på själva locket och om jag skulle ha packningen på locket och sedan skurna på den skulle nog packningen inte sitta värst bra.

Locket Skruvade dock på bra utan något motstånd eller liknande.
 

San15

Cartier
2-Faktor
Det är inte ovanligt att verkringen rör lite på sig, fullt normalt om den inte har skruvar för att ha fast den. Eller rör det sig när locket är på och åtdraget.
 
Senast ändrad:

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Det är inte ovanligt att verkringen rör lite på sig, fullt normalt om den inte har skruvar för att ha fast den. Eller rör det sig när locket är på och åtdraget.
Okej tack, märker inte att det rör sig något alls när locket är på.

Inget att oroa sig över?
 

San15

Cartier
2-Faktor
Är locket på och det inte rör på sig skulle inte jag oroa mig, sen skulle jag nog göra ett trycktest.
 
Senast ändrad:

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Är locket på och det inte rör på sig skulle inte jag oroa mig, sen skulle jag nog göra ett trycktest.
Tack för svaret!
Trycktest ska jag göra innan jag ens tar ut klockan i regnet. Vad tror du om packningen? Den var för stor för locket men satte sig perfekt på baksidan av klockan.
 

San15

Cartier
2-Faktor
Svårt att säga om locket på din modell, vissa packningar sitter i locket och andra på backsidan. Hör med stället som gör trycktestet men det är troligen ok om det var så från början.
 
Topp