Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Skador på verket av vibrationer?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Zthlm, 13 oktober 2016.

1. Zthlm
    Trådstartare

Zthlm Torpare

Tjena!

Har funderat på en sak länge, hur känsligt är verket i ett armbandsur för "häftiga" rörelser eller ryck?

Jag har sökt av forumet men inte hittat något tydligt svar, åtminstone inte ett tillräckligt betryggande sådant :/

Cyklar dagligen på ej underhållna kullerstensgator och känner att det är taskigt mot klockan. Har därför börjat cykla med vänsterarmen i fickan för att stabilisera något, vilket känns väldigt fånigt...

Det gäller i synnerhet longines L633 och rolex 3000.

Väl mött :)

2. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
  3. Ruben

Ruben Borgare

Från:
    Göteborg
    Har kört med slagborr, sågat m.m med min gmt, den går fortfarande kanon.
    Kanske dock är viktigt att sköta servicearna

hasselnot och Zthlm gillar detta.
  4. Zthlm
    Trådstartare

Zthlm Torpare

Haha okej kanske inte gjorde den research jag borde gjort. Pardon

Stroboman gillar detta.
  5. daveid

daveid Stadsbo

Har hört att återförsäljare drar in garantin om man cyklar med klockan

6. Zthlm
    Trådstartare

Zthlm Torpare

Alltså skadorna som eventuellt skulle åsamkas går väl under rubriken "stötskador" och det är väl naturligt att garantin inte täcker det?

7. Zthlm
    Trådstartare

Zthlm Torpare

Sen vet jag iof inte hur det förhåller sig med garantier på klockor. Täcker garantin om klockan ev skulle tappa ett gäng sekunder? Mer än cosc för en cosc-certifierad t ex?

8. hasselnot

hasselnot Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Har en hamilton khaki som gått igenom samma fast med cykling till jobbet 30min t/r, paddling och vandring. Går fortfarande 3-4 sek per dag trots 3-4 år av misshandel. Tror att dom klarar relativt mkt. Boett och glasring blir doch ledsen.

Zthlm gillar detta.
  9. Stefanweei

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Igår visste du inte vad en borr va för nåt?

Ruben gillar detta.
  10. nissehult

nissehult Friends of KS

11. Banankontakt

Banankontakt Stadsbo

Såhär kan det gå om klockan utsätts för snärtande rörelser med tvära stopp. De kuggar som saknas ligger som glitter runt i hela urverket och framförallt i juvelerna. Ett barn hade fått tag på den och slagit den i bordskanten några gånger. Även plexit och uppdragsfjädern hade skadats. Jag hjälpte en arbetskamrat att laga den. Det är ett Sellita SW200-1 (lika som ETA 2824-2) urverk som sitter i en Oris. Det är ett automatiskt urverk.
    Men det är rätt stor skillnad på det och cykla på en grusväg.
    IMG_1690.JPG

nissehult och Kiddy gillar detta.
  12. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    När det gäller att cykla har jag inga betänkligheter. Slagborr hade jag dock aldrig utsatt en mekanisk klocka för, inte golf heller även om det känns mer i gränslandet. Vill man ta hand om sin klocka och undvika onödiga skador på urverket gör man nog bäst i att följa den rekommendation som så gott som samtliga tillverkare upplyser oss om; undvik kraftiga stötar.

Vänligen
    Forumets undersköterska

Mårtenssons ur Brookfield