Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Skadligt för ett automatverk att va liggande?

Diskussion i 'Diskussion' startad av FilipF, 13 november 2014.

1. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Jag är under en stark övertygelse att klockor ska användas. Punkt.

Har en kompis som har en Navititimer som han vägrar använda då den är "för fin" för att ha till vardags, så den ligger bara i sin låda i ett skåp och får aldrig synas för världen.

Jag har inbillat mig att det till och med kan vara skadligt för det automatiska urverket att inte användas. Oljornas viskositet förändras med tiden och tillslut hamnar alla oljor längs ner i klockan vilket inte är så bra.

Har jag belägg för detta eller är det bara ett tankemonster jag har inbillat mig?

Ämnet har säkerligen avhandlatd här tidigare, men efter en snabb sökning fann jag inte det exakta svaret jag sökte.

2. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Vad jag har hört så mår klockor allra bäst om de får vara igång. Vill man inte använda den till vardags så köp en winder eller använd den hemma.

3. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Det de flesta verkar vara överens om är att en klocka inte ska ligga länge utan att urverket får motion. Sedan finns det delade åsikter om en klocka mår bäst av att gå hela tiden, eller om det är bättre att dra upp den en gång i månaden eller så.

nissehult gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield