• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skadad Omegalänk

Mattias13

Breitling
God morgon på er! Klantig som man är så slog jag i ordentligt hårt med handleden mot ett metallskåp. Länken tog smällen, mest längst upp mot boetten. Nu är den böjd och ändlänkbiten mot boetten glappar lite. Vad fasen ska jag göra??[ Den är ca 3 mån gammal och har det nya refnr. Bor i Umeå och det finns inte nån vettig urmakare här vad jag vet.ATTACH=full]215181[/ATTACH]
 

Bilagor

  • Omega.JPG
    Omega.JPG
    60.4 KB · Visningar: 129

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan inte riktigt tyda hur omfattande skadan är, kan du skjuta ett till par bilder från olika vinklar så kan vi nog hjälpa
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Men gissningsvis är det sista mittlänken som blivit deformerad. Surra lite eltejp runt ändarna på en tång så du inte repar och sedan böja tillbaka den så gott det går

Kan du ta en bild underifrån:
OmegaSpeedmasterMarkII145014-8.jpg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Är det inte bara skruven som är böjd?
Skruven som fäster ihop länken med ändlänkar (den mot boetten).

Det ser ut som en enkel och billig fix om det bara är skruven, vilket jag tycker det ser ut att vara.
 

plattfot

Rolex
Jag hade gått tillbaka till butiken du köpte den i, förklara vad som hänt så är sannolikheten stor att de hjälper dig med en ny skruv (som ser ut att vara böjd).
Kan behöva beställas, men är troligen hemma på någon dag.

Lycka till.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Råkat ut för liknande olycka och då var det en böjd skruv som var orsaken. Jag tycker ändlänken ser ut att sitta fint på bilderna och om det glappar när du använder klockan är det nog pågrund av den böjda skruven som drar ändlänken lite snett. Har du kortat länken och har länkbitar över så borde du kunna ta en skruv därifrån och byta ut den skadade. Om det är svårt att avlägsna den skadade skruven pågrund av att den blivit böjd så använd inte för mycket kraft då den i värsta fall skulle kunna dras av. Se till att ha en bra mejsel och är du helt oerfaren på området så ta den till butiken.
 

Mattias13

Breitling
Jag hade gått tillbaka till butiken du köpte den i, förklara vad som hänt så är sannolikheten stor att de hjälper dig med en ny skruv (som ser ut att vara böjd).
Kan behöva beställas, men är troligen hemma på någon dag.

Lycka till.
Får börja med att ta lös den och se om den går böja till, annars blir det att beställa. Men varför är den glapp mot boetten? På andra sidan sitter den som gjuten. Blir bara så förbannad på mig själv, att vara så klantig...
 

Mattias13

Breitling
Råkat ut för liknande olycka och då var det en böjd skruv som var orsaken. Jag tycker ändlänken ser ut att sitta fint på bilderna och om det glappar när du använder klockan är det nog pågrund av den böjda skruven som drar ändlänken lite snett. Har du kortat länken och har länkbitar över så borde du kunna ta en skruv därifrån och byta ut den skadade. Om det är svårt att avlägsna den skadade skruven pågrund av att den blivit böjd så använd inte för mycket kraft då den i värsta fall skulle kunna dras av. Se till att ha en bra mejsel och är du helt oerfaren på området så ta den till butiken.
Jo, länken kortade jag själv, men den skruven/sprinten är väl kortare? Eller är det bara skruven som blivit böjd och inte sprinten innanför? För visst var det ett rör i mitten?
 

plattfot

Rolex
Får börja med att ta lös den och se om den går böja till, annars blir det att beställa. Men varför är den glapp mot boetten? På andra sidan sitter den som gjuten. Blir bara så förbannad på mig själv, att vara så klantig...

Har den inte gått av och därmed glappar? Svårt att se på bilderna.
Tror inte du behöver hjälp av en urmakare, utan en butik/kran som kan hjälpa dig beställa delen som gått sönder.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Som @Asplund säger så ser det ut att bara vara skruven som fått sig en smäll. Om du är i sthlm så har Rob det säkert på lager. Dom brukar ha det mesta. Annars annan AD.
 

Mattias13

Breitling
Bor i Umeå, men de kanske kan skicka upp om det behövs byta något. Får se i kväll då jag ska plocka lös länken. Finns det att köpa lösa länkbitar om sånt behöver bytas?
 

marw

Panerai
2-Faktor
Jo, länken kortade jag själv, men den skruven/sprinten är väl kortare? Eller är det bara skruven som blivit böjd och inte sprinten innanför? För visst var det ett rör i mitten?
Har inte den länken längre och blir lite osäker på konstruktionen men ngn borde kunna svara. Det är dock inget rör då det används till pins som trycks in och låser i röret. Här är det en längre skruv som är böjd eller en kortare skruv med en solid pin bakom och då är det den solida pinnen som blivit böjd.
 
Topp